در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | پوریا حیدری درباره نمایش شازده کوچولو | تالار وحدت: سلام و خسته نباشید خدمت هنرمندان نمایش شازده کوچولو از نمایشی که با
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 05:09:07
سلام و خسته نباشید خدمت هنرمندان نمایش شازده کوچولو

از نمایشی که با عنوان اپرا روی صحنه میره انتظار میره از خوانندگان اپرا و سطح بالا استفاده بشه که از بین تعدد زیاد خواننده‌ها، فقط برخی از هنرمندان چنین قابلیتی داشتند (مثل هنرمند نقش پادشاه). در همین سالن اجراهای بی‌نظیری مثل "اپرای جانی اسکیکی" روی صحنه رفته و اگر متر و معیار اون اجرا باشه، شازده کوچولو در بخش آواز نمره بسیار ضعیف می‌گیره.

علت اینکه چرا از دوتا شازده کوچولو استفاده شده بود رو متوجه نشدم. بعضا به دلیل محدودیت در اجرای انفرادی خانم‌ها، بعضی نمایش‌ها با چنین ترفندهایی از این ممیزی عبور می‌کنند. اگر صرفا دلیل چنین کاری محدودیت آوازی بود، کارگردان میتونست از این فرصت استفاده کنه و دلیلی برای این کار توی نمایش لحاظ کنه یا با یک سری نمادها، این پیام رو به مخاطب برسونه که معنا و مفهومی برای چنین انتخابی وجود داشته.

ریتم نمایش بسیار کند بود و برای اجرایی ۲ ساعته، این نقطه‌ضعف بزرگی به حساب میاد.

تالار وحدت امکانات زیادی برای نمایش داره. کارگردان ... دیدن ادامه ›› سعی کرده بود از تمام قابلیت‌های صحنه تالار استفاده کنه، اما منطقی برای چنین استفاده‌هایی وجود نداشت. میشد به‌جای تمرکز بر بالا و پایین رفتن سن که جذابیت بصری خاصی رو با توجه به ریتم نمایش تولید نمی‌کرد، توجه بیشتری رو به نورپردازی اجرا اختصاص داد.

در نمایش موزیکال، شعر اهمیت خیلی زیادی داره. بعضی جاها احساس می‌کردم هنرمندان انگار دارن متن کتاب شازده کوچولو رو به شکل ملودیک می‌خونن. خیلی جاها با تغییرات ساده میشد شعر رو زیبا کرد و اگر متن روان و خوب درمیومد، خیلی به زیبایی اجرا اضافه می‌کرد. متاسفانه اجرا از نظر ساختار شعر تنظیم شده، بسیار ضعیف بود و حس نمایش‌های مدرسه‌ای رو منتقل می‌کرد.

ملودی استفاده‌شده در آوازها بیش‌ازاندازه تکراری بود. در چنین نمایشی میشه از ملودی‌های خیلی متنوع استفاده کرد. خیلی از قسمت‌ها انگار ملودی آهنگ‌های پاپ، اون هم با اشعار خیلی سطح پایین اجرا میشد و این اصلا برازنده یک نمایش موزیکال نیست. یک قسمت از نمایش از آواز دشتی استفاده شد. این هم خلاقیت بود و تنوع ملودی، و هم میتونست نقطه ضعف باشه چون هیچ ارتباطی با فضای نمایش نداشت. برای چنین چیزی میشد از عناصر ایرانی در صحنه استفاده کرد که فضای موسیقی سنتی انقدر نامانوس با بقیه عناصر اجرا به نظر نیاد.

شوخی‌های کاراکتر روباه با فضای نمایش و خود شخصیت به‌جا و مناسب اون لحظه نبود. استفاده از الفاظی مثل "جدی میفرمایید" توی چنین اجرایی، خیلی سطح نمایش رو پایین میاره. یک اثر هنری فاخر با عنوان "اپرا" و نوشته بسیار شناخته‌شده اگزوپری شایسته استفاده از چنین الفاظی نیست. حتما با شیوه‌های خیلی قشنگ‌تری میشد از تماشاگر خنده گرفت.


متاسفانه این اجرا درمجموع از نظر من نمره ضعیفی می‌گیره و ایراداتش اونقدر جدی و زیاد هست که نقاط قوتش برام برجسته نباشه. به امید اجراهای حرفه‌ای‌تر از این گروه. موفق باشید