در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | بیانیة هنر ضد داعش
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:00:21
فیلم هنر ضد داعش | بیانیة هنر ضد داعش | عکس
بسیار روزهاست که از داعش پدیدههای شگفت و ددمنشانه، هر بار به شیوهای بدیع سر میزند. از قتل و عام انسانهای غیرنظامی و بیگناه، به بردگی گرفتن جنسی زنان و دختران و آزار کودکان تا انهدام و غارت وحشیانة آثار باستانی تمدن بینالنهرین.
گروههای تروریستی بنیادگرا، پدیدههای نوظهوری نیستند اما داعش حامل چند ویژگی عمده قابل تامل است. اول آن که داعش به "شیوههای هنری" نشان دادن کشتارها کاملن آگاه است. ویدیوهای منتشر شده از این گروهک، نشان میدهد که آنها با دقتی تمام، برای جنایتها، "بافتهای جذاب تصویری" ایجاد میکنند. ترکیب رنگهای نارنجی و سیاه، فیگورهای قاتل و مقتول، مکانهای قتل، زوایا و حرکت دوربین، تدوین، سرودهای انتخاب شده به روی تصاویر، و در واقع ، حرکت از "ویدیوهای خبری" به " ویدیوهایی با جنبه های هنری" نشان از هوشمندی کارگردانان "کشتار و هنر" دارد . این هوشمندی در طراحی و گرافیک پرچم آن ها نیز قابل مشاهده است.
دوم آن که داعش، به خوبی از کارکرد رسانه آگاه است و از تمام امکانات رسانه های عمومی استفاده می کند تا بر ژرفای ترس بر مخاطبان خود بیافزاید.داعش با شعار "ماندگار و رو به پیشرفت"، و برند سازی از طریق ایجاد وحشت، در لایه هایی از ساز و کار خود مانند سازمانی مدرن رفتار می کند.یکی دیگر از جلوه های این رفتار، "ایجاد انگیزه" برای پیوستن افراد به داعش و "مدیریت وحشت" و ایجاد تعادل بین این هاست. مدیریتی که نتیجه آن از طرفی مشارکت فعال زنان و مردان زیادی از اتباع اروپایی در پروژه داعش است و از طرف دیگر قتل عام بی پردة مردمانی بی گناه .
سومین ویژگی داعش، بیرحمی گستاخانه و وحشیگری جنونآلودشان نسبت به زنان و دختران است. زنان و دختران زیادی مورد تجاوز داعش قرار گرفتهاند و در این میان فتوای مجهولالهویه جهادالنکاح، پشتوانهای برای وقاحتهای در جریان است.
چهارمین ویژگی داعش، تخریب و فروش آثار باستانی بینالنهرین است. برکسی پوشیده نیست که تمدن میان رودان، طیفی از تمدنهای سومر و اکد و بابل و آشور و عیلام و ماد و کلدانیها را در بر میگیرد. بسیاری از فرهنگها از تمدن بینالنهرین بارور شدهاند و اکنون این آثار ویران یا مورد تجارت قرار میگیرند. گسترة این فاجعه غیرقابل تصور است. چگونه میتوان خسارات وارد شده به موزة موصل و آثار باستانی میان رودان را جبران کرد؟ ویران شدن بناها و زیگوراتها و معبدهای زیادی که بخشی از مهمترین "تاریخ تجسمی" دنیا را شکل میدهند به راستی قابل اغماض نیست. به همة اینها اضافه کنید سوزاندن کتابها و اسناد تاریخی را ه که در واقع پروژه ای است برای "دیگر کُشی". پروژه ای که با نگاهی عمیق تر در فضای" زبان- دشمنی" لایه بندی می شود.
پنجم و در آخر تفکرات آخرالزمانی ِ موهوم داعش باردار از نکته ای کلیدی است که در نهایت می تواند منجر به "دیگر کشیِ ایرانی" شود. .در همین راستا چندی پیش نقشة موهونی از داعش منتشر شد که ایران را در تصرف داعشیها نمایش میداد.
مواردی که در سطور فوق به عنوان ویژگی های داعش برشمرده شد، مختصری بود از آن چه در نگاه اول به دست می آید. کنه واقعیت اما شاید حامل پیچیدگی دیگری باشد. پیچیدگی ای که برای واکاوی آن ضرورتی را ایجاد کند مبنی بر "هنر، ضد داعش".
ما نویسندگان و هنرمندان و روزنامه نگاران با امضاء این بیانیه اعتراض خود را نسبت به گروهک تروریستی داعش و سکوت تأسفآور جامعه جهانی نسبت به این کشتارها و ویرانگریها اعلام میداریم و از هنرمندان و نویسندگان و روزنامه نگاران سراسر جهان، سازمانهای بینالمللی و مردم دنیا میخواهیم که در برابر این همه قتل و غارت و انهدام میراث بشری ساکت ننشینند و به کمپین "هنر ضد داعش#ARTagainestDAESH " بپیوندند.

درباره فیلم هنر ضد داعش
۱۲ مهر ۱۳۹۴