در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | والس تصادفی افتتاح شد.
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 15:51:18
نمایش والس تصادفی | والس تصادفی افتتاح شد. | عکس
نمایش «والس تصادفی» نوشته ویکتور هائیم و با ترجمه اصغر نوری، به کارگردانی صالح خواجه روز سه‌شنبه پنجم آبان ماه در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی واقع در چهارراه ولیعصر ساعت 17:30 توسط نادر فلاح و در حضور مسعود موسوی، دکتر افشار و آرزو افشار افتتاح شد. نخستین اجرای این نمایش، به نادر فلاح و زهرا خواجه تقدیم شد.

به گزارش روابط عمومی این نمایش، والس تصادفی، برای نخستین بار در ایران به روی صحنه رفته است و در اجرای نخست خود میزبان اصحاب رسانه و هنرمندانی چون استاد مسعود موسوی، نادر فلاح، آرزو افشار و دکتر افشار شد. نخستین شب اجرای این تئاتر در حالی آغاز شد که ظرفیت تماشاگران حاضر در سالن، از تعداد صندلی‌ها نیز بیشتر بود.

روز سه شنبه، پنجم آبان ماه، پیش از نخستین اجرای «والس تصادفی»، زنگ افتتاح نمایش به دست نادر فلاح نواخته و دوره اجراهای این تئاتر آغاز شد. این نمایشنامه که نوشته‌ی ویکتور هائیم، نویسنده شهیر فرانسوی است، توسط اصغر نوری ترجمه شده است. صالح خواجه نیز کارگردانی آن را بر عهده دارد. حوریه میرمحمدی به همراه محمد طیب‌طاهر بازیگران این نمایش دو پرسوناژه هستند.

اصغر نوری، مترجم «والس تصادفی» در مورد این متن می‌گوید: «والس تصادفی معروف‌ترین اثر نمایشنامه‌نویس معاصر فرانسوی، ویکتورهاییم، است که تاکنون به بیش از سی زبان ترجمه شده و در بسیاری از تئاترهای معتبر دنیا به روی صحنه رفته است. در این نمایشنامه، هاییم زنی در آستانه مرگ را با یک فرشته مرد رو در رو می‌کند، در محلی که می‌تواند تعبیری از برزخ باشد. فرشته یک بازی به زن پیشنهاد می‌کند که برنده شدن در آن جواز ورود به بهشت است. این بازی به نظر بسیار ساده است: زن باید زندگی خود را صادقانه تعریف کند و فرشته امتیاز می‌دهد، اما داوری فرشته هیچ قاعده و قانونی ندارد. هاییم در این نمایشنامه، مرز بین واقع‌گرایی و فرا واقعیت را می‌شکند و تعریفی تازه به دست می‌دهد از معنای زندگی این دنیا و قضاوت نهایی.»

صالح خواجه، کارگردان «والس تصادفی» نیز در مورد دلیل انتخاب این متن برای اجرا می‌گوید: «حدود یک سال پیش یکی از دوستانم این نمایشنامه رو به من معرفی کرد. بعد از اینکه نمایشنامه را خواندم، به‌قدری تحت تأثیر اتمسفر نمایشنامه قرار گرفتم که در همان زمان تصمیم گرفتم اولین اجرای تئاترم در تهران، اجرایی از این نوشته باشد. نمایشنامه به طور عجیبی متفاوت از همه نمایشنامه‌هایی بود که تا به امروز خوانده بودم. شاید دلیل این امر به خاطر جسارت نویسنده در پرداختن به موضوعی خاص و گاه ممنوعه باشد. به هر طریق آنچه که در این نمایشنامه برای من دلیل اقدام به اجرا شد، کیفیت درونی و بیرونی نمایشنامه، به لحاظ محتوا بود و اینکه ویکتور هائیم توانسته است با ایجاد یک تعلیق بین واقعیت و فرا واقعیت، ذهن گذشته مخاطبش را تحت‌الشعاع تفکر خودش قرار می‌دهد و این بستر برای هر کارگردان تئاتر، یک موفقیت اولیه برای رسیدن به یک اجرای خوب هست.»

نمایشنامه «والس تصادفی» از پنجم لغایت بیستم آبان‌ماه ساعت ۱۷:۳۰ به مدت ۶۰ دقیقه در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی به‌روی صحنه می‌رود. در این نمایش حوریه میرمحمدی و محمد طیب طاهر بازی می‌کنند. همچنین مرتضی محمدزاده موسیقی این نمایش را به‌صورت برداشتی آزاد از The Season Op.7b  اثر چایکفسکی ساخته است.

درباره نمایش والس تصادفی
۰۶ آبان ۱۳۹۴