در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | رحمان سیاح درباره نمایش جنایات و مکافات: اقتباس از آثار ادبی بزرگ و مشهور همیشه موافقان و مخالفان خاص خودش رو د
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 06:16:16
اقتباس از آثار ادبی بزرگ و مشهور همیشه موافقان و مخالفان خاص خودش رو داشته ، جنایت و مکافات ، شاهکارِ فیودور داستایفسکی هم از این قاعده مستثنی نیست .
این رمان بینظیر تابحال مورد اقتباس های زیادی قرار گرفته که بعضاً تبدیل به آثار موفق و مشهوری چه در حوزه ی سینما و چه تئاتر نشده اند .
رضا ثروتی کارگردان تئاتر بدلیل کارگردانی نمایش هایی متفاوت ، ساختارشکن و آوانگارد نامی آشنا برای طرفداران جدی و پیگیر تئاتر کشورمان است ، ثروتی با اقتباس بیگانه نیست ، مکبث رو از شکسپیر ، ویتسک رو براساس نمایشنامه‌ای از گئورک بوشنر نمایشنامه‌نویس آلمانی ، تن شوری رو از صحنه های یک ازدواج اینگمار برگمان و ... اقتباس کرده است و حالا بعد از سالها موفقیت در تئاتر تصمیم گرفته شاهکاری چون جنایت و مکافات را روی صحنه ببرد.
خط اصلی داستان رو حتی کسانی که اهل مطالعه نیستن هم شنیدن ، حالا ثروتی قرار بوده از یک کتاب تقریباً 700 صفحه ای با تمام جزئیاتش اقتباسی 150 دقیقه ای داشته باشه ، کسی که رمان رو خونده باشه (به کسانی که هنوز این رمان رو نخوندن ترجمه ی اصغر رستگار از انتشارات نگاه رو پیشنهاد میکنم) ، تمام شخصیت ها و اتفاق های پراکنده در داستان رو در ذهن خودش تصویر سازی کرده و در نگاه اول به این نمایش ایرادات بسیاری رو با چشم و ذهن کمال طلب خود میبینه ، چرا راسکولنیکف این شکلیه ؟ من تصور دیگه ای از سونیا داشتم یا مثلاً چرا فلان فصل داستان که عالی هم بود توی نمایش نیست ؟!
حقیقت اینه ، نمایشی که به کارگردانی رضا ثروتی پیش روی ماست براساس کتاب داستایفسکی ساخته شده اما این نکته رو نباید فراموش کرد که ما با توجه ... دیدن ادامه ›› به پیشینه ی ثروتی و با آگاهی نسبت به نوع نگاه و سلیقه ی شخصی او به تماشای این نمایش مینشینیم ، به عبارتی شما ندید میپذیری که ثروتی براساس سلیقه ی شخصی قرار است قسمتهایی از داستان رو که خودش میپسنده و از نظر خودش مهم هستند رو با شکل و شمایلی از شخصیت های داستان که او در ذهنش دارد روی صحنه ببرد
شما از قبل ثروتی رو با تمام سیمهای رنگی و بعضاً بدون روکش مغزش قبول کردی و به تماشای جنایات و مکافات او نشستی که در غیر اینصورت جایی برای اعتراض وجود نخواهد داشت .
عده ای بدلیل قیمت بالای بلیت های تالار وحدت و نه این نمایش خاص شکایت داشتن که خب این دوستان اغلب افرادی سطحی نگر هستند که منتظر تماشای نمایشی در سطح الیور توئیست ، بینوایان و عروس مردگان بودند .
رحمان جان اینم از اون حرفاست‌ها...
متوجه اینکه "کسی که به تماشای اثری اقتباسی از یه کارگردان می‌شینه و طبعا ملزومات اقتباس رو پذیرفته یا باید(؟) بپذیره" هستم ولی اینکه نتونه یا نباید به کم و کیف اقتباس اعتراض کنه یا نقدی داشته باشه، جای تامل اساسی داره...


خوشحالم که از طرفداران ترجمه رستگار هستی.
برقرار باشی.
۲۹ خرداد ۱۳۹۸
متاسفم که بدون هیچ شناختی از دوستان معترض به قیمت ، آنان را افراد سطحی نگر خطاب کردید و چند سطر بالاتر نیز نقادان را نواخته اید . دوستانه خدمتتان عرض میکنم : شما گرفتار دیکتاتوری معرفتی هستید دوست گرامی .
پاینده باشید
۳۱ خرداد ۱۳۹۸
چه نگاه کم ارزشی به هنر.
۳۱ خرداد ۱۳۹۸
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید