در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | سعید نوری درباره نمایش آنتیگنه؟: اجرای روز جمعه 15 مرداد 95 "پر انرژی با سبک روایتی نوین اما ک
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 12:30:45
اجرای روز جمعه 15 مرداد 95

"پر انرژی با سبک روایتی نوین اما کمی گیج و بی توجه نسبت به تماشاگر عام"
در ابتدا لازم است از گروه اجرا که بسیار پر انرژی و تقریبا مسلط در تمام صحنه های نمایش اجرایی قابل قبول را ارائه کردند تشکر کرده و خسته نباشید عرض کنم. همچنین سبک جدید روایت یک افسانه به همراه تعریف داستانی نو توسط حمیدرضا هدایتی که برای این نمایش در نظر گرفت شده بود جای تقدیر دارد. نخستین نکته ای که موجب جلب توجه من برای تماشای این نمایش گردید، آگاهی از داستان آن بود. نمایشی که قرار است تراژدی آنتیگونه و قساوت کرئون را با سرنوشت دخترک یتیمی که با ظلم دایی خود در حال مبارزه است ، در بی آمیزد و نهایتا روایتی جذاب از دو داستان با یک محور باشد. بی شک باید بگویم این ایده خلاقانه و جذاب بسیار مورد توجهم بوده و از این بابت به آقای هدایتی تبریک عرض میکنم. اما باید اقرار کنم که در عمل آنقدر که خود را آماده ی یک سناریو پردازی قوی کرده بودم ، به انتظارات خود نرسیدم.
نوع پرش های آنی و توانایی در تغییر فضای اجرا بین افسانه ای قدیمی و داستانی امروزی توسط کارگردان و گروه اجرا بسیار ارزشمند و چشمنواز می نمود اما دو انتقاد از نظر من بر این نمایش وارد بود. ابتدا اینکه نوع و روند روایت افسانه آنتیگونه بگونه ای نبود که اگر تماشاگری از ماجرای کرئون و ادیب و ... دیدن ادامه ›› یوکاسته اطلاع آنچنانی ندارد ، در طول نمایش بتواند بطور سطحی اطلاعی کسب کرده و از باقی داستان لذت ببرد. گویی در این نمایش داشتن پیش زمینه ای نسبتا کامل در مورد این شخصیت ها از ملزومات لذت بردن آن بود و همین موضوع این نمایش را از دسته نمایش هایی که برای عموم تماشاگران لذت بخش باشد خارج میکند.
نکته دوم اینکه با در نظر گرفتن جذابیت تغییر فضای داستان ، اما این پرش های بیش از حد و زیاد گاه باعث میشد تا تماشاگر به نوعی سردرگم و گیج در فاز تحلیل صحنه ی گذشته بماند در حالی که صحنه های دیگری در همان لحظه در جریان بود. در پاره ای از دقایق ، بازیِ بیش از حد روی محور زمان موجب حس سرگیجه آوری برای تماشاگر میشود که گویی همواره در حال تحلیل و بررسی صحنه ی پیشین باقی می ماند.
در نهایت این نمایش از برخی لحاظ خوب و از برخی جهات قابل انتقاد بود اما در مجموع از تماشای این اجرا و بخصوص بازی خوب چند تن از بازیگران بسیار خرسندم.
علی ژیان این را خواند
امیرمسعود فدائی و بابک همتی این را دوست دارند
ممنونم از حضورتون
۱۸ مرداد ۱۳۹۵
آقای نوری با شما بسیار همراه و همدل هستم...
البته خوشبختانه بنده پیشتر مراجعه کرده بودم نقدهایی و روایت هایی از کار رو خواندم... بنابراین برای فهم بیشتر ماجرا کل روایت رو قبل از مشاهده نمایش مطالعه کردم...خوشحالم که اینطور شد...چون با توجه به نکته اول شما دیدن نمایش برای بیننده ای که زمینه پیشینی ای از داستان ندارد سختفهم مینماید...بخ خصوص زمانی که این مسئله با رفت و برگشت های متعدد زمانی همراه میشه...
