در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | انتقاد اجتماعی از نگاه یک بیمار شیزوفرنی
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 05:59:50
نمایش شیزوفرنی | انتقاد اجتماعی از نگاه یک بیمار شیزوفرنی  | عکس

به گزارش خبرگزاری ایرنا- بازیگر نمایش شیزوفرنی گفت: «حامد رحیمی نصر» در شیوه اجرایی خود تیغ تند انتقادات اجتماعی خود را از زاویه یک بیمار شیزوفرنی بیان می‌کند و می‌گوید که نظام آموزشی و نظام اجتماعی می‌تواند موجب ایجاد شیزوفرنی شود.

امیر غفارمنش در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا بیان کرد: شیزوفرنی به عقیده من یک بهانه برای این نمایشنامه است و ما نمی‌خواهیم این بیماری را زیاد به مخاطب نشان بدهیم. حامد رحیمی نصر به شکلی زیرکانه این متن را نگارش کرده و به عقیده من نویسنده خوب و بزرگی است و در شیوه اجرایی خود تیغ تند انتقادات اجتماعی خود را از زاویه یک بیمار شیزوفرنی بیان می‌کند و می‌گوید که نظام آموزشی و نظام اجتماعی می‌تواند موجب ایجاد شیزوفرنی شود اما به بیان ساده تر با پنبه سر می‌برد و ما متوجه این تیغ تند انتقاد نمی‌شویم

وی افزود: از نگاه من شیوه اجرایی این نمایش سورئال است و لحظاتی شبیه به نوشته‌هایی از پرویز بشردوست همانند باغ آرزوها و عمو زنجیرباف است. این پینگ پنگ مغزی دو طرف چپ و راست مغز که باهم درحال صحبت هستند سورئال است.

غفارمنش با بیان اینکه مخاطب امروز تئاتر تمایل بیشتری به آثار کمدی دارد؛ بیان کرد: من توصیفی از مردم این روزها دارم، مردم از نگاه من این روزها از اندیشیدن می‌ترسند. در تئاترهای آزاد ما مشاهده می‌کنیم که مخاطبین چه استقبالی از نمایش دارند و همواره سالن‌ها پر از جمیعت است و حدود یک سال به غیر از محرم و صفر یک نمایش را روی صحنه می‌برند؛ این امر نشان می‌دهد که کمدی آزاد حکم مورفین دارد و در جامعه امروز ما مصرف مورفین بسیار بالاست چراکه انسان‌ها از اندیشیدن می‌ترسند و به دنبال مسکنی برای فکر نکردن هستند.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: در فضایی که مردم به دنبال جایی هستند که در آن فکر نکنند، زرنگی یک هنرمند این است که به مخاطب بگوید می خواهم برای لحظاتی تو را بخندانم اما در نهایت به آنها اندیشه می‌دهد. این کاری است که ما مجبوریم انجام دهیم. چراکه مردم از اندیشیدن می‌ترسند و این اتفاق تلخ در هنرهای دیگر حتی در سینما و تلویزیون و کتاب نیز رخ می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه شیزوفرنی با کارهای دیگرش متفاوت است؛ بیان کرد: تا به امروز در اثر سورئال بازیگری نکرده بودم. اگر امروز در این اثر حضور دارم، به دلیل جذابیت متن بود و رفاقت و موضوع دیگری مطرح نیست. با همه عوامل گروه از جمله کارگردان و تهیه کننده در این کار آشنا شده‌ام و با درد بیماری به سالن نمایش می‌آیم اما بدون درد روی صحنه کار انجام می‌دهم. چرا که عشقی در این بین وجود دارد که همه چیز را برایم لذت بخش می‌کند. امیدوارم در چاپ این نمایشنامه حامد رحیمی نصر یک سری نکات مورد نیاز را به متن اضافه کند.

غفارمنش گفت: آثاری که از تماشاگر برای خنده دعوت می‌کند و آنهارا درگیر می‌کند و اندیشه و چالش برای آنها بوجود می‌آورد جزو خدمت‌ها محسوب می‌شود و جایی که سطح سلیقه تماشاگر را پایین می‌آورد و اندیشه‌ای برای او به همراه ندارد برای تئاتر این کشور خطرناک و سم است.

نمایش شیزوفرنی به طراحی، نویسندگی و کارگردانی حامد رحیمی نصر و تهیه کنندگی مسعود والا هرشب ساعت ۲۱:۱۵ در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

منبع: ایرنا

 

درباره نمایش شیزوفرنی
۰۸ اسفند ۱۴۰۲