در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
با توجه به راهپیمایی مناسبتی جمعه ۳۰ شهریور در محدوده مرکز شهر، لطفا حتما در زمانبندی حضور خود برای تماشای برنامه‌های هنری، تمهیدات لازم را در نظر بگیرید.
تیوال | هومن بنایی: این همه دغدغه برای ذهن خسته‌مان کافی نیست؟ نوسانات کاغذ تیراژها را کم
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 04:14:01
این همه دغدغه برای ذهن خسته‌مان کافی نیست؟
نوسانات کاغذ تیراژها را کم کرده و خلاف میلمان مجبوریم قراردادهای متفاوت‌تری با نویسندگان تنظیم کنیم.

هومن بنائی دبیر بخش انتخاب آثار ادبیات و ادبیات نمایشی انتشارات آماره در خصوص نوسانات بازار کاغذ و شرایط نشر کتاب اظهار کرد: از اواخر سال ۹۷ با افزایش شدید قیمت کاغذ روبه رو شدیم به همین دلیل کتاب‌هایی که چاپ آن‌ها به سال ۹۸ موکول شد، هزینه‌های ما را بسیار بالا برد. هنوز هم آثاری از آن تاریخ در نوبت چاپ هستند. همچنین افزایش قیمتی که در نرخ دلار اتفاق افتاد قیمت مجددی در قیمت کاغذ به وجود آورد.
بنائی تصریح کرد: نوسانات کاغذ نشر را بسیار تحت تأثیر قرار داده است و در واقع مجبور شده‌ایم تیراژها را کم کرده و قراردادهای متفاوت‌تری با نویسندگان تنظیم کنیم.
این نویسنده ادامه داد: اتفاق دیگری که متأسفانه رخ داد بحث سهمیه بندی کاغذهای دولتی بود، درواقع فرایند دریافت کاغذ طولانی شد و به این دلیل دچار مشکلاتی شدیم. وزارت ارشاد سامانه‌ای به وجود آورد تا بتواند مراحل شابک، فیپا و مجوز وزارت ارشاد را در یک قالب بیاورد. این کار با این نیت بود که ... دیدن ادامه ›› ناشر بتواند در ده الی پانزده روز مجوز چاپ بگیرد اما متأسفانه این سامانه آنقدر فرایند را طولانی‌تر کرده است که گرفتن مجوز را دچار مشکل کرده است، در صورتی که اگر تحت همان شرایط پیشین جلو می‌رفتیم یک ماهه به نتیجه می‌رسیدیم.
وی افزود: تا پیش از این ما دو نوع تألیف کتاب داشتیم، در انتخاب ادبیات نمایشی آثار منتخب جشنواره ها و نمایشنامه های که در اجرای عموم موفق بوده اند را در دستور کار قرار می دادیم و برای ادبیات داستانی هم با مولفین صاحب قلم وارد مذاکره می شدیم. در مورد دوم نویسنده خود درخواست می‌کرد که کتاب وی را برایش چاپ کنیم که با مشارکت سرمایه گذاری از سوی هر دو طرف این کار صورت می گرفت اما باید بگویم که اتفاقات به وجود آمده باعث شد در این مورد ریزش داشته باشیم؛ چراکه افزایش قیمتی که برای کتاب اتفاق افتاد تقریباً مخاطبان کتاب را فراری داده و علاقمند به خرید فیزیکی کتاب کم شده است.
نویسنده کتاب مسافر اتاق شماره 37 تصریح کرد: نویسندگان برای تألیف کتاب دو انگیزه دارند برخی کتاب تألیف می‌کنند تا به دست علاقمندان به آن برسد و برخی به صرفه اقتصادی آن نیز نگاه می‌کنند.
بنائی اضافه کرد: نویسندگان دسته دوم با این وضع انگیزه خود را برای چاپ کتاب از دست دادند در نتیجه ریزش مخاطبان و کم شدن انگیزه نویسندگانی که انگیزه اقتصادی داشتند باعث کاهش نشر شد. همچنین نویسندگانی که برای مخاطبین علاقمند می‌نوشتند به دلیل کم شدن مخاطبان دچار نوعی سر افکندگی شده و برای نوشتن کتاب کم انگیزه شدند.
دبیر بخش انتخاب آثار ادبیات نمایشی و داستانی انتشارات آماره در خصوص تأثیر شیوع بیماری کرونا، گفت: من در این خصوص دو موضوع را مطرح می کنم، اول اینکه با این نوسانات قیمت و سهمیه بندی کاغذ که گریبان ما را گرفته و رها نمی کند مجبور هستیم دست به عصا حرکت کنیم و گویا چاره ای هم نداریم و با توجه به وضعیت برگزاری نمایشگاه کتاب در این دوسال این استرس وجود دارد که تکلیف ما چیست و چرا نهادها برای حمایت از بخش خصوصی کاری نمی کنند؟! بازگشت سرمایه در کتاب بسیار طولانی است و یک کتاب تازه بعد از دو شماره تیراژ هزار نسخه ای هزینه های اولیه تولید و مولف را تامین می کند. حال که با این سطح مدیریت کرونا در کشور ماندگار شده و تمام نمی شود. چرا دولت دست حمایت خود را به سوی مشاغل آسیب دیده از این وضعیت دردناک دراز نمی کند! ممکن است با ادامه این شرایط دیگر بودجه ای برای تولید کتاب‌های جدید نداشته باشیم و حتی برای چاپ مجدد آثار هم دچار مشکل شویم.
بنائی ادامه داد: از طرفی بیماری کرونا و بیماری گرانی تعداد مخاطبین کتاب را کم کرده است و در واقع به علت پرهیز از تجمعات و قدرت خرید تأثیر خود را خواهد گذاشته است.
وی در خصوص چشم اندازهای آینده نشر افزود: دو رویکرد وجود دارد یکی اینکه کتاب‌هایی تألیف کنیم که حمایت مولف را برای چاپ داشته باشد و رویکرد دیگر این است که بر اساس تقاضایی که در بازار وجود دارد کتاب تولید کنیم. ما هر دو رویکرد را در نظر گرفته‌ایم چراکه گاهی اوقات ما باید جامعه را حرکت دهیم در نتیجه نیاز به تألیف کتاب‌هایی داریم که اگر چه مخاطب ذائقه آن را ندارد اما بتوانیم آن ذائقه را در مخاطب ایجاد کنیم. رویکرد دوم را نیز باید مد نظر داشت چراکه باید صرفه اقتصادی نیز برای ما داشته باشد در واقع متناسب با تقاضای بازار به سمت بازار سازی هایی برویم که جنبه دوم را نیز تقویت کنیم تا از طریق این رویکرد بتوانیم آن ذائقه سازی را نیز ایجاد کنیم.
امید که بلاگردان، بلا از این خاک بگرداند و همه ما را در پناه خود نگاهبان باشد.


برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید