در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | hoomans درباره نمایش اراتریو عدالت: و باز هم قربانی ! گفتن از جزئیات اوراتریو عدالت ؛ پرفورمنسی با شمول
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 09:11:35
و باز هم قربانی !

گفتن از جزئیات اوراتریو عدالت ؛ پرفورمنسی با شمول اپرا ، موسیقی ، نمایش ، دکلمه ، شعر و پند و اندرز و ... که چند سطر پایین تر از دکمه ی خرید ، دیتایل آن در کلام کارگردان قابل روئیت است مورد این بحث نیست و اما بعد :

بر صندلیهای تالار وحدت شاهد اجرایی بودم که همه چیز را تمام و کمال داشت بصورتیکه در زیر بدان خواهم ... دیدن ادامه ›› پرداخت :


آهنگسازی و تنظیم موسیقی ارکسترال در دو سبک New age و اپرا در کمال تبحر با جلوه هایی بدیع در ردیف بزرگانی چون یانی و لوریس چکناواریان تصنیف شده بود و اگر بخواهیم منصف باشیم تنه به تنه ی آنها نیز می زد . استفاده ی هوشمندانه از سازها ی شرقی و غربی (بجز چنگی که چنگی به ...) و همچنین تلفیق استادانه ی همه ی عوامل موسیقی بطوریکه هیچگاه تصور اینکه با یک اثر چند ملیتی رو برو هستید نیز سهم بسزایی در دلنشینی آن داشت . فراز و فرودها ، دقت در آرانژمان ملودی و آکوردها نیز بجا و چشمگیر بود .

طراحی حرکات بدن چه از لحاظ انتقال مفاهیم و چه هماهنگی بین خود بازیگران و موسیقی نیز ستودنی و نیز طراحی صحنه و لباس نکات منفی نقد شونده ای در بر نداشت .

بعد ازهمه ی اینها امر مهمی که به زعم اینجانب از چشم دست اندرکاران هنرمند این اجرا مغفول ماند قبایی بود که بر اندام زیبای این کار دوخته شد بدون در نظرگرفتن اندازه ها و قواره های آن بصورتیکه تمامی زحماتی که تا اینجا کشیده شده بود با وارد شدن کلام که قرار بود پوشش اصلی اثر باشد قربانی شد ، از هم گسست و ابتر ماند بدین ترتیب که یک قطعه موسیقی تا وقتی که موسیقی صرف است با بن مایه ی خود به معرفی خویش می پردازد و وقتی با کلام ترکیب شد کاملن تحت تاثیر آن قرار می گیرد و در اینجا کلام به دلیل ناهمگونی با موسیقی (و نه حتا تحت تاثیر بار معنایی والای آن) ونیز نداشتن وزن همچون بار سنگینی به دوش اجرا قرار گرفت و برقراری ارتباط با آن برای شنونده ایرانی که عادت به شنیدن کلام موزون در اینگونه آثار دارد سخت می نمود . حال آنکه ممکن است در آثار اپرایی اینچنینی که به زبانهای فرانسوی یا ایتالیایی و ... اجرا می شود عدم وجود وزن و قافیه چندان چشمگیر نباشد ولی در مملکت ما که از غنای فرهنگی بالایی در این زمینه برخورداریم این کاستی آزاردهنده به نظر میرسید وشایسته بود که کارگردان و آهنگساز اثر در این مورد اهتمام به خرج داده و ترجمه ی نثر و کلام مولای متقیان را در اختیار یکی از شعرای معاصر قرار داده و در به نظم درآوردن آن یاری می جستند تا یادگارشان مطلوب تر و کلام والای آن ابرمرد تاثیرگذارتر بر دل مینشست .

_________________________________________________________________________________

پی نوشت : اجرای خوانندگان نیز نغز و گیرا بود بجز اینکه اگر جناب همت در همان بخش بازی و کلام به ایفای نقش می پرداختند جای هیچگونه گله ای باقی نمی ماند .
تا آن روز که اپرا نمایش واقعی ایرانی مجال اجرا بیابد باز هم حمایتتان خواهیم کرد و به دیدار شما هنرمندان مسئول خواهیم آمد .
این تعاریف شما برای من عجیبه و کمی غیر قابل باور! کما اینکه دوستان تحصیل کرده موسیقی ِ من اساسا نظر متفاوتی درباره موسیقی اجرا داشتند. تنظیمات اشتباه، به کارگیری ضعیف از پتانسیل قوی صدای گروه کرال که بیشتر مواقع گروه سرود بود تا اپرا و عدم ارتباط و عمق بخشی به اثر توسط فطعات؛ اضافه کنید صحنه ی لخت و فکر نشده و لباس های نامتجانس و صرفا رنگی پنگی!حتی فکری به حال خستگی گروه کرال نکرده بودند و ایده ای که بندگان خدا بتونند لحظاتی نفس تازه کنند!
۲۸ آبان ۱۳۹۳
اگر بخواهیم ضعفهای موجود در هر کار هنری را چند برابر کنیم ؛ اثری نخواهد ماند که باب طبع مان باشد و در نهایت راه به جایی نخواهیم برد ، در این کار هم ممکن است ایرادات ضعیفی وجود داشته باشد ولی از نظر بنده قابل اغماض بوده اند که ممکن است در کار هر هنرمندی حتا استاد چکناواریان هم وجود داشته باشد ، به هر روی اگر دوستانی که تحصیلات آکادمیک دارند و تمایل به اظهار نظر نیز ، در این رابطه نقدی از منظر تخصص بنویسند به دانش ما افزوده و مورد استفاده ی کارگردان نیز قرار خواهد ... دیدن ادامه ›› گرفت .



ولی با همه ی اینها تا رسیدن به اپرا نمایشهای واقعی راه دراز و مصائب بسیاری در پیش است که حتا گرفتن مجوز برای مثلن مثنوی خسرو شیرین ....

____________________________________________________________________
خواهشی که همیشه از دوستان داشته ام : نقد را منصفانه و نیک و بدش را در کنار هم ببینید .
۲۸ آبان ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید