در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | تماشاچی حرفه ای درباره نمایش خشم شدید فیلیپ هوتس: اجرای یک نمایش پس از 12 سال کارگردان نمایش «خشم شدید فیلیپ هوتس» اث
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 11:50:17
اجرای یک نمایش پس از 12 سال

کارگردان نمایش «خشم شدید فیلیپ هوتس» اثر خود را یک کمدی تراژدی از خیانت و طلاق یک زوج معرفی کرد.

احسان پروال درباره این نمایش که از 20 اردیبهشت‌ماه به صحنه می‌رود به خبرنگار تئاتر ایسنا گفت: این نمایش در ژانر کمدی – تراژدی است و سبک اجرایی آن از شیوه‌ی فاصله‌گذاری برشت، پیروی می‌کند.

او ادامه داد: به دلیل محدودیت‌های مالی و هم سلایق شخصی‌مان، تلاش کردیم که از دکوری می‌نیمال و آکسسواری محدود و خلاصه استفاده کنیم. همچنین به دلیل شیوه‌ اجرا، صحنه را با یک لاین نوری به دو قسمت تقسیم کرده‌ایم. قسمت اول که در عمق صحنه واقع می‌شود، دکور کار نصب شده‌ است و قسمت دوم در نزدیک ... دیدن ادامه ›› تماشاچیان، جایی است که بازیگر به دلیل سبک فاصله‌گذاری از صحنه بیرون می‌آید و با تماشاگران صحبت می‌کند.

پروال با اشاره به خلاصه‌ای از داستان این نمایش گفت: «خشم شدید فیلیپ هوتس» داستان دکتر هوتس است که به دلیل خیانت همسرش، پس از دعوا و مشاجره‌های فراوان می‌خواهد از او که بسیار دوستش داشته، جدا شود. پس از توافق برای جدایی، در لحظه‌های آخر، زن تصمیمش تغییر می‌کند و همسرش، فیلیپ هوتس که از این اتفاق بسیار خشمگین است، تصمیم می‌گیرد زنش را در کمد حبس کند و بعد تمامی لوازم خانه را از بین ببرد و خود از خانه برود. در این بین اتفاقاتی می‌افتد که باقی داستان را رقم می‌زند.

کارگردان این نمایش اضافه کرد: اجرای این نمایش کاری بود که می‌خواستیم سال ۸۳ به صحنه ببریم. در آن زمان من شاگرد استاد سمندریان بودم و از او خواستم که متنی را برای اجرا به من بدهد. ایشان خودشان در آن سال‌ها هنوز ترجمه‌ی این نمایشنامه از ماکس فریش را تمام نکرده بودند و به ما استفاده از ترجمه‌ی خسرو پورحسینی (برادر پرویز پورحسینی) را پیشنهاد کردند.

پروال افزود: استاد سمندریان نیز تا نیمه‌های این پروژه با ما همراه بودند و مشاوره می‌دادند. در آن زمان برای اجرای این نمایش ایده‌های خلاقانه‌ای داشتیم که متاسفانه چون نتوانستیم سالن مناسبی پیدا کنیم تا دکورمان بدون مشکل در آنجا نصب شود، کار با وجود تکمیل طراحی‌های میزانسن و دکور و همچنین تحلیل‌های متن نمایش که روی هم ۶۰ تا ۷۰ درصد کار را پیش برده بود، نیمه کاره متوقف شد.

او ادامه داد: اجرای این نوبت ما کمی متفاوت با ایده‌های اجرایی‌مان در ۱۲ سال پیش است ولی همچنان تلاش کرده‌ایم علاوه‌ بر خلاقیت در اجرا، به اندیشه‌ی متن اثر وفادار باشیم تا فکر اصلی نویسنده خدشه دار نشود.

کارگردان نمایش «خشم شدید فیلیپ هوتس» در مورد بازیگران این اثر گفت: در این نمایش از ترکیب دو نفر از بازیگران قدیمی‌تر و تعداد بیشتری از بازیگران تازه کار ولی بسیار با انگیزه استفاده کرده‌ایم. درواقع ترجیح دادیم بازیگران‌مان همزمان در نمایش‌های دیگری مشغول به کار نباشند و تمام تمرکز خود را برای این کار بگذارندف همچنین از زمان شروع مجدد اجرای این نمایش چند بار بازیگران‌ تعویض شدند که همین مسئله زمان اجرا را به تاخیر انداخت.

پروال در پایان با اشاره به سابقه‌ی فعالیت هنری خود گفت: حدود ۱۲ سال پیش شاگرد استاد سمندریان بودم ولی بنا بر دلایلی از تئاتر دور شدم و تا سال‌های اخیر در عرصه‌ی تصویر و بازیگری سینما فعالیت می‌کردم. البته حدود هفت سال است که در حال نگارش نمایشنامه‌ای با عنوان «گرانادا» هستم که به نوعی ادامه‌ی یکی از نمایشنامه‌های مارکس فریش است. هر زمان که کار نگارش به پایان برسد، آن را به صحنه خواهم برد.

به گزارش ایسنا، نمایش «خشم شدید فیلیپ هوتس» را مارکس فریش نوشته و احسان پروال، متنی را که خسرو پورحسینی ترجمه کرده است، طراحی و کارگردانی می‌کند. سامره رضایی، سیاوش معمارزاده، بهنوش ناصر پور، اشکان علیزاده، کیوان شکوری، حامد نیک بین، زیبا حاجیان بازیگران نمایشی هستند که فرهاد تجویدی مشاور کارگردان آن است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح لباس: احسان پروال، مینا استادعلیرضا، طراح پوستر و بروشور: کمال کچوییان، مدیر تولید: فواد خراباتی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: سعید عابدی، مدیر صحنه: بهروز حیدری، پویان پروال، مشاور رسانه‌ای: آوا فیاض، مدیر تبلیغات و روابط عمومی: گروه تماشاچی حرفه ای، عکاس: بیتا کهنمویی.

«خشم شدید فیلیپ هوتس» از روز دوشنبه، بیستم اردیبهشت‌ماه تا پنجم خرداد در تماشاخانه استاد مشایخی واقع در خیابان انقلاب، ضلع شمال غرب چهارراه ولیعصر، جنب داروخانه، پلاک ۱۴۷۸ ساعت ۲۰:۳۰ به صحنه می‌رود.
پرندیس این را خواند
آوا فیاض، Hamed Firouzi، ناهید حدادی و مجید اکبرشاهی این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید