در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | میثم خوئینی درباره نمایش سه گانه اورنگ: " دیدن دوباره و صدباره اورنگم آرزوست " ---------------------------------------------- گانه
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 09:57:21
" دیدن دوباره و صدباره اورنگم آرزوست "
----------------------------------------------
گانه اول – آدینه
باشد به وقت مقتضی شرح مبسوط حکمت و گلاب بلقیس خاتون را که آدینه وقتی معرکه اش را گرد آمده بودیم ...

گانه دوم – پیام
بعضی وقتها برای فهم بهتر بعضی چیزها مثلا کاربرد بعضی کلمات در بعضی جاها هر چقدر هم در بعضی فرهنگ نامه ها و بعضی لغت نامه ها و یا بعضی سایتها و بعضی رفرنس ها جستجو کنیم بازهم پیام اصلی آن برایمان ناملموس باقی می ماند تا اینکه یک روزی یک جائی در یک موقعیتی به فراخور آن را شنیده و یا از آن استفاده کنیم تا مثلا بعدش به خودمان بگوئیم : بله, استفاده درستش همین جا بود و یا اینکه : بله, کاربرد به جای کلمه درهمین شرایطی بود که بکار رفت ( که ... دیدن ادامه ›› البته هر دوتاش یکی بود). این موضوع نه تنها در زبان غنی پارسی که هم در سایر مغزها , ببخشید زبانها نیز مطرح است و ازهمین روی برای یادگیری زبانی جدید گفته اند و شنیده ایم که هر چقدرهم مطالعه و تمرین , باز در محیط آن زبان بودن معجزه دیگری است. برای نمونه اگر خاطر مبارک باشد که هست آن اوایل تا فرق بین Speak و Say و Converse و Talk و Confabulate را در زبان شیرین بریتیش دستمان بیاید دل بد مصب صاحبمان آب شد. اصلا چرا راه دور؟ پارسی زبان , تازه آن هم اهل مطالعه است که می داند کدام متل یا مثل یا واژه کی کجا وچرا بکار می رود و حکمت از آن چیست. ( بی زحمت این اراجیف را تا همین جا داشته باشید تا ببینم چطور می توانم به گانه دوم از سه گانه اورنگ ربطش بدهم)
قتل سید حسن مدرس در تبعید با خفگی / قتل نصرت الدوله فیروز(فرمانفرمائیان) در تبعید با خفگی / قتل فرخی یزدی در مریضخانه توسط آمپول هوا / قتل شیخ خزعل در اتاق کارش با درفش / قتل تیمورتاش در اثر سم و خفگی / قتل سردار اسعد بختیاری در زندان / قتل دکتر تقی ارانی توسط ابتلا به عفونت و تیفوس ; همه و همه گوشه ای از بارزترین صلاخی های رکن الدین مختاری فرزند مختارالسلطنه ملقب به سرپاس مختاری رئیس شهربانی دوره رضا شاه بوده که روی دیگر سکه اعجوبه موسیقی قرن است. بدون اغراق نخبه ترین آهنگساز و نوازنده چیره دست ویولن , همشاگردی عبدالله دوامی (موسیقیدان , خواننده , ردیف دان و نوازنده تنبک) و رفیق یار و غار درویش خان فقید که ساخته شدن پیش درآمد و در واقع اضافه شدن این فرم به موسیقی ماحصل همکاری شان بود. تسلط قصاب مختاری بر ردیف و دستگاه و گوشه های موسیقی ایرانی و به کارگیری تنوع ریتم , گاه در آثارش چنان بود که پیش از او سابقه نداشته است . تا بدانجا که صفوت بزرگ او را در احساس ضرب بی همتا می داند . یکی از کلیدی ترین اعضا شورای موسیقی رادیو که در این مقام والای هنری جانهای بسیاری را گرفت و خشونت زیادی از خود نشان داد. ولی هرگز رشوه نگرفت و به جمع آوری و مال اندوزی علاقه‌ای نداشت. پس از وقایع شهریور ۱۳۲۰ بازداشت و به همراه عده‌ای دیگر محاکمه و به هشت سال زندان محکوم شد و روایت است که مختاری قطعات بسیاری در طول مدت زندانی بودنش ساخت. پس از آزادی او اداره هنرهای زیبا تصمیم گرفت مدرسه شبانه ای برای تدریس موسیقی به وجود آورد و رکن الدین مختاری را به ریاست آن مدرسه برگزید. همان شخصیت ویران گر و نامعقولی که اهل موسیقی رغبت زیادی به سخن گفتن پیرامون آن ندارد عاشق گل و گیاه و نوازش و پرورششان بود. استادی که هنوزهم آثار او در کلاسهای موسیقی تدریس می شود هر چند که در عرصه هنر مرد بزرگی است اما نه برای هنر، بلکه برای تاریخ هنر شرم آوراست. و یاد دریغ و افسوس روح الله خالقی که : ای کاش همواره چون آغاز عمرش،وقت خود را صرف موسیقی نموده بود تا مشاغل دیگرش برای پایان زندگانی ،شرابی تلخ به بار نمی آورد.
الغرض و الپیام (یعنی پیام داستان / همان چه نتیجه ای می گیریم) با عنایت به آنچه در مقدمه آمد و مصداق مستندی که در متن عجالتا به آن اشاره شد , بکار گیری صحیح عبارت " روی دیگر سکه " در نظر نگارنده بود در میان جمع اضداد که امید است در نظر آید. خاصه آنکه ادبیات فاخرش دستپخت محمد امیر یاراحمدی در طرح محمد خان حاتمی به هیئت دهکردی خوش الحان قالب گرفته باشد.

گانه سوم – سعادت
...

باقی بقایتان ...
بسیار بسیار زیباااااا بود جناب خوئینی :)).
بنده نیز کماکان در انتظار اوصافِ گان های ابتدا و انتهاتان به انتظار خواهم نشست... و باشد تا دگرباره ایچُنین مستفیض شویم.;)
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
ممنون از توضیحاتتون
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
لطف و عنایت هم دیواری های فرهیخته مستدام./
سپاسگزارم./
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید