در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | گروه تئاتر Bit درباره نمایش ۱۹۷۸: بازتاب نظر مخاطبین نمایش "1978" بر اجرای گذشته این نمایش در
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 20:28:31
بازتاب نظر مخاطبین نمایش "1978" بر اجرای گذشته این نمایش در شهر بابل:

در سفری که به شمال ایران داشتم به دعوتِ یکی از دوستانِ عزیزم محمد شجاعی، که پیش از این در تمریناتِ نمایشِ "رومی" افتخار همکاری با ایشان را داشتم، من و گروه نمایشِ "فهرست" را به دیدن اثرش با نام "1978" دعوت می کند؛
اثری در ارتباط با یکی از تاثیرگذارترین و خاص ترین چهره های قرن بیستم؛ "جیم جونز"، که با کاریزما و سخن وری و دانش سیاسی خود موفق می شود عده ی زیادی از مردم آمریکا را به تبعیت از خود وادارد و با آنها استقلال و آزادی را تجربه کند، که به نوعی در مخالفت با دولتمردان و سیاسیون آمریکای وقت است.
او پیروانش را به جنگل های دورافتاده می برد تا مستقل از سیاست های شهروندیِ دولت آمریکا؛ آزادی آرمانی را به آدمها هدیه بدهد...
امری که با خودکشی دسته جمعیِ انسان های بی گناه و راهبر آنها جیم جونز، به یکی از تراژیک ترین وقایع قرن بیستم در سال ١٩٧٨ منجر می شود.

محمد شجاعی با نگاهی مستند گونه، بی هیچ قضاوتی سعی در روایتِ اصلی و گزارش گونه ی ماجرا دارد؛
او با نگاهی مینیمال در کارگردانی و طراحیِ ... دیدن ادامه ›› حرکت بازیگران و همچنین در آهنگسازی و طراحی افکت موفق می شود؛ به نمایشی مدرن و تازه از این رویداد بی بدیل دست یابد که با بازی های طبیعی و رئالسیتیِ بازیگران، نمایش ِ فواصلِ مربوط به اجرای نمایش تا حدود زیادی از بین می رود... و با بهره گیری از تصاویر، عکس ها و صداهای مستندِ شخص جیم جونز و اطرافیانش، برای رسیدن به روایتی مستند و بی طرفانه، با هوشمندی هرچه تمام نمایشی کم نظیر را در یکی از شهرستان های ایران به روی صحنه می برد که بی شک از لحاظ کیفیت به بسیاری از نمایش های استاندارد و حرفه ای این روزهای پایتخت؛ تنه می زند.
به امید اجرای عمومی این نمایش در تهران و حمایت هر چه بیشتر از تئاترهای شهرستان که گروه های فوق العاده ای در شهرهای مختلف ایران در آنجا با وجود مصائب و مشکلات فراوان؛ ایثارگرانه و وفادارنه مشغول به کار طاقت فرسای هنر مقدس تئاترند.

* رضا ثروتی ( نویسنده - کارگردان – شاعر )
نیلوفر ثانی و هاشمی این را خواندند
farhad riazi این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید