در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | یادداشت نصراله قادری و دکتر اسدی بر نمایش بیگانه
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:28:19
نمایش بیگانه | یادداشت نصراله قادری و دکتر اسدی بر نمایش بیگانه | عکس

یادداشت نصراله قادری نویسنده، کارگردان، منتقد و مدرس سینما و تئاتر:
«بیگانه»اى که بوى تئاتر مى‌دهد!
به نام خداوند قلم، زیبایى وعشق
«بیگانه» دلخواه را در وقتى دیگر از منظر نقد بررسى خواهم کرد. اما اکنون باید بگویم که بیگانه در این برهوت آشناى تئاتر است. ارزش دیدن دارد. از شارلاتانیزم دور است. ادا و ادعا ندارد. اتراکسیون نیست. رنگ ولعاب دروغین «ایسم»هاى باسمه‌ایى را ندارد. در پى برانگیختن اندیشه مخاطب است. پى نان نمی‌دود! تئاترى است که می‌شود راجع به آن حرف زد. مخاطب را فریب نمی‌دهد. دلخواه هنوز در وادى تئاتر می‌دود. گروه زحمت کشیده است. و بازی‌ها قابل دیدن است. بیگانه است، اما از هر آشنایى به ما خویشاوندتر است. به همه آنهایى که دغدغه دیدن تئاتر دارند توصیه می‌کنم آن را ببینند! کاش فرصتى فراهم شود که گروه بیشترى آن را تماشا کنند. اثرى است که ارزش نقد شدن دارد. امید که سبز بماند!

یادداشت صمیمانه دکتر اسدی:
تئاتر «بیگانه» فراموش نشدنی
سلام مسعود عزیز
پس از چند شب هنوز کیفورم از دیدن دراماتورژی عالی از بیگانه؛
طرحی صحنه و نور و میزانسن بسیار درخشان بود و تمهیدات رفت و برگشتی و سیلان زمانی در صحنه بسیار روان و معنادار انجام می شد. لحظه تابیدن نور در چشم تماشاگر تداعی‌کننده لحظه تابش نور خورشید در چشمان مورسو و قتل بی‌دلیل مرد عرب است. بافت چوبی صحنه فضای تاریخی مکان را با توهم بصری حرکت به سوی مرگ نشان می‌دهد و گیوتین آماده فرو افتادن التهاب سراسری را از ابتدا تا انتهای نمایش در ذهن و نگاه بیننده نگاه می‌دارد.
«بیگانه از آن نمایش هایی است که در خاطره من فراموش نخواهد شد. این روزها در وانفسای خام‌دستی‌ها و ندانم‌کاری‌ها در نمایشگری و کاستی خلاقیت موثر در روی صحنه نمایش نیازمند کاری شاخص و مثال‌زدنی بودیم که شما فراهم کردید. اکنون برای ارجاع به کاری شاخص می‌توان به راحتی به دیگران گفت که آیا «بیگانه» اثر مسعود دلخواه را دیده‌اید؟ مثالی زنده و نزدیک از بلوغ تئاتر کنونی ما با درایت یک کارگردان دانشور و هنرمند، که ثابت می‌کند می‌توان دانش را با مهارت هنری در آمیخت و روی صحنه به ظهور رسانید. سندی برای کار عمیق روی متن نمایش که می‌تواند علی‌رغم همه ناکافی بودن امکانات اجرایی در سالن‌های بی‌چیز ما، تماشاگر را قانع و اندیشه‌ورز به خانه فرستاد.
دست مریزاد!
پیشنهاد می‌کنم حتما متن اقتباسی از «بیگانه» را برای الهام‌بخشی همگان از این برداشت خلاقانه نمایشی چاپ بفرمایید. کلاس‌های درس و جوانان نویسنده به این نمونه موفق برای رجوع چندباره نیازمندند.
عزت زیاد!


درباره نمایش بیگانه
۳۰ خرداد ۱۳۹۵