در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | بهنام [شاهین] باقری: یادداشت تازه ی بهروز افخمی درباره ی کافه سینما: دکان تازه - بهروز ا
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 03:09:11
یادداشت تازه ی بهروز افخمی درباره ی کافه سینما:

دکان تازه - بهروز افخمی

لابد حالا کم و بیش فهمیده اید که هوا پس است و ساختن فیلمی که به نمایش عمومی دربیاید در همه جای دنیا کار بسیار بسیار دشواری است . در ایران البته اوضاع فرق می کند . اینجا مردم به کلی از سینما نا امید شده اند و فیلم ها با سرمایه دولت یا حمایت مالی مشکوک و حتی سفارش از خارج ساخته می شود و در سالن های خالی به نمایش در می آید اما جوجه های نازنین ! راه و رسم طبیعی فیلمسازی این نیست . اگر در پایتخت سینما به دنیا آمده باشید و خیلی هم با استعداد و هنرمند باشید، باز باید خیلی پوست کلفت و خیلی خوش شانس باشیدکه فیلم اولتان به نمایش عمومی دربیاید و باید خیلی پوست کلفت تر و خوش شانس تر باشید که بتوانید فیلم دوم را بسازید حتی اگر فیلمنامه درخشانی مثل شلاق در دست داشته باشید.
سینمای امروز کارزار رقابت وحشیانه است و توش فیلمسازان و منتقدین و یا پاپاراتزی ها از سر کول هم بالا می روند . اغلب آنها فقط دنبال جلب توجه ... دیدن ادامه ›› دیگران به هر قیمت هستند و از هر وسیله ای برای از بین بردن رقیب یا حداقل شکستن دست و پای او استفاده می کنند . راه و رسم طبیعی فیلمسازی همین است و جای گله و شکایت نیست . این قانون طبیعت و تنازع بقاست و روز به روز هم خشن تر و سخت تر می شود . تا بالاخره ظلم و توحش همه دنیا را بگیرد و روز قیامت برسد! نه اینجا و نه در جاهای دیگر دنیا دوران تازه ای در کار نیست اما دکان تازه تا دلتان بخواهد هست . دکان تازه مثلا یک کافه اینترنتی است که باد توی آستین شما می کند و توی گوشتان می خواند که همگی نابغه اید و تا حالا حق تان را خورده اند و همین که آمریکایی ها مملکت را بگیرند رقابت آزاد می شود و همه شما با هر مقدار استعداد و قابلیت، فیلم های خودتان را می سازید و به نمایش عمومی در می آورید و مردم برای دیدن شاهکارتان هجوم می آورند. کافه چی توی هوای گرم کت و شلوار پشم، جلیقه چرم پوشیده و دستمال گردن بسته پشت پیشخوان ایستاده با سکسکه در باب عشق به هیلاری «رادهام» کلینتون هذیان می گوید و گاهی هم طوطی وار جیغ می زند که دوران ایدئولوژی گذشته است . او البته نمی داند که ایدئولوژی چیست و نئولیبرالیسم را از گوشت کوبیده تشخیص نمی دهد اما هیلاری «رادهام» کلینتون را حکیمه ای فرزانه می داند چرا؟چون خیال می کند هیلاری رادهام کلینتون و خود باراک حسین اوباما حرفه هایی می زنند که وی چند سال زودتر پشت همین بار گفته و مشتریان قدیمی اش به یاد دارند و حتی در لحظه با شکوه بیان آن سخنان حکیمانه به سلامتی او چندین و چند کامنت بالا انداخته اند ... باعث شرمساری نئولیبرال هاست اما خدارا شکر که من نئولیبرال نیستم و شما هم احتمالا علاقه ای به اقتصاد سیاسی و ایدئولوژی معقول و منقول ندارید یا اگر دارید اینقدر می دانید که بحث درباره این چیزها را در کافه های اینترنتی نباید جدی گرفت و البته خود سینما را هم نباید در کافه سینما یاد گرفت .
آنها که به کافه سینما می روند لابد می خواهند سرو گوشی اب بدهند و غیبت کنند و تهمت بشنوند و احیانا برای رفع خستگی چند کامنت هم بالا بیندازند اما اگر خیال دارید فیلمسازی یاد بگیرید این کارها قدغن است. قدغن است مخصوصا برای اشخاص کمتر از 18 سال ! اگر کمتر از 18 سال دارید به اقتضای سن و سالتان احتمالا کم سواد و زودباور هستید و حتی اگر خیلی هم تیزهوش و خلاق باشید شاید بی ربط گویی کافه چی و گارسون ها را جدی بگیرید . بدتر از آن شاید خودتان هم مشغول بالا انداختن کامنت بشوید و کم کم زیاده روی کنید و تبدیل بشوید به یک آدم خنده دار که خودش خیال می کند پیامبر دوران تازه است و از کارل ماکس و ساموئل هانتینگتون مشق گرفته است. من اجازه نمی دهم چنین اتفاقی توی کلاسم بیفتد ! نوجوانان یعنی افراد بین 12 تا 18 سال برای من مهمترین شاگردان این کلاس هستند و خیلی احتمال دارد از میان آنها فیلمسازان خوب آینده پیدا شوند به شرط آنکه قدر فرصت را بدانند و به کافه سینما نروند و آماده تمرین و تلاش باشند و اگر لازم شد شلاق بخورند .
تکلیف این هفته : این هفته تکلیفی ندارید جز آنکه اگر کمتر از 18 سال دارید و عادت کرده اید به کافه سینما سر بزنید این اعتیاد را یکباره ترک کنید. اعتیاد شاخ و دم ندارد ! اگر لازم دیدید با دیگر علاقه مندان به یادگرفتن فیلمسازی یک انجمن معتاد ان گمنام تشکیل بدهید و به همدیگر در خلاصی از اعتیاد خطرناک و زندگی سوز کافه سینما نشینی کمک کنید.

منبع: وبسایت مشرق نیوز به نقل از روزنامه ی هفت صبح
"نه اینجا و نه در جاهای دیگر دنیا دوران تازه ای در کار نیست اما دکان تازه تا دلتان بخواهد هست"
۰۳ تیر ۱۳۹۴
ببینید امثل قادری و پوریا وضعیتشون مشخصه.دیگه هر جریان فکری میفهمه چقدر اینا مشکل دارند.
اما جناب افخمی که می گویی "نه اینجا و نه در جاهای دیگر دنیا دوران تازه ای در کار نیست اما دکان تازه تا دلتان بخواهد هست" ، حرفت خیلی درست.ببخشید شما چند ساله ی این سینمایید؟!خوب می شود بگویید شما چه دورانی برای این سینما ساختید؟!
۱۷ شهریور ۱۳۹۴
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید