در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | بهزاد هندی: خانه امام جمعه (عمارت صدر اعظم) بنای تاریخی "خانه امام جمع
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 07:30:43
خانه امام جمعه (عمارت صدر اعظم)

بنای تاریخی "خانه امام جمعه"، یا عمارت صدر اعظم یکی از نفیس ترین خانه های تهران متعلق به میرزا آقاخان نوری ملقب به اعتمادالدوله، دومین صدراعظم دربار ناصرالدین شاه (بعد از امیرکبیر) بوده که سال ساخت آن در حدود سال های 1220 تا 1223 شمسی برآورد شده. این خانه در محله تاریخی و اعیان نشین عودلاجان تهران ساخته شده است. پس از فوت میرزا آقاخان در سال 1243 ، این عمارت حدود 40 سال تحت تملک وراث وی قرارگرفت و در حدود سال 1285 ، شخصی به نام حاج یحیی، معروف به امام جمعه خویی این عمارت را از فرزندان میرزا آقاخان خریداری و در آن ساکن شد. وی در اولین دوره مجلس شورای ملّی، از طرف اهالی آذربایجان به عنوان نماینده انتخاب و پس از ورود به تهران در این عمارت ساکن شد.
این عمارت در سال 1328 شمسی به ادارۀ کل آموزش و پروش استان تهران زیر مجموعه وزارت فرهنگ واگذار و وقف گردید. در نهایت، بنای تاریخی و ارزشمند امام جمعه، در سال ١٣٧٥ توسط ادارۀ کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و هم اکنون در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد. این خانه در فضایی حدود ٩٠٠ متر بنا شده، دارای دو طبقه و بخش های مختلف است و با تزیینات و آینه کارى هاى باشکوه، یکى از خانه هاى بسیار زیباى تهران و از جاذبه هاى گردشگرى محله قدیمی عودلاجان می باشد. معماری این خانه تلفیقی از سبک ایرانی و اروپایی است. ارسی موجود در این بنا 9 لتی بوده که از این نظر نادر است.
در سال 1367 بر اثر اصابت موشک در اطراف خانه آسیب هایی به تزیینات آن وارد شده که بخشی از آنها ... دیدن ادامه ›› مرمت شده است و مقداری هنوز بدون مرمت باقی مانده. بازدید از این خانه اخیرا امکان پذیر شده است.

آدرس: خیابان ناصرخسرو- کوچه امام جمعه- پلاک 37
روز های بازدید شنبه تا پنج شنبه ساعت 10 الی 17
- بازدید تنها از طریق هماهنگی در پیج اینستاگرام خانه مقدور است
https://www.instagram.com/imamjomehistorichouse/?hl=en
- با توجه به واقع شدن این خانه در مرکز شهر، بهترین راه دسترسی به آن از طریق مترو ( ایستگاه امام خمینی) می باشد. از ایستگاه امام خمینی تا محل عمارت حدود 15 دقیقه پیاده روی لازم است.
- امکان ورود افراد زیر15 سال به طبقه اول وجود ندارد.
- بهای بلیط ده هزار تومان (زمستان 99)