در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | تیوال درباره نمایش خدای جهنم: 🎭 به دنبال هویت . «ساموئل شپارد راجرز» نمایشنامه نویس، کارگردان و با
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 01:37:20
تیوال (tiwall)
درباره نمایش خدای جهنم i
🎭 به دنبال هویت
.
«ساموئل شپارد راجرز» نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر امریکایی که در طول زندگی خود بیش از ۴۰ نمایشنامه نوشته است. او بیش از پنجاه سال به نوشتن نمایشنامه، داستان و فیلم‌نامه مشغول بوده.
این هنرمند کار خود را در اوایل دهۀ ۱۹۶۰ در تئاتر آف‌آف برادوی در نیویورک آغاز کرد و در اواخر همان دهه به سینما راه یافت. نخستین نقش آفرینی‌اش در فیلم «روزهای بهشت» ترنس مالیک بود و «مرحوم هنری‌ماس» از موفق‌ترین نمایش‌نامه‌هایی است که خود روی صحنه برده است.
شپارد در سال ۱۹۷۹ جایزۀ پولیتزر بهترین نمایش‌نامه را برای نمایش‌نامۀ «کودک مدفون» به دست آورد. در سال ۲۰۰۹ جایزۀ پن لورا پلز را به عنوان استاد ادبیات نمایشی امریکا به شپارد اهدا کردند.
شپارد در عرصۀ سینما نیز موفقیت‌هایی کسب کرده است، هم به عنوان نویسنده و هم به ... دیدن ادامه ›› عنوان بازیگر.
او برای نوشتن فیلمنامۀ پاریس تگزاس جایزۀ نخل طلا را برده و برای بازی در فیلم «مردان واقعی» کاندیدای جایزۀ اسکار برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده است.
نمایش‌نامه‌های شپارد بیش از هر چیز برای سردی و بی‌آرایگی، شاعرانگی، المان‌های سوررئالیستی، طنز تلخ و شخصیت‌های آواره و بی‌سروسامانی که در پیرامون و حومۀ جامعۀ امریکایی زندگی می‌کنند، شناخته می‌شود و منتقدان ادبی جستجوی هویت را در نمایش نامه های او مهمترین عامل انگیزاننده دانسته و آثار پر قدرت وی را حاوی اسطوره های آمریکایی، به ویژه اسطوره های «غرب کهن» می دانند.
نمایش‌نامۀ خدای دوزخ، کودک مدفون، غرب حقیقی و مجموعه داستان خواب خوب بهشت از جمله آثار اوست که به فارسی ترجمه شده‌اند و طی ده سال گذشته در تئاتر در ایران اجرا شده اند از جمله «غرب واقعی» این نمایشنامه شپارد در سال ۹۴ توسط فرجاد ساکی در سالن انتظامی به روی صحنه رفت، نکته جالب این اجرا حضور مسعود فراستی بعنوان مشاور کارگردان در این نمایش بوده است!
مشهورترین غرب واقعی را شاید «داریوش مهرجویی» ساخته باشد! این نمایش در مهر ماه ۱۳۹۴ با بازی «امین حیایی» در پردیس کوروش به اجرای عموم گذاشته شد، بعدها در سال ۹۴ «امیر امجد» نیز در دراما این نمایش را اجرا کرده و در مهر و اسفند ماه ۹۹ نیز «امید سعیدپور» در دونوبت این نمایش را به روی صحنه برد البته با تهیه کنندگی پرویز پرستویی.
اما «طبقه گرسنه» دیگر نمایش‌نامه شپارد بود که فرامرز رمضانیان در واپسین روزهای سال ۹۴ در تماشاخانه انتظامی اجرا کرد، همین اثر را امیر محمد فضلی با نام «نفربن طبقه گرسنه» در سال ۹۷ اجرا کرده و در تیرماه ۹۸ نیز «اشکان خطیبی» آنرا در مجموعه ایرانشهر با بازی آناهیتا درگاهی، میرسعید مولویان و هامون سیدی اجرا کرد. «کودک مدفون» نمایش‌نامه برنده پولیتزر او نیز دو بار در سالهای ۹۷ توسط نیما ذاکر و ۹۸ توسط کاوه پاکدامن به اجرای عموم رسیده است.
از این هنرمند درگذشته به سال ۲۰۱۷ هم اکنون نمایش «خدای جهنم» به کارگردانی سیاوش جامع در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر در حال اجراست.