در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | شعار تئاتر برای همه در هشت سال گذشته، فریبی بیش نبوده است
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:15:45
نمایش من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟ | شعار تئاتر برای همه در هشت سال گذشته، فریبی بیش نبوده است | عکس
شعار تئاتر برای همه در هشت سال گذشته، فریبی بیش نبوده است/ آوردن نابازیگرانِ عروسک نمای چشم رنگی راهکاری جعلی برای جذب مخاطب به تئاتر

با توجه به شعار تئاتر برای همه در سال‌های اخیر، ارائه حدود 25 بلیت رایگان در سالنی مانند چهارسوی تئاترشهر در هر روز اجرا به مدیران، مسئولان و دیگر مهمانان، خود یک آسیب جدی برای گروه های اجرا کننده است.

"روح‌الله جعفری" کارگردان، نویسنده، دراماتورژ تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران در خصوص بلیت‌های مهمان نمایش‌های در حال اجرا، گفت: طی سال‌های اخیر، متأسفانه سیاست نانوشته‌ای میان مدیران سالن‌های نمایش با گروه های اجرایی اتخاذ شده که تعدادی بلیت مهمان به مدیران و عوامل سالن نمایش ارائه داده می شود.
وی ادامه داد: گروه‌های تئاتری در خصوص ارائه بلیت به اهالی رسانه و منتقدان، هیچ گونه اعتراضی ندارند و این اتفاق کاملاً به حق و شایسته است. زیرا اصحاب رسانه مهمان تئاتر نیستند، بلکه خود میزبان یک نمایش به حساب می آیند. با وجود فقر در حوزه هنرهای نمایشی و اختصاص بودجه نامناسب به نمایش‌های در حال اجرا، اگر پوشش خبری رسانه‌ها نباشد، مشکلات و معضلات اجراها چند برابر می‌شود و صدای هنرمندان به گوش هیچ مسئول و فرد دلسوزی نمی‌رسد.
جعفری افزود: به دلیل کمبود بودجه و سخت افزارِ که همان نبود سالن‌های مناسب در سطح شهر تهران است، وجود بلیت‌های رایگان به نوعی کم لطفی به مخاطبان علاقه‌مند به تئاتر و دست‌اندرکاران این کالای فرهنگی است.
وی که اسفند گذشته و فروردین امسال در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر، نمایش "من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟" را اجرا کرد، اظهار داشت: سالن چهارسو 122 صندلی دارد و از این تعداد، حدود 25 صندلی در هر روز ویژه مهمانان است. یعنی هشت بلیت ویژه مدیریت، هشت بلیت ویژه گروه اجرایی و هشت بلیت ویژه اصحاب رسانه است که از این تعداد، تنها هشت بلیت مخصوص رسانه‌ها قابل قبول است و دادن مابقی بلیت ها به افراد، آن هم به صورت مهمان بی مورد است. به نظرم هنرمندان باید متحد شوند و ارائه بلیت رایگان به ارگان ها، نهادها و مدیران را قطع کنند؛ مانند اتفاقی که در نمایش اخیر من رخ داد و تنها بلیت‌های اصحاب رسانه به صورت رایگان ارائه شد.
جعفری در خصوص عملی کردن این فکر گفت: زمان اجرای نمایش "من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟" این گام را از لغو بلیت‌های مهمان ویژه گروه آغاز کردم و تنها بلیت‌های مخصوص اصحاب رسانه را به روابط عمومی مجموعه تئاترشهر ارائه کردم. این عمل باعث کدورت خاطر مسئولان شد، اما باید این فکر از یک نمایش شروع و عملی می‌شد.
وی ادامه داد: پُر کردن سالن نمایش با ارائه بلیت رایگان افتخارآمیز نیست، بلکه باید به نقطه‌ای برسیم که با ارائه کیفیت مناسب یک اثر هنری، جذب مخاطب داشته باشیم و سالن‌های نمایش را مملو از تماشاگر کنیم. بنابراین نه با اختصاص بلیت رایگان و نه با استفاده از راهکارهای جعلی همچون آوردن نابازیگرانِ عروسک نمای چشم رنگی به تئاتر، نباید به فکر جذب مخاطب بود. لذا بار دیگر تأکید می‌کنم کیفیت اثر باید حرف اول را برای جذب مخاطب بزند.
این کارگردان و پژوهشگر تئاتر در خصوص ارائه نکردن بلیت رایگان به مسئولان و عوامل سالن اجرا برای نمایش اخیر خود گفت: در 34 اجرایی که در سالن چهارسو داشتم، هر شب این سالن پُر از تماشاگر بود و گروه تئاتر "گیتی" در این اجراها میزبان مخاطبان واقعی و علاقه‌مند به این کالای فرهنگی بود.
جعفری اظهار داشت: جذب مخاطب باید از راه درست صورت بگیرد و نه به شکل ناجوانمردانه و استفاده از راه های غیر خردورزانه. در ضمن نباید آمارهای اشتباه به مدیران کلان فرهنگی در خصوص استقبال مخاطبان ارائه داد.
وی در خصوص شعار "تئاتر برای همه" گفت: متأسفانه این شعار از سوی مدیران کلان فرهنگی به خصوص در هشت سال گذشته، فریبی بیش نبوده است و مدیران به دنبال طراحی الگوی عوامل اثرگذار بر فرهنگ تئاتر و تعیین جایگاه آن در اوقات فراغت اقشار کم درآمد و پر درآمدِ جامعه نبوده‌اند.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