در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
با توجه به راهپیمایی مناسبتی جمعه ۳۰ شهریور در محدوده مرکز شهر، لطفا حتما در زمانبندی حضور خود برای تماشای برنامه‌های هنری، تمهیدات لازم را در نظر بگیرید.
تیوال | امین موسوی ت درباره کارگاه آشنایی با نقشه‌های تاریخی تهران: موزه نقشه تهران روبرو مترو اقدسیه در طبقه همکف و زیر زمین هست. نقشه ه
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 02:19:33
موزه نقشه تهران
روبرو مترو اقدسیه در طبقه همکف و زیر زمین هست. نقشه های قشنگی دارد مثلا محله دروس قلهک چون عمق اب زیرزمینی زیاد بود آب را با احداث هفتاد عدد قنات به قلهک می آوردند. تهران تا زمان مصدق محدود به همان حصار قدیم با صد و چهارده برج دیده بانی به تعداد سوره قرآن بود که چهار خیابان کنونی هفده شهریور،شوش،کارگر و انقلاب چهار ضلع آن برای دروازه هایش بودند بعد از زمان ملی شدن نفت مصدق که دولت درآمد نفتی اش بخاطر اقدامات مصدق افزایش می یابد محدوده خیابان شریعتی کنونی از خیابان انقلاب تا تجریش خانه سازی میشود و همچنین تهرانپارس ساخته میشود در نیمه دهه چهل شمسی هم خیابان ولیعصر کنونی از محدوده تیاتر شهر تا تجریش شروع به خانه سازی میشود. در دهه پنجاه هم با افزایش مجدد درآمد نفتی سایر نقاط تهران مانند شهرک غرب ساخته میشود. در زیر زمین موزه به زیبایی افزایش محدوده ساختمانی را در چندین نقشه در دهه های مختلف تهران نشان میدهد. در زمان مصدق، تهران همان محدوده کوچک حصار بین دروازه دولت و شمیران تا دروازه غار بود.

جالب اینجاست نقاط بالای خیابان انقلاب همگی روستاهایی مانند پونک،ونک،قلهک با جمعیت مسکونی کم در زمان مصدق بودند.ورزشگاه شیرودی در زمان مصدق بیرون شهر تهران محسوب میشد.نقشه های ارتفاعات مانند زلزله تا نقشه مسیل و رودخانه ها هم دارد. درزیر نقشه هم توضیحات جالبی از تاریخ چند هزار ساله نقاط مختلف تهران می گوید. نقشه زمین های کشاورزی حوالی مینی سیتی را هم دارد.
در زیر زمین دستگاه جالب فاصله سنج برای جاده کشی در دره و بیابان دارد که یک دیش ... دیدن ادامه ›› کوچک دارد که موج میفرستد و دستگاه دیگرش از روی موج فاصله را میفهمد. یک دستگاه بزرگ هم برای چاپ عکس های نقشه هوایی دارد. اگر مثلا زمین کشاورزی شما در زمان اصلاحات ارضی نقشه برداری هوایی شد متراژ دقیق را از روی عکس های شصت سال قبل میدهند و اگر هم اکنون جزو منابع طبیعی شد میتوانید از اداره ثبت درخواست نقشه به قوه قضاییه کنید.

ضمنا راهنما موزه خیلی خوب همه چیز را توضیح میدهد.
با مترو اقدسیه در خط سه، میتوانید بروید. روبرو مترو اقدسیه هم موزه نقشه تهران(ابتدای خیابان موحد منش) در ساعت اداری با مبلغ بیست و پنج هزار تومان بلیت دارد.موزه نقشه متعلق به شهرداری است و در دو طبقه است.
پی نوشت: به عنوان مثال در عکس ، نقاط قرمز یعنی خانه مسکونی هستند.
سوزان این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید