در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | تانیا درباره نمایش مخاطب: درست بعد از تموم شدن اجرا: «مخاطب»... خب بذارید نفسم بیاد بالا اول...
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 19:44:30
درست بعد از تموم شدن اجرا:
«مخاطب»... خب بذارید نفسم بیاد بالا اول...
اکسیژن، هوا، نفس...
من با اختلاف بهترین و بدترین نمایش زندگیمو دیدم!

بهترین، چون تا الان هیچ نمایشی، حتی «ارور» نتونست این‌طوری، با این سبک و با این نوع جدید از اجرا و بازی و متن و این‌طور جسورانه (با نام واقعی بازیگران)، پیام و هدفشو به این شکلِ وحشیانه به مغز و روانم تحمیل کنه!
حتی هیچ‌وقت، با خوندن هیچ کتابی، هیچ خبری، هیچ اطلاعیه‌ای، با دیدن هیچ فیلم و سریال و تصویری، با شرکت در هیچ تجمعی، با شنیدن هیچ ماجرای مشابه یا کاملاً یکسانی این‌طوری تپش قلب نگرفتم و نابود نشدم. من، منِ غرق در اخبار روز جامعه، من غرق در سیاست و مسائل اجتماعی، منِ غرق در پیگیریِ اتفاقات ... دیدن ادامه ›› خشونت‌بار و تاریک‌... منی که از وقتی که خودمو شناختم رومو از مفاهیمِ خشونت و درد و رنج برنگردوندم که نبینم و خوش باشم، گویی با ندیدن من واقعیت قراره عوض شه!‌

چرا؟! مگه چی بود تو این نمایش؟ و مگه این نمایش چیزی جز این حال و روز رو از من می‌خواست؟! دمتون گرم، برای من یکی که رسیدید بهش، بَدَم رسیدید!
حالا بگید چه‌کنم؟ چی‌کار می‌شه کرد؟ منِ مردم، منِ شخص، منِ یک نفر، چه کنم؟ شما که خوب بلدید با مخاطب مثلاً ارتباط برقرار کنید بگید دیگه، من نشستم منتظر!

بدترین نمایش زندگیمو دیدم؛ چون هیچ نمایشی تا الان اننننقدر از پرداختن به معضل‌های اصلی کشور و جامعه‌ی ما، یعنی عدم وجود قوانین اصولی، عدم حمایت قانونی/عاطفی از فرد آسیب‌دیده، گرفتاری جامعه در چنگال مفاهیمی مثل «آبرو»، عدم آموزش‌های صحیح جنسی، نقش مذهب و سنت در سرکوب امیال طبیعی جامعه و حتی عدم آگاهی به حقوقی که حتی با دونستنشون هم قرار نیست هیچ‌وقت بهشون رسید دور نبوده...
از روند اثبات تجاوز در اینجا چیزی شنیدید؟ از راهروی دادگاه‌ها و نوع برخوردها؟ اصاً از حکم مجازات متجاوز بعد از اثبات جرمش خبر دارید؟ اونو چه کنیم؟!؟ اونم تقصیر فیلم دیدن و خشونت رفته تو وجود مردمه؟!؟

این‌چیزا، فیلم، سریال، داستان، تئاتر خشونت‌بار و اب‌نرمالیتیِ جنسی و غیره همه‌جا هست دیگه؛ نیست؟! اما درجایی که آموزشی برای رویارویی با این موارد یا کنترلش نیس و کفه‌ی ترازو هم همواره به سمت مجرمه، چنین شکل فجیعی پیدا می‌کنه که قربانی مأوایی نداره جز خودش و خودش و خودش، و جز گوش‌های بینوا و روان رنجور ما...

همین، واقعاً همین!

پ.ن: ریحانه جباری، ریحانه جباری، ریحانه جباری... تا روز آخر این نمایش، تا لحظه‌ی آخر نفس کشیدنِ نویسنده و کارگردان و من و همه‌ی عالم، ریحانه جباری...
خب الان فرداست و اوضاع کمی بهتره!
عادتم اینه اینا رو تو کامنت اول بنویسم؛ اما گویا دست به پاک کردن کامنت‌ها در این نمایش خوبه. امیدوارم دیگه از این کارا نکنن!

پ.ن۱: ده دقیقه‌ی قبل از نمایش فقط به جابجا کردن تماشاگرها از این سو به اون سو گذشت و درخواست برای عوض کردن صندلی‌ها. اتوبان همتی بود ... دیدن ادامه ›› برای خودش!

پ.ن۲: وقتی از مخاطب درخواست می‌کنید تا آخر نمایش ماسکشون رو برندارن، عوامل کار در بین تماشاگرها (فکر می‌کنم آقای میلاد و خانم کناریشون) هم ماسکشونو بذارن دیگه!

پ.ن۳: من خیلی وقت پیش بلیط تهیه کردم، ردیف اول، باکس وسط و گویا بدترین جای ممکن بود: خانم رشیدی ماسکه‌ی کامل، می‌شد نیم‌نگاهی به آقای رمضانی با برگردوندن کامل سر داشت، خانم جواهریانو با برگردوندن سر و تلاش مضاعف هم نمی‌دیدم! فقط آقای باقری روبروم بودن و دیدم به ایشون عالی بود. اما حقیقتاً این حق کسی نبود که به ظن خودش جای خوبی بلیط خریده!
۰۲ خرداد ۱۴۰۱
تانیا جان، چقدر عالیه که اینجور تاثیر داشته روت ??????
تجربه ی بی نظیریه


***ادامه، دلخراش***

مدتی رو این موضوع تحقیق کردم. تو یه قسمت از یه فیلم(مصاحبه مانند) مربوط به تجاوز پدر به دختر! دختر میگفت: ... دیدن ادامه ›› فکر میکردم حالا که مامانم رفته، وظیفه ی منه که...!!!
اینا ریشه های بسیار عمیق و ناپیدایی داره… نفسگیره… ?❤️‍?

کاش بودی و میدیدی… کالاندولای احمد سلگی رو…
این یک هزارم اون هم نبود… ۴ بار دیدمش… و ۸ بار مُردم… رخ به رخ بازیگر…
(هر اجرا دو ماجرا رو روایت میکرد و کلا روایت ۸ نفر، شایدم ۱۰ تا. هر اجرا یک بازیگر برای یک تماشاچی)
و در پایان یه تجربه ی مشترک عجیب…
زنده باشی احمد سلگی…
۰۲ خرداد ۱۴۰۱
پوریا صادقی
تانیا جان، چقدر عالیه که اینجور تاثیر داشته روت ?????? تجربه ی بی نظیریه ***ادامه، دلخراش*** مدتی رو این موضوع تحقیق کردم. تو یه قسمت از یه فیلم(مصاحبه مانند) مربوط به تجاوز پدر به ...
با اوصافی که کردی چی بود اون نمایش و شما چی کشیدی... واقعاً حیف که ندیدمش.
۰۳ خرداد ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید