در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | امین موسوی ت درباره گردش یک سفر یک کتاب |سمنان و شهمیرزاد - همراه با رضا علیزاده|: آب‌انبار کهنه دژ، سمنان، قاجاریان از بیرون میتوانید ببینید کوچه ه
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 18:47:06

آب‌انبار کهنه دژ، سمنان، قاجاریان
از بیرون میتوانید ببینید کوچه های کناریش، مثل کوچه های دالانی و مسقف کویری یزد است که جالب است.کنارش یک پارک کوچک است.
##این آب‌انبار در محله ناسار بالا و در کوچهٔ کهنه دژ سمنان قرار دارد و داراى سردر آجرى و پشت بغل‌هاى آجرى با تزئینات زیگزاگ شکل است که در سال ۱۳۲۵ هجرى قمرى به همت شخصى به نام حاجى میرزا ملقب به دربان ساخته شد. بر بالاى مدخل ورودى آن، لوحه‌اى به طول نیم متر و عرض ۳۰ سانتى‌متر وجود دارد که اشعارى بر آن منقوش است.
در سال‌هاى گذشته، سازمان میراث فرهنگى کشور قسمتى از تاق گهواره‌اى این آب‌انبار را تعمیر و مرمت کرد. در حال حاضر مدخل ورودى آن (جز اندکى از آن که باز است) با تیغه‌بندى آجر و گچ مسدود ... دیدن ادامه ›› شده است.

آب انبار کهنه دژ سمنان در سال ۱۲۸۶ هجری شمسی، توسط حاجی میزرا ملقب به دربان در بین کهنه‌دژ بالا و پایین (ناسار بالا) و مشرف به تکیه کهنه و در محدوده ساباط این محل ساخته شد. مخزن آن از استخر باغ فیض (باغ‌شاه) پر می‌شد و نیاز آب ساکنین محله کهنه‌دژ، کوچه صبوران و اطراف آن را تأمین می‌کرد.
سر در آب‌انبار آجری است و با تزئینات زیگزاگ آراسته شده است و لوحه‌اى به طول نیم متر و عرض ۳۰ سانتى‌متر وجود دارد که اشعارى بر آن منقوش است.در سال‌هاى گذشته، سازمان میراث فرهنگى کشور قسمتى از طاق گهواره‌اى این آب‌انبار را مرمت کرد. اما به جز اندکی از مدخل ورودی آن که باز آست؛ مابقی با تیغه‌بندى آجر و گچ مسدود شده است.
نت##
سوزان این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید