در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | هومن مقدم درباره نمایش باور کنید من گره گوار سامسا هستم: مصاحبه ایران تئاتر با آرش واحدی کارگردان نمایش "باور کنید من گره
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 13:47:12
مصاحبه ایران تئاتر با آرش واحدی کارگردان نمایش "باور کنید من گره گوار سامسا هستم"

به گزارش سایت ایران تئاتر، آرش واحدی که این روز‌ها نمایش «باور کنید من گره گوار سامسا هستم» را در تماشاخانه سه نقطه بر صحنه دارد با اشاره به دلایل اجرای این اثر می‌گوید: «مهم‌ترین دلیلم برای انتخاب این نمایشنامه وجه اعتراضی آن در مورد معضلات اجتماعی است. معتقدم در انجام کار هنری نمی‌توان تنها به وجه زیبایی‌شناسانه اثر پرداخت و از شرایط اجتماعی - محیطی و در ‌‌نهایت سیاسی گذر کرد.»

او ادامه داد: «دیدگاه سمیرامیس بابایی نویسنده اثر، جایگاه غیرقابل‌انکار فردیت و ساختار آن در جوامع را هدف قرار می‌دهد. اعتراض‌آمیز بودن یکی از ویژگی‌های مثبت اثر به حساب می‌آید. نمایشنامه از اعتراض به معنای واقعی کلمه سخن می‌گوید. از دیگرسو ساختار نمایشنامه که با ارجاع به گذشته‌ها سعی در درگیرکردن مخاطب برای همذات‌پنداری با شخصیت اصلی دارد یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن محسوب می‌شود.»

واحدی با بیان اینکه داستان نمایشنامه به صورت کلاسیک روایت می‌شود توضیح داد: «این نمایش ابتدا، میانه و پایان دارد. تنها در میان آن با ... دیدن ادامه ›› فلاش‌بک‌هایی سعی در واگویی یک اتفاق داریم. این خصوصیت متن فرصت خوبی را برای به‌کارگیری و استفاده از میزانسن‌های نورمحور در اختیارم گذاشت. در حقیقت نور در اجرای این نمایش جایگاه و شخصیت مهمی دارد.»

او افزود: «استفاده از حواس دیگر مخاطبان یکی دیگر از اهدافی بود که سعی در انجام آن داشتم، زمانی که تماشاگر می‌تواند توسط قوه تخیل و با قدرت شنوایی‌اش روایت را همراه با شما پیش ببرد چه احتیاجی است که همه چیز را به او نشان دهیم!؟ می‌شود از خود تماشاگر برای پیشبرد قصه استفاده کرد و امیدوار بود که به نتیجه‌ای مطلوب برسیم.»
این کارگردان تئا‌تر با اشاره به مراحل تمرین اظهار کرد: «شکل‌گیری حس بازیگران و نزدیک شدن آن‌ها به نقش مهم‌ترین جزء از تمرینات سه‌ماهه‌مان بود. نزدیک شدن بازیگران به تیپ‌ها، دوست داشتن یا متنفر بودن آن‌ها، به توافق رسیدن در گذشته و آینده تمام شخصیت‌ها، بیشتر زمان تمریناتمان را به خود اختصاص می‌داد. از جهتی همراه شدن صدا و نور که محوریت مهمی در ایجاد حس بازیگران داشت از دیگر اجزای اصلی تمرینات بود.»


واحدی در پایان سخنانش عنوان کرد: «تلاش کردیم هر جسمی را که تماشاگر می‌تواند حجمی برای آن تصور کند از کار حذف کنیم و در ‌‌نهایت اجسام کلیدی را که در پایان با کنار هم گذاشتن آن‌ها به نتیجه‌ای واحد می‌رسید به او نشان دهیم. در حقیقت می‌توان گفت ما سعی در تلفیق تئا‌تر بی‌چیز با هوش و شعور تماشاگر داشتیم.»

نمایش «باور کنید من گره گوار سامسا هستم» نوشته سمیرامیس بابایی، با کارگردانی آرش واحدی و نقش آفرینی مهدی حسینی‌نیا، متین فکرآزاد، امیر معراج، شهرام کاشی، سمیرامیس بابایی، سونیا غنیمی، امیرحسین رجبی، سوگند بنای قاسمی تا ۲۸ دی‌ماه ساعت ۲۰ در تماشاخانه سه نقطه به صحنه می‌رود.
مجتبی حیدری این را خواند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید