در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | سعید زادمهر: یادش بخیر؛... یک زمانی ما هم می‌تونستیم تآتر ببینیم!... ما که فارغ‌ال
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:07:20
یادش بخیر؛... یک زمانی ما هم می‌تونستیم تآتر ببینیم!...
ما که فارغ‌التحصیل هنر ایم و چه بعد دانشگاه و چه قبلش عشقمون هنر و سینما و خصوصن همین تآتر بود. فکر کنم حدود دو، سه ماهی هست که تآتر ندیدم. اون هم من!... من/مایی که یادش بخیر،... یک زمانی اگه دو هفته می‌گذشت و تآتری ندیده بودیم، بهم می‌ریختیم، دیوونه می‌شدیم، گیج می‌زدیم و حالمون خوش نبود؛... ولی الان، به‌لطف دوستان و هنرمندان و این روندی که پیش گرفتند، دیگه زورمون نمی‌رسه به رفتن به تآتر با این قیمتها!... راستش هرجوری سعی می‌کنم و با خودم کلنجار میرم، دلم نمیاد و دستم نمیره که پولِ ناچیز و بی‌زبونی که با هزار زحمت و کارِ صبح تا شب در میارم رو، 40 و 50 و 60 و 70 تومن بدم بابتِ یک بلیت تآتر؛... اون هم نه تآتری که تا همین چندسال پیش، فکری، حرکتی، تاثیری پشتش بود، بلکه بابت نمایشی که هدفِ وجود داشتن و ساخته‌شدنش تو عرصه‌ی هنر رو -دستِ‌کم- من نمی‌فهمم! کارهایی که (خودم که ندیدم و نمی‌تونم ببینم) ولی از آشناها و نظرات و اینور و اونور و بچه‌های تآتربین حرفه‌ای می‌شنویم که اینطور به‌نظر میاد که انگار خیلی دغدغه‌ی هنری پشتش نیست.
نمیدونم، شاید من/ما اشتباه می‌کنیم و پرتوقع ایم. انشاالله که این نمایشها دلیل گرون بودنش بخاطر بازیگر یا کارگردان خاص و یا علل دیگه‌ای نیست و حتمن دلیلی داره و لازمه که بلیتش انقدر گرون باشه و انشاالله که خروجیِ این کارها برای تاثیرگذاری باشه و چیزی به مخاطب اضافه کنه و تلنگری بهش بزنه و باعث فرهنگ‌سازی و رشد جامعه بشه؛ که هدف و رسالت تآتر از اول تاریخ این بود.
انشاالله که حتمن اینطوره و هر کسی که زورش می‌رسه برای هر هفته دیدنِ اینطور نمایشها و اینطور هزینه کردن، خوش به‌حالش بابت تاثیر خوبی که از ... دیدن ادامه ›› دیدنشون می‌گیره.
...
پ.ن یک:
بعد از این حدودِ سه‌ماه، احتمالن برم نمایش "کلاغ" رو ببینم. اون هم یکی بخاطر اینکه نمایشهای قبلی خانم زندی‌نژاد رو دوست داشتم و خاطرات خوبی ازش دارم و دیگر هم اینکه، قیمت بلیتش با وجود عوامل و بازیگران و کارگردان نام‌آشنا و ماهر، قیمت مناسبتری هم داره.
پ.ن دو:
توی نقدی که وارد کردم اسمی از کسی و اثری نیاوردم و تا اونجایی که میدونم توهینی هم نکردم؛ واسه همین امیدوارم این نوشته که فقط از روی دلسوزی نوشته‌شده و از دردی که روی دل مونده و احتمالن هیچوقت هم دیگه درمون نمیشه، از سوی تیم تیوال پاک نشه. (که خب البته بعید میدونم.)

پ.ن آخر:
یادش بخیر؛... یک زمانی ما هم می‌تونستیم تآتر ببینیم.
درود بر شما
دیر آمدم گویا زود هم باید بروم ،آخرین مقاومتها و امیدواریهاست :(
۲۱ آذر ۱۳۹۵
پرندیس عزیز،...
خیلی ممنونم از لطف و نظرتون.
۲۱ آذر ۱۳۹۵
آقای ضیایی‌پور عزیز،...
بله؛ حرفهاتون همه درسته و حقیقت داره. در جریان خیلی از این گرونیهای پیش‌تولید هستم. و اینکه دولت هم دیگه حمایت خاصی نمی‌کنه.
هیچ ایرادی به اون گروهی که دغدغه‌اش هنره -و نه تجارت و سود کلان-، و برای اینکه ضرر نکنه قیمت بلیت رو طوری تعیین میکنه که همه راضی باشند، نیست.
ما تماشاگرها و یا گروههای جوون سازنده تآتر که قدرتی نداریم و کاری از دستمون برنمیاد برای جلوگیری از این گرونی. اون کسی و کسانی هم که آدمِ مهمتر و قدیمی‌تری هستند تو این عرصه و قدرت دستشونه و کاری ازشون برمیاد، متاسفانه جای اینکه از این برش و قدرت خودشون برای سامان دادن ... دیدن ادامه ›› به این اوضاع استفاده کنند، شروع می‌کنند بیشتر این اوضاع رو بهم میریزند و شروع میکنند بیشتر و بیشتر از این آبِ گل‌آلود ماهی گرفتن.
نگاه می‌کنند به اینکه "چی" و "کی" و "چه المانهایی" تماشاگر جوون امروز رو میکشه به سالن و جذبش میکنه، و بعد بدون اینکه خرج خاصی و زیادی هم حتا برای اون نمایش کرده باشند، بدون اینکه هدف هنری پشت اثرشون باشه، با خیال خوش می‌شینند و بعد از هر شبِ اجرا کف و سوت تماشاچیانشون رو گوش میدند و کیف میکنند و پول روی پول میگذارند.
۲۱ آذر ۱۳۹۵
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید