در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | مرگ برای نگارش نمایشنامه محور محتوایی جذابی است
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 05:55:16
نمایش پایان. بدون نقطه | مرگ برای نگارش نمایشنامه محور محتوایی جذابی است | عکس
سیدجواد اشگذری: شب گذشته دراجرای ویژه تئاتر “پایان.بدون نقطه”برای اهالی رسانه که با استقبال خوب خبرنگاران وعکاسان همراه بود، رضا عرفانی و رسول عصاران کارگردانان این نمایش درپایان به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش «تیوال»، در ابتدا”رضاعرفانی” نویسنده و یکی ازکارگردانان این نمایش ضمن اشاره به روند شکل گیری این اثر اظهار داشت: موضوع مرگ برای نوشتن نمایشنامه همواره نکته جذابی است و در این اثر نیز محور اصلی آن را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: این نمایشنامه را دو سال پیش و با یک زمینه مشخص که در حقیقت، دیدگاه آدم‌ها به مولفه مرگ و تنهایی افرادی است که عزیزان خود را از دست داده‌اند، اما هنوز نمی‌توانند با این موضوع کنار بیایند، نوشته شد.

وی با بیان اینکه قرار بود از ابتدا سه اپیزود مختلف برای این نمایشنامه با محوریت مرگ و تنهایی اطرافیان نوشته شود تصریح کرد: موضوع مرگ برای نوشتن نمایشنامه همواره نکته جذابی است و در این اثر نیز محور اصلی آن را تشکیل می‌دهد.

نویسنده نمایش پایان بدون نقطه با اشاره به بازنویسی نمایشنامه پیش از اجرای عمومی تاکید کرد: نمایشنامه اصلی با نمونه اجرای فعلی کاملا متفاوت است زیرا در اجرا به نقاطی برخورد کردیم که می‌تواند برای اجرای ویژه تماشاگران جذابیت بیشتری داشته باشد.

عرفانی با اشاره به اینکه تلاش کردیم سه اپیزود در فضا، جنس بازی و عکس‌العمل‌های روزانه آدم‌ها به مولفه مرگ کاملا متفاوت باشد و از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد، افزود: این نمایش نحوه مرگ و شغل افراد را نشان نمی‌دهد بلکه دیدگاه اطرافیان (به شخصی که مرگ به سراغش رفته است) به تنهایی و نبود باور از دست دادن فرد مورد نظر است.

در ادامه “رسول عصاران”کارگردان دیگر نمایش با اشاره به اینکه تاکنون تجربه کارگردانی مشترک نداشته است، افزود: من همیشه فکر می‌کردم کارگردانی مشترک با مشکلاتی همچون اختلاف نظر و نبود تعامل مناسب کارگردانان با یکدیگر نمی‌تواند یک نمایش را به هدف اصلی برساند، اما خوشبختانه در این نمایش چنین مشکلاتی ایجاد نشد و همه اتفاق‌هایی که در آن توسط بازیگران رخ می‌دهد نقطه به نقطه مربوط به کارگردانی است .

وی تصریح کرد:به عنوان تیم کارگردانی سعی کردیم زمینه ایی را ایجاد کنیم تا بازیگران تمامی خلاقیتها وبداهه های خود را ارایه بدهند و درنهایت ما ان را جمع بندی نمودیم.

رسول عصاران ادامه داد: همچنین تلاش کردیم در این نمایش با تاکید برنورپرداز پردازی برمفاهیمی که مدنظرمان بود تاکید نمائیم.

وی با بیان اینکه مرتبط بودن هر سه اپیزود توسط تماشاگران عام را از ابتدا در نمایشنامه و اجرا در نظر گرفته بودند بیان داشت: در نمایشنامه اصلی نام هر کدام از کاراکترها متفاوت بود که پس از جمع‌بندی نهایی همه کاراکترهای اصلی به نام‌های سیمین و مهرداد نوشته شدند.

عصاران گفت: هدف این نمایش، شگفت زده شدن کاراکتر اصلی‌اش به همراه تماشاگران بود گرچه ممکن است هر تماشاگری یک برداشت از این اثر داشته باشد زیرا دیدگاه تماشاگران طیف گسترده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.
درباره نمایش پایان. بدون نقطه
۰۹ دی ۱۳۹۳