در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | یاداشتی بر در انتظار گودو
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 09:21:34
نمایش در انتظار گودو | یاداشتی بر در انتظار گودو | عکس

به نام اسم اعظمش

در جهان وسیع ادبیات نمایشی ، متن در انتظار گودو به علت پر رمز و راز بودنش همیشه برای اهالی تئاتر در همه ی زمان ها جایگاه و معنای ویژه ای داشته است .
متنی که شاید بیشترین تفسیر ها و تاویل های غلط به آن وارد شده است !
آن زمان که صحبت از خواندن این اثر باشد ، بی هیچ دغدغه ای خواندن این اثر را آغاز می کنیم . اما اگر شما یک گروه اجرایی تئاتر باشید و تصمیم به اجرا بردن این اثر نمایید بی دغدغه و بی جسارت نمی توانید کار بر این متن را آغاز نمایید .

پس از شروع تمارین خود ناگاه سیل انوار سرخ و سپید بر سرتان فرو می ریزد !
که نکند مخاطب اثر را درک نکند ، نکند برداشت های نابجا بکند ، نکند حوصله اش سر برود ، نکند تفسیر هایش در سطح بماند و گودو را خدا نام نهاند و سبک اثر را ابزورد بنامد و نویسنده اش را سردمدار پوچی کند !
و تمام تلاشهایتان در خلاف جهت دیدگاه نویسنده و خودتان تباه شود .
زیرا نه نویسنده ی اثر ، اثرش را ابزورد ( در معنای غلط پوچی ! ) می داند و نه شما پس از خواندن ، تحلیل و جزئی نگری بر این شاهکار به پوچی می رسید .
اصلا من از شما می پرسم نویسنده ای که نام اثرش را می گذارد

 En attendant Godot ( در انتظار گودو به فرانسوی ) در رد پوچی و سکون حرف می زند یا در ستایش اش ؟
من می گویم در ردش ! اگر شما می گویید در ستایش اش برایتان جوابی دارم .واژه ی attentistes در فرانسه که به معنای ناظر بی تفاوت است و خواستگاهی دارد . این واژه در زمان جنگ جهانی رواج پیدا کرد
آن زمان که رژیم فاشیستی و دست نشانده هیتلر در مناطقی اشغالی اش و از جمله بخش هایی از فرانسه را در دست داشت ، فعالان نهضت مقاومت فرانسه این واژه را به کسانی نسبت می دادند که با وضعیت موجود و اشغالگران سازش کرده اندو وضعیت نابسامان کشورشان را پذیرفته اند!
حال اگر به شما بگویم که نویسنده ی در انتظار گودو یعنی ساموئل بکت فقید از فعالان اصلی نهضت مقاومت فرانسه بوده می شود فهمید استراگون و ولادیمیر نماینده ی کدام دست انسان ها هستند و هدف بکت از نوشتن در انتظار گودو چه بوده است ؟
حال اگر باز ازتان پرسش شود که این اثر در رد سکون است یا در ستایش اش
گمان کنم می‌ شود به جواب درست دست یافت و اگر هنوز می‌گویید در ستایش اش پس اگر روزی شنیدید نلسون ماندلا در ستایش نژاد پرستی حرکتی کرده بوده است تعجب نکنید!

بیایید صادق باشیم ، همان طور کن از ماندلا انتظار نمی رود از نژاد پرستی خوب بگوید از بکت نیز انتظار نمی رود از پوچی و‌سکون و مفاهیمی از این دست سخن بگوید زیرا خودش هیچگاه این چنین نزیست و از کوزه همان برون تراود که در اوست .

به هر حال ما نیز به عنوان یک گروه اجرایی سعی کردیم در فرم و اجرای این اثر ساختاری را تشکیل دهیم که از مضامین این چنینی دور باشد و نیز حوصله تان سر نرود و از تامل و تماشای لحظه لحظه اثر لذت ببرید  و در آخر بیش از سکون به حرکت فکر کنید .

امیرحسین جوانی کارگردان نمایش در انتظار گودو اجرا شده در فستیوال ثمر

اواخر سال نود و هفت .

درباره نمایش در انتظار گودو
۱۱ اسفند ۱۳۹۷