در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | اکبر نصر: "غلامحسین افکاری" معروف به "ملاغلامحسین بخشی" صبح امروز (3 دی)بر اثر
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 20:44:58
"غلامحسین افکاری" معروف به "ملاغلامحسین بخشی" صبح امروز (3 دی)بر اثر کهولت سن درگذشت.

مجتبی قیطاقی پژوهشگر موسیقی در گفت‌وگو با خبرنگار هنری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)– منطقه خراسان، ضمن تایید این خبر افزود: مرحوم غلامحسین افکاری مسن‌ترین بخشی(نوازنده) شمال خراسان بود که امروز در اثر کهولت سن به رحمت خدا رفت.

وی افزود: مرحو افکاری شاگرد ارشد و بهترین شاگرد زنده یاد "خان محمد بخشی" به شمار می‌رفت و از هم دوره‌های "حاج قربان سلیمانی" و "حاج حسین یگانه" محسوب می‌شد.

این پ‍ژوهشگر موسیقی در ادامه عنوان کرد: مرحوم "ملا غلامحسین بخشی" همچنین از حافظان و قاریان قرآن محسوب می‌شد که در امر تعزیه‌خوانی، نوحه‌خوانی ... دیدن ادامه ›› و نوحه‌سرایی نیز به فعالیت می‌پرداخت و به جهت همین فعالیت‌های مذهبی به او لقب ملا داده شد.

قیطاقی تصریح کرد: مرحوم بخشی آخرین مکتب‌خانه آموزش قرآن به روش سنتی را نیز اداره می‌کرد و بیش از 120 سال سن داشت.

منبع خبر: http://isna.ir/fa/news/91100301717/

بخشی غلامحسین افکاری در جشنواره موسیقی حماسی ایران به اجرا پرداخته بود و اثر وی در مجموعه موسیقی حماسی ایران منتشر شده است.

ویدئویی از اجرای ملا غلامحسین افکاری
http://www.youtube.com/watch?v=js6FFdODoQY
سراج‌الدین باش قره‌بخشی، دوتار نواز و حماسه‌خوان ترکمن، بر اثر بیماری سرطان ریه در بیمارستان آق قلا درگذشت.

به گزارش ایسنا،‌ هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی ایران خاطرنشان کرد: سراج‌الدین باش‌قره‌ (بخشی) 43 سال سن داشت و یکی از بهترین شاگردان "دردی اسماعیل‌زاده" ملقب به "دردی طریک" بود. وی ساکن روستای "حسن طبیب" بود و از 27 سالگی به نوازندگی دوتار و آوازخوانی ... دیدن ادامه ›› پرداخت.

جاوید در این باره ادامه داد: وی دوتار نوازی و روایت‌گری موسیقایی ترکمن را نزد پدرش "حاجی امان" که ایشان هم تلاش‌های بسیاری در بزرگداشت مختومقلی انجام داد و هر ماه یک بزرگداشت برای این شاعر بزرگ ترکمن در منزلش می‌گرفت، آموخت.

این پژوهشگر موسیقی در ادامه یادآور شد: باش‌قره در اولین و دومین جشنواره سراسری خنیاگران انقلاب اسلامی که ایام دهه فجر دو سال گذشته به کوشش مرکز موسیقی حوزه هنری و همکاری حوزه هنری استان لرستان درخرم آباد برگزار شد، حضور یافت و درآنجا به اجرای سرود "ظالم آمریکا" که از آثار به یاد ماندنی استادش "دردی طریک" بود به همراه "رحیم خیوه لی" از دیگر هنرمندان هم‌ولایتی اش پرداخت.

هوشنگ جاوید در پایان گفت: "سراج الدین باش‌قره" سال گذشته با گروه ترکمن استان گلستان که سرپرستی آن را عهده دار بود، در این جشنواره برای بار دوم حضور یافت که کسب مقام برتر بخش موسیقی مناطق و نواحی ایران را برای وی و گروهش به همراه آورد. باش قره علاوه بر این به اجرای صحنه‌یی در همایش ادیبان بسیجی که از سوی سازمان بسیج هنرمندان در گرگان برگزار شد پرداخت و اجرای وی با استقبال بسیاری روبرو شد.
۰۴ دی ۱۳۹۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید