در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | بهزاد هندی: شهر زیر زمینی نوش آباد و کویر ابوزید آباد مسیر دسترسی: اتوبان تهرا
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 14:43:10
شهر زیر زمینی نوش آباد و کویر ابوزید آباد

مسیر دسترسی: اتوبان تهران کاشان، قبل از کاشان از اتوبان خارج می شوید. طول مسیر از مرکز شهر تهران تا نوش آباد حدود 246 کیلومتر با دو ساعت و نیم رانندگی می باشد

شهر نوش آباد شهری کوچک و تمیز در حاشیه کویر با مردمانی مهربان، خون گرم و مهمان نواز است. شهر زیر زمینی نوش آباد (شهر اویی) بزرگترین شهر زیر زمینی جهان با قدمتی حدود 1500 سال می باشد که در عمق 18 متری زمین قرار دارد. در سال 1381 هنگام حفر چاه در منزلی شخصی به طور اتفاقی شناسایی شده است. هم اکنون در داخل شهر زیر زمینی و از اعماق زمین محل این چاه مشخص و قابل مشاهده است. این شهر سه طبقه دارد که تنها طبقه منفی دو قابل بازدید است. از میان قسمت های کاوش شده قسمت هایی مجهز به روشنایی و قابل بازدید است و قسمت هایی هم هنوز کاوش نشده اند. در طول تونل ها، چاه های مختلفی وجود دارند که بعضی از آنها برای رفت آمد بوده اند. بعضی از آنها هم به عنوان چاه فریب دشمن کاربرد داشته اند و در انتها مسدود هستند. چاه هایی هم به شکل U برای تبادل هوا وجود دارند. روشنایی تونل ها در زمان قدیم به کمک چراغ های پیه سوز بوده. تونل ها به صورت مستقیم حفر نشده اند بلکه در برخی نقاط انحنا دارند، در نتیجه وقتی ... دیدن ادامه ›› مستقیم نگاه می شود به نظر بن بست می آید (جهت فریب دشمن). در دهانه چاهی سنک آسیاب قرار دارد که ظاهرا برای مسدود کردن راه دشمن کاربرد داشته.
این شهر دو ورودی دارد ورودی دوم همواره باز و قابل بازدید است. ورودی اول که کاملا مجزاست در ایام خاص قابل بازدید می باشد. در داخل تونل ها راهنمایان حضور دارند. هزینه بلیط ورودی ده هزار تومان برای هر نفر می باشد. (زمستان 99).
در مجاورت مجموعه کافه انوشه قرار دارد که قهوه سنتی انوشه را سرو می کند. قهوه انوشه با طعمی ملایم قدمتی حدود 200 سال دارد و در مراسم عزاداری مورد استفاده بوده. این قهوه ترکیبی است از قهوه ترک، کاکائو، شکر، هل و دارچین که همراه با گلاب سرو می شود. پیشنهاد می کنم. حتما آن را امتحان و از فضای خوب کافه استفاده کنید. قهوه انوشه به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شده است.
Instagram:@anoushehcafe

از شهر نوش آباد تا کویر ابوزیدآباد (منطقه سیازگه Siazgah ) حدود 50 کیلومتر با یک ساعت رانندگی در پیش است. ابتدا به شهر ابوزیدآباد می رسید. سپس به سمت سیازگه ادامه مسیر می دهید. کمی بعد از خروج از شهر وارد جاده خاکی می شوید. حدودا 6 کیلومتر انتهای مسیر خاکی است اما با خودرو سواری معمولی قابل گذر است. در میانه مسیر خاکی پست نگهبانی وجود دارد. در این محل به ازای هر خودرو مبلغ ده هزار تومان دریافت می شود. (زمستان 99) کم کم ماسه های کویری در اطراف جاده دیده می شوند. اگر دقت کنید و شانس همراه باشد جوندگان صحرایی را هم در کنار جاده خواهید دید. در انتها رمل های کویر خودنمایی می کنند. در اینجا امکانات شتر سواری، آفرود و موتور چهار چرخه در روز های تعطیل و پایان هفته بر قرار هست. البته قدم زدن روی ماسه های کویری هم به تنهایی لذت بخش است.