البته نکته دیگری هم هست که یکی از دوستان اشاره درستی کردن؛ آقای نیکو سرشت! برخورد سلیقه ای مسئولین تئاتر باران. متاسفانه یکی از دوستان بنده چند دقیقه دیر میرسیدن، بنده مراجعه کردم قبل از نمایش تئاتر، بلیت ایشان را از من گرفتند و گفتن چنانچه مراجعه کردن ایشان رو به داخل راه میدن. وقتی ایشان مراجعه کردند، گویی قول فراموش شده بود و ایشان نمایش رو از مانیتور مشاهده کردن(خوشبختانه البته مدیر باران به ایشان گفتن ... دیدن ادامه ›› میتوانید برای نمایش روز دیگری حضور برسانید) منتها بعد از انتهای تئاتر بنده برای انتقاد مراجعه کردم. با جملات عجیبی مواجه شدم؛ به بنده گفته شد کسی که دیر اومده حتما ارزشش رو نداشته که باهاش تئاتر ببینی!!! بنده هم از برخورد ایشان شکایت و گلایه کردم، و گفتم چنانچه ایشان همون موقع میگفتن ورود با تاخیر ممکن نیست این "انتخاب و گزینه" رو به من میدادن که اصلا نمایش رو نبینم اما با قولی که به من دادن این "آزادی و انتخاب" رو از من گرفتن!(به نظرم فهم نمیکردن دوستان اونجا این موضوع رو و خیلی سطحی به دادن آزادی انتخاب به دیگران نگاه میکردن که این خیلی بیشتر من رو ناراحت میکرد). بنده فقط به خاطر حرمتی که برای مردمی که به تماشای نمایش آمده بودن(تمرکز شون بهم میخورد با خروج من، نمایش نمایشی بود که تمرکز زیادی میخواست برای بیننده های عادی مثل من) و البته احترام به اجرای خوب عوامل نمایش تا انتها و با دلخوری نمایش رو مشاهده کردم. نکته دیگر حضور دو خانم بود که تا لحظه حضور در نمایش مدام میخندیدن(توگویی چیزی مصرف کرده بودن و اختیار نداشتن) و حرف میزدن!!! این مسئله به خصوص در صحنه های جدی تر نمایش بیشتر مشهود میشد و من مدام به ایشان تذکر و در خود تعمق که خدایا اینا دارن به چی میخندن!!!(درست مثل خیلی از افرادی که به دیدن نمایشی میان اما توی فضای دیگری هستند، آخریش روزی بود که به دیدن فیلم سینمایی ابد و یک روز رفته بودیم و مثلا در صحنه بردن برادر معتاد خانواده توسط مرکز ترک اعتیاد و وسط اون ضجه و زاری یه سری از دوستان سخت میخندیدن!!!!!) دست آخر هم همین دو خانم وسط نمایش از سالن خارج شدن! یکی دیگر از بینندگان هم همینطور...قبل از اجرا یکی دو نفر از مشتری ثابت های تئاتر باران کنار من نشسته بودند و دوستان شون نمیرسیدن به زمان اجرا(درست مثل دوست بنده) اما به ایشان گفتن اگر دوستان تان زود میان یک ربع دیرتر شروع میکنیم نمایش رو!!!
اونوقت وقتی بنده داشتم قول ایشان رو بهش انتقاد میکردم و اون جوابی که در پاسخ به انتقادم شنیدم رو گلایه میکردم از قانون مداری و نظم تئاتر باران و ... حرف میزدن! مدیر باران جای تشکر داره از بابت بذل توجه شون مبنی بر اینکه دوست بنده میتونن خودشون بار دیگری به تماشای نمایش بیایند اما پاسخ درخوری به بنده ارائه نکردن و تنها به لبخندی! اکتفا کردن!!!
خارج از این ماجرا؛ لذت بردم از اینهمانی محتوای اصلی داستان در دو زمان و جغرافیای متفاوت... سپاس از همه عوامل نمایش :)
با مهر و نیکی...
۲۱ مرداد ۱۳۹۵
ممنون توجه و نظرتون در ارتباط با نظر بنده .
اتفاقا از فرصت استفاده میکنم و حالا که این بحث پیش آمد و با احترام به تمامی دوستانی که ممکن است در طول نمایش ها دیر به اجرا برسند، یک انتقاد به مسئولین تئاتر باران بیان کنم. سالنی مانند تالار وحدت این امکان را فراهم میکند که در صورت دیر رسیدن تماشاگران ، آنها را به طبقات بالاتر منتقل کنند و از آنجا به تماشای ادامه نمایش بنشینند بدون اینکه خللی در تمرکز دیگر تماشاگران و حتی بازیگران بوجود آید. در حالی که در سالنهایی مانند تئاتر باران که درب ورودی در جلوی سالن و محل عبور افراد از جلوی صحنه ی اجراست ، شاید منطقی نباشد که در حین اجرا( چیزی در حدود 10 دقیقه از شروع اجرا گذشته) تعدادی بالغ بر 10 نفر از تماشاگران که دیر به اجرا رسیده اند از برابر بازیگران و دیگر حضار عبور کنند و با سر و صدا خود را به ردیف های میانی برسانند و الزاما هم در جای مورد نظر خود بنشینند. بخصوص در نمایشهای اینچنینی که نیازمند تمرکز و دقت بالایی هم برای بازیگران و هم برای تماشاگران است. این اتفاق در روز اجرای نمایش که بنده در آن حضور داشتم اتفاق افتاد و حال آنکه با توجه به صحبت های آقای همتی ... دیدن ادامه ›› ، انتقاد ایشان نیز کاملا به جاست در حالی که قولی به او داده شده و عملی نشده است در حالی که در روز اجرای 15 مرداد این امر برای 10 نفر اتفاق افتاده و در میان نمایش وارد سالن شده اند.
در نهایت کمی توجه بیشتر به این زمینه شاید موجب رضایت بیشتر بسیار از تماشاگران و همراهان سالن باران گردد.
۲۵ مرداد ۱۳۹۵
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید