در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | یادداشت نجفقلی حبیبی بر نمایش سهروردی
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:04:01
نمایش سهروردی | یادداشت نجفقلی حبیبی بر نمایش سهروردی | عکس

نجفقلی حبیبی پژوهشگر فسلفه اسلامی در نوشتاری از اجرای نمایشی درباره شیخ اشراق شهاب‌الدین سهروردی تقدیر و ابراز امیدواری کرد:
دوستداران فرهنگ و فلسفه، جوانان و دانشجویان هنرمندان را تشویق کنند تا از طریق عرضه این قبیل نمایش‌ها به استمرار و اثر بخشی فرهنگ اسلام و ایران یاری رسانند.

 نجفقلی حبیبی به بهانه روی صحنه بودن نمایش «سهروردی» در تالار وحدت به کارگردانی شکرخدا گودرزی در یاداشتی که در احتیار ایسنا قرار داده نوشته است:
«شیخ اشراق یکی از سه فیلسوف بنیان‌گذار فلسفه در تمدن اسلامی است که به ترتیب عبارتند از: ابن سینا پیشوای مکتب مشاء متوفی در نیمه اول قرن پنجم هجری، شیخ اشراق شهاب الدین یحیی سهروردی پیشوای مکتب اشراق در نیمه دوم قرن ششم هجری و ملاصدرا پیشوای حکمت متعالیه در نیمه قرن یازده هجری.

این هر سه فیلسوف گرفتار عوام‌زدگی و قدرت طلبی شدند؛ ابن سینا را تکفیر کردند. این رباعی بدو منسوب است که گفت:
کفر چو منی گزاف و آسان نبود          محکم تر از ایمان من ایمان نبود
در دهر چو من یکی و آن هم کافر      پس در هم دهر یک مسلمان نبود

و هم بدو منسوب است که:
با این دو سه نادان که چنین می دانند    از حمق که دانای جهان اینانند
خر باش، که این جماعت از فرط خری   هر کو نه خر است کافرش می خوانند

ملاصدرا هم تحت تعصب ملاهای در باری به نوعی تکفیر شد و نه تنها در اصفهان پای تخت، اجازه اقامت نیافت که نگذاشتند در هیچ شهری بماند و به ناچار  حدود پانزده سال در روستایی بنام کهک در اطراف قم زندگی کرد.
و اما شیخ اشراق شهاب الدین یحیی سهروردی بیش از آن دو به زحمت افتاد. او نیز با حسادت ملایان متعصب درباری سرانجام در دادگاهی آن چنانی محکوم به اعدام گردید و در جوانی  سی و چند سال عمر بیش نگذرانده کشته شد.

گرچه مدعیان دفاع از دین و دینداری بی وقفه کوشیدند تا نام این اندیشمندان بزرگ از صحنه روزگار حذف شود اما شگفت‌انگیز است که این  هر سه در عرصه طولانی تاریخ، زنده‌تر از هر زنده بوده‌اند و هستند. جرج سارتون در کتاب مقدمه بر تاریخ علم می‌گوید ابن سینا مشهورترین همه دانشمندان در همه جهان است. ملاصدرا در جهان در صدر قرار دارد و سهروردی گل سرخی است در بوستان علم و فلسفه و عرفان عالم.

این روزها ما شاهد اجرای نمایشی هستیم به نام سهرودی که به همت جمعی از هنرمندان ، با کارگردانی جناب آقای شکرخدا گودرزی در تالار وحدت در تهران به روی صحنه رفته است. تا آنجا که می دانم ایشان چند سالی است که در این باب زحمت بسیار کشیده‌اند. از آنجا که تخصصی در باب کارگردانی و اجرای نمایش ندارم، در این باب اظهار نظر نمی‌کنم که این امر بر عهده  متخصصان و اهل فن است؛ اما این که گوشه‌ای از زندگی پر تلاطم یکی از شخصیت‌های بزرگ فلسفی ایران و اسلام مورد اقبال هنرمندان قرار گرفته است می‌ستایم و امیدوارم دوستداران فرهنگ و فلسفه و همه آنان که دل در گرو بزرگان تاریخ این سرزمین دارند، بخصوص جوانان و دانشجویان و دانش‌پژوهان و اهل فلسفه و محققان تاریخ و فرهنگ آن را ببینند و هنرمندان را تشویق کنند تا از طریق عرضه این قبیل نمایش‌ها به استمرار  و اثر بخشی فرهنگ اسلام و ایران یاری رسانند و بر غنای آن بیفزایند.
امید است درس عبرتی باشد که دیگر، کسانی با تمسک به این قبیل بهانه‌ها انسان‌های بزرگ را از صحنه زندگی اجتماعی و آگاهی بخشی و خدمت به علم و فرهنگ، محروم نسازند.»

نمایش «سهروردی» نوشته و کارگردانی شکرخدا گودرزی است که هر شب ساعت ۱۸ در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. در این نمایش، علی دهکردی، اصغر همت، حبیب دهقان‌نسب، فخرالدین صدیق شریف، افسر اسدی، الهام جعفرنژاد، نوید گودرزی، مجید جعفری، اصغر معینی، علیرضا درویش نژاد و سمیه میربهاء به ایفای نقش می‌پردازند.


درباره نمایش سهروردی
۰۸ آبان ۱۳۹۶