- با توجه به نزدیک بودن ابوزید آباد به شهر نوش آباد در یک برنامه یک روزه می توان هر دو مقصد را بازید کرد.
- در طول مسیر خاکی از جاده خارج نشوید امکان دارد خودرو در ماسه های کویر گیر کند.
-در طول مسیر خاکی و در منطقه سیازگه هیچ گونه امکاناتی وجود ندارد. لذا در صورت نیاز ملزومات خود را در شهر ابوزید آباد خریداری کنید و یا از قبل به همراه داشته باشد (به خصوص آب آشامیدنی)
- منطقه سیازگه در google map و maps me به ثبت رسیده و تابلو راهنما هم در سطح شهر وجود دارد.
- بعد از بازدید از شهر نوش آباد و قبل از رفتن به کویر می توانید با کمی تغییر مسیر وارد کاشان شوید و غذا های محلی کاشان را به عنوان نهار در یکی از سفره خانه های سنتی کاشان صرف کنید. برای خرید سوغات هم می توان باقلوا، کلوچه و سوهان مخصوص کاشان (که متفاوت از سوهان قم است) خریداری کرد.
- در ایام سوگواری ورودی کویر بسته است
-سایر دیدنی های اطراف، قلعه کرشاهی و نخلستان چاه عروس هستند.
چقدر عالی بود جناب هندی
از توضیحاتتون ممنونم
پارسال که آن مسیرو رفتیم دوست داشتم واقعا این منطقه تاریخی رو هم ببینیم اما چون با مسیر ابیانه و جنوبی تر کاشان فاصله دار شد امکانش فراهم نشد.
امیدوارم اینبار که رفتم بشه این شهرکوچک را هم ببینم
۲۳ اسفند ۱۳۹۹
جناب هندی عزیز،
مطلب عالیی بود. حدود سال ۸۵-۸۶ که تازه گمانه زنی انجام شده بود و کار اکتشاف این شهرها شروع شده بود شانس این رو داشتم که به اتفاق دانشجوهای باستانشناسی و مرمت اینجا رو ببینم. البته یه تونل رو ۵۰-۶۰ متر رفتیم پایین و برگشتیم. و فقط ورودی سه طبقه رو دیدیم که پر از گل بود. تا جاییکه یادمه گفتن این شهر از زیر زمین با دو شهر نزدیک هم در ارتباط بوده. درست یادم باشه یکیشون نیاسر بود.
مجموعه رمانی بود به اسم ده مرد رشید که تو نوجوونی خوندم. مربوط زمان ساسانیان یا هخامنشیان. جایی از این کتاب راجع به سه شهر که از زیر زمین با هم ارتباط داشتن نوشته بود. توسط تونل های بزرگی که قافله ازشون رد میشده. همون زمان فکر کردم این همونه. یا شاید شهرهای زیادی در ایران از این ایده استفاده می کردن.
چقدر خوشحال شدم که کارش به سرانجامی رسیده و برای بازدید عموم بازه. چون خبر داشتم که زمانی کامل متوقف شد.
۲۴ اسفند ۱۳۹۹
پوریا صادقی
جناب هندی عزیز، مطلب عالیی بود. حدود سال ۸۵-۸۶ که تازه گمانه زنی انجام شده بود و کار اکتشاف این شهرها شروع شده بود شانس این رو داشتم که به اتفاق دانشجوهای باستانشناسی و مرمت اینجا رو ببینم. ...
ممنون از نظر خوب شما
بله خوشبختانه برای بازدید عموم فعاله
البته همونطور که گفتم از قسمت های کاوش شده قسمت کوتاهی از مسیر نور پردازی شده و قابل بازدیده و قسمت هایی هم هنوز کاوش نشده
و چه جالب که در زمان کاوش وارد این تونل ها شده اید.
۲۴ اسفند ۱۳۹۹
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید