در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
مخاطبان گرامی، پیرو اعلام عزای عمومی، به آگاهی می‌رسد اجرای همه نمایشها و برنامه‌های هنری به مدت یک هفته از دوشنبه ۳۱ اردیبهشت تا پایان یکشنبه ۶ خرداد لغو شد.
با توجه به حجم بالای کاری، رسیدگی به ایمیل‌ها ممکن است تا چند روز به طول بیانجامد، لطفا از ارسال مجدد درخواست خودداری نمایید.
تیوال | سارا ایرانی: سلبریتی ها از ما چه می خواهند؟ بعد از طاعون، هیچ‌چیز به اندازۀ یک س
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 14:16:36
سلبریتی ها از ما چه می خواهند؟

بعد از طاعون، هیچ‌چیز به اندازۀ یک سلبریتی خطرناک نیست. به یقین که اگر مراقب نباشید، به آن‌ها مبتلا خواهید شد. سلبریتی‌ها به مدد رسانه‌هایی که در اختیار دارند، این روزها همه‌جا هستند و بیش از هر زمانی خطرساز شده‌اند. آن‌ها برای سرایت دادن افکارشان تنها به یک پیج مجازی احتیاج دارند تا از این طریق تمام آن ابتذالی را که در اختیار دارند، یک‌جا در شما سرازیر کنند. این عالمان دهر قبل از آن‌که فکرش را کرده باشید، شما را به راحتی هرچه تمام‌تر بردۀ خویش خواهند کرد. سلبریتی‌ها اگرچه انواع و اقسام گوناگونی دارند اما در یک‌چیز کاملاً مشترک‌اند و آن اظهارنظرهای سطحی در تمامی حوزه‌هاست، از ادبیات و سیاست گرفته تا فلسفه و پزشکی. 

هیچ‌کس یارای مقابله با نظرات و آرای یک سلبریتی را ندارد، ممکن است نظر یک پزشک متخصص را درباره بیماری‌تان نپذیرید اما هرگز از نظرات یک سلبریتی عبور نخواهید کرد. آن‌ها در دورانی که روشنفکران حقیقی، امکان و اسباب تاثیرگذاری را از کف داده‌اند، با سرعتی هرچه تمام‌تر و در قامت اینفلوئنسرهای اجتماعی گوی سبقت را از همه ربوده و وظیفه شکل‌دهی به توده‌ها را در اختیار گرفته‌اند. مواردی نظیر سکوت نخبگان، سرکوب روشنفکران و یا هر چیز دیگری که اسمش ... دیدن ادامه ›› را بگذاریم، سبب شده تا میدان برای سلبریتی‌ها خالی شده و  این روزها آن‌ها صحنه‌گردان این میدانِ آشفته باشند.
در دورانی که ما نه فرصتِ خواندن کتاب‌ها را داریم و نه حوصله شنیدن رهنمودهای به غایت غامض روشنفکران را، سلبریتی‌ها بهترین ارمغان برای جویندگان پکیج‌های مک‌دونالیزه شده‌ای از بی‌خردی و تساهل هستند. سلبریتی‌ها برای تاثیرگذاری‌شان یک ابزار بزرگ در دست دارند و آن توهم دانایی و همه‌چیز فهمی است، در بازار مکاره‌ای که با ملغمه‌ای از اباطیل مواجهیم، این سلبریتی‌ها هستند که با ایستادن بر شانه‌های شهرت و آوازه‌شان بر این بازار حکمرانی می‌کنند، آن‌ها از خیر هیچ مساله‌ای برای اظهارنظر عبور نمی‌کنند و ما را به گونه‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهند که ذره‌ای در باب تخصص‌شان از خویش پرسشی نداشته باشیم.
سیاستمداران اصلی‌ترین حامیان پیدا و پنهانِ سلبریتی‌ها هستند، چرا که برای آنان این تغییر مرجعیت فکری و فرهنگی، مصالح فراوانی دارد. در جامعه ما هیچ‌چیز به اندازه حمایت یک بازیگر سینما و یا یک فوتبالیست برای سیاسیون مفید و کارساز نیست.
سلبریتی‌ها برای یک سیاستمدار به مثابه ابزاری قلمداد می‌شوند که می‌توان بواسطه آن‌ها توده‌ها را با خود همراه کرد و این چیزی نیست که یک سیاستمدار کیاس حتی به قیمت انحطاط اجتماعی، به راحتی از آن عبور کند. این ابزار سهلی که امروز در جهت همراه‌سازی مردم بکار گرفته شده است، ماحصل برکناری نخبگان و روشنفکران اصیلی می‌باشد که بزرگترین مخاطره‌شان در سیستم اجتماعی امروز ما، "پرسشگری و نقادی" بوده و این همان چیزیست که سلبریتی‌ها از جرات و توان طرح آن بی‌بهره‌اند.
این جریان از چنان قدرت مهیبی برخوردار است، که حتی نویسندگان، هنرمندان، نخبگان و روشنفکران حقیقی برای تاثیرگذاری و جریان‌سازی اجتماعی باید در ابتدای امر، خود را به یک سلبریتی بدل کنند، سپس در گام بعدی با افکار عمومی وارد مذاکره شوند. برای سلبریتی‌شدن باید دست به دامان کلیپ‌های یک دقیقه‌ای و یا کپشن‌های 2200 کاراکتری شد و از سیاست و هنر گرفته تا سیاه‌چاله‌های فضایی را از اظهارنظرهای ناچیز خود بی‌نصب نگذاشت. 
خلاصه آن‌که سلبریتی‌ها یا همان روشنفکران پلاستیکی می‌توانند حتی از طاعون هم خطرناک‌تر باشند، این قهرمانان عصر اینستاگرام که حامل ویروس "توهم همه‌چیز فهمی" هستند از سطحی‌نگری توده‌ها بیشترین بهره را برده و با همراه‌سازی مشتی فالوور بی‌هدف و مقلد، توانسته‌اند انحطاط اجتماعی را کلید زده و یکه‌تاز میدان جریان‌سازی‌های اجتماعی باشند. آن‌ها از ما توقع دارند تا مقلدان بی‌فکری باشیم که لایک‌های‌مان را پیشکشِ نظرات فاخرشان می‌کنیم.

سلبریتی‌ها از ما چه می‌خواهند
یادداشتی از: حسام محمدی؛ منتشر شده در روزنامه «آفتاب یزد»
آفرین برای ِ این انتخاب .و بارک الله به حسام محمدی برای ِ نوشتن این مقاله ‌. سلبریتی ها را رها کنید تا در خلوت ِ خود کمی مطالعه کنند و به پرسش گری بپردازند و....
۲۴ دی ۱۳۹۷
سرکار خانم ایرانی نازنین
عرض ادب و احترام
چقدر حضورتون کم شده :))
امیدوارم که همچون گذشته همچنان ما را از نقدها و مطالب ارزشمندتان بهره مند سازین .
۲۵ دی ۱۳۹۷
این کم سوادی سلبریتی ها مخصوصا در حوزه ادبیات، تاریخ و حتی رشته هایی که خودشان فعالیت میکنند، وقتی بروز داده میشه و یقه اشون رو میگیره که در مصاحبه ای یا برنامه ای شرکت میکنند، وقتی یه کسی که در حوزه موسیقی فعالیت میکنه مجری چند تا شکل نت رو نشون میده و میگه برامون بگید، این لحظه کلنجار رفتن و دنبال بهانه گشتن اشون خیلی بد هست، بله این سلبریتی ها اصلا نمیتونن الگو باشند، وای به افرادی که اینا رو الگوی خودشون قرار میدن، در این روزها افراد لایق و با دانش فضا و مخاطب در اختیار ندارن، این برنامه های مناسبتی برای اینکه طرفدار داشته باشن از یه سلبریتی دعوت میکنه و سوالها حول حاشیه ها میچرخه، نه افرادی مثل پرفسور میرزاخانی ها، عمق فاجعه اینجاست که مسابقه علمی مجریش میشه جناب گلزار. و این داستان ادامه دارد...
۲۵ دی ۱۳۹۷
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید