در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | مریم زرینی: بازتاب مساله اجتماعی گریزناپذیر است
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 16:27:27
نمایش ترس و لرز | مریم زرینی: بازتاب مساله اجتماعی گریزناپذیر است | عکس

مریم زرینی، فارغ التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره است. او در حال حاضر نمایش «ترس و لرز» را در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه می برد.

 او در پاسخ به این سوال که چرا روی این متن دست گذاشتید و چه دغدغه ای باعث شد تا این اثر را خلق کنید، گفت:
«برای من خانواده همیشه از دغدغه های اصلی زندگی بوده و هست. اینکه تک تک اعضای یک خانواده، چطور بر روی هم تاثیر می گذارند و این تاثیر گذاری گریز ناپذیر و نیمه آگاهانه  اعضای خانواده بر یکدیگر، از جایی به بعد، دیگر ربطی به اینکه آنها کنار هم هستند یا نه، یا با هم زندگی می کنند یا نه، یا حتا زنده هستند یا نیستند ندارد. بلکه درون همدیگر جاودانه می شوند و هیچ راه گریزی هم وجود ندارد.»
زرینی همچنین در پاسخ به این سوال که چه مناسبتی بین اثر شما و جامعه وجود دارد، افزود:
«هر موجود زنده ای  برای زیستن با جامعه ی خود در تعامل است. جامعه بر من تاثیر می گذارد و من بر جامعه. همینطور اثر هنری من نوعی بر جامعه تاثیر می گذارد و به دنبال آن، جامعه هم بر اثر هنری. بنابراین ما این تاثیر گذاری و تاثیر پذیری را انتخاب نمی کنیم. و بنابراین بازتاب مسائل اجتماعی، دست ما نیست بلکه گریزناپذیر است.»

 این کارگردان جوان درباره ی شیوه اجرایی نمایش «ترس و لرز» گفت: « وقتی تصمیم به اجرای ترس و لرز گرفتم و تمرینات را شروع کردم، به هیچ سبک یا شیوه  اجرایی خاصی فکر نمی کردم و نمی خواستم فکر کنم. تنها چیزی که برایم مهم بود این بود که به متن رجوع کنم و ببینم من را به کجا می کشاند. و این فرم یا شیوه اجرایی، نتیجه تبادل نظر بین متن و کارگردان است. هرچه در تمرینها جلوتر رفتیم، متن شکل عریان تری از خودش را به من نشان داد و از زینب گرمارودی (بازیگر نمایش) هم به شناخت بیشتری می رسیدم. و بر اساس شناختم از متن و همچنین از خانم گرمارودی، تمریناتی را به صورت روزانه طراحی می کردم و بر اساس همان تمرینها پیش میرفتم. برای مثال برای فضا سازی، یک سری صداها و افکتهایی را انتخاب می کردم و بخش زیادی از تمرین، صرف فضاسازی از طریق این صداها می شد.»

زرینی با اشاره به این که تا بحال سه نمایشنامه نگاشته اما برای اولین بار است که توانسته یکی از آنها را به اجرا برساند اظهار کرد: «لازم می دانم از آقای معافی مدیر گروه تئاتر دانشگاه سوره، آقای امیرحسین حریری و زهرا سلیمیان تشکر کنم. که اگر لطف و زحمات این عزیزان نبود، «ترس و لرز» هم روی صحنه نبود.»

علاقه‌مندان می توانند برای دیدن نمایش «ترس و لرز»  که تا ۲۴ مرداد ماه هر روز به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ به صحنه می‌رود، می‌توانند به مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران به آدرس خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی مراجعه کنند.

 

 

درباره نمایش ترس و لرز
۱۴ مرداد ۱۳۹۷