در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | دکتر صدر به دیدن نمایش گاومیش نشست.
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:05:47
نمایش گاومیش |  دکتر صدر به دیدن نمایش گاومیش نشست. | عکس
دکتر حمیدرضا صدر:
نمایشی مردانه به کارگردانی یک بانو

نمایش گاومیش نوشته رحیم رشیدی تبار به کارگردانی زهره پرتوی که در تماشاخانه استاد مشایخی به روی صحنه می‌رود تا کنون میزبان هنرمندانی چون رضا صابری؛ شهرام کرمی و هادی مرزبان بوده است.
دکتر حمیدرضا صدر در خصوص این نمایش چنین می‌گوید: " این نمایش یک جمع بندی خاصی از دوران جنگ بود افرادی که با گذشته‌ی متفاوت و از مناطق مختلف ایران با لهجه های کاملاً دور از هم در شرایطی که به خاطر جنگ و برای دفاع از یک منطقه‌ی خاص مرزی کنار هم جمع می‌شوند و چاره ای جز این ندارند که با هم پیوند بخورند؛ اما در عین حال هر یک هویت خود را دارند و این ترکیب هویتی قومیتی که در متن بود غنایی به کار داده بود و آن را ویژه کرده بود. "
وی در ادامه گفت: " چیزی که در سینمای جنگ و آثاری که به جنگ باز می گرده عموماً نمی‌بینیم و همگی یک جور صحبت می‌کنند؛ ولی اینجا شخصیت‌ها از اقشار مختلف جامعه و منطقه های مختلف ایران آمده‌اند و این ترکیب‌ها بی نهایت فوق‌العاده بود و بازی بازیگران بی نظیر بود منتهی در گره زدن این آدم‌ها برای سرنوشت این قصه با یک گاومیش؛ نوعی درام انسانی را نشان می‌دهد که با شیوه‌ی زندگی این محیط ِ روستایی که کمتر دیده شده است و شخصیت مادر که تنها صدایش را می‌شنویم و بقای این روستا به یک حیوان باز می‌گردد اما هویت روستاست و حیات جامعه‌ی روستایی به این گاومیش باز می‌گردد. "
این متن یک چرخش و گره در خود نهفته داشت که باعث ارتقای اثر هنری شده بود؛ مرتبه های نظامی برداشته شده با وجود قواعد هویت جامعه و فرهنگ این خطه را نادیده نمی‌گیرد و در حاشیه هم, من در طول نمایش یاد فیلم " گاو " هم افتادم. در کل در نهایت کار خیلی مردانه بود و باید به کارگردان خسته نباشید گفت. "
درباره نمایش گاومیش
۰۴ شهریور ۱۳۹۴