در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
با توجه به راهپیمایی مناسبتی جمعه ۳۰ شهریور در محدوده مرکز شهر، لطفا حتما در زمانبندی حضور خود برای تماشای برنامه‌های هنری، تمهیدات لازم را در نظر بگیرید.
تیوال | امیر دبیری مهر: تمایز گذاری هوشمندانه اجتماعی در فیلم بانو فیلم سینمایی بانو ساخته
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 06:01:54

تمایز گذاری هوشمندانه اجتماعی در فیلم بانو
فیلم سینمایی بانو ساخته داریوش مهرجویی فیلسوف سینمای ایران در سال ۱۳۷۰ است یعنی ۲۹ سال قبل . دیدن این فیلم برای جامعه شناسان مانند خواندن کتابهای انتونی گیدنز ضروری است . مهرجویی در این اثر درخشان تاریخ سینمای ایران در آن زمان با ذکاوت ودور اندیشی تمایز گذاری جذابی در طبقه ای از جامعه ای انجام داده است و نسبت به غفلت از این تمایز هشدار داده است . غفلتی که گاهی از سر دلسوزی است مانند ترحم مریم بانو و گاهی از سر بغض و نفرت است مانند عصبانیت شمسی خانوم.
چقدر تفاوت است بین انسانها ، اقشار و طبقات مستضعف و ندار از نوع اصیل و ابرومند ؛ نجیب ؛ صبور ؛ شریف؛ محترم ؛ صاحب عزت و مناعت طبع ؛ با ادب ؛ شاکر و پاکدست (که در این فیلم شیرین و کرمعلی نماینده بخشی از این قشرهستند) با انسانها و اقشارگشنه و گدا ؛ حریص و بی چشم رو ؛ فرصت طلب و کژدست ؛ گستاخ و مفت خور و قدر نشناس و بی ریشه و ادب . (که در این فیلم قربان سالاربا بازی مرحوم انتظامی و هاجر با بازی گوهر خبر اندیش نماینده این تیپ اجتماعی هستند )
این دو گروه هیچ شباهتی به هم ندارند جز بی پولی و نداری و نهایت ساده لوحی و بلاهت این است این شباهت را ببینیم و آن همه تفاوت ... دیدن ادامه ›› را نبینیم .
همانطور که قشر تهیدست اول باید قدر ببینند و حق بر زمین مانده و بلعیده شده انها ادا شود قشر فرودست دوم یک تهدید بزرگ برای نظم جامعه است زیر این جماعت غربتی ماب اگر به قدرت و ثروت و موقعیت دست پیدا کند تعادل و تناسب جامعه از بین می رود. بلایی که بر سر جامعه ایران در سه دهه پیش امد و پیامد ان شیوع این همه شکاف طبقاتی در اقتصاد و شیوع ابتذال در فرهنگ و هنر است . ای کاش ان زمان فریاد هنرمندانه مهرجویی شنیده می شد
امیر مسعود و امیرمسعود فدائی این را خواندند
جعفر میراحمدی این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید