در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | محمدحسن خدایی درباره نمایش یک مرد، یک خوک: متن آثول فوگارد با عنوان «جایی میان خوک‌ها» در رابطه با مردی است فراری
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 10:47:21
متن آثول فوگارد با عنوان «جایی میان خوک‌ها» در رابطه با مردی است فراری از جنگ که به خوکدانی خانه‌اش پناه برده و سال‌هاست که در آنجا روزگار می‌گذراند. او به همراه همسرش که مسئولیت زندگی را بر عهده گرفته، زندگی مخفی و مشقت‌باری دارد. از نظر نظم نمادین در جنگ کشته شده و جنازه‌اش ناپدید است و از نظر همسرش با آنکه زنده مانده اما هم‌نشینی با خوک‌های طویله، شکلی از استحاله و خوک‌شدگی را برای همسرش به ارمغان آورده است. فوگارد به مصائب جنگ می‌پردازد و این نکته را گوشزد می‌کند که انسان می‌بایست بر سر قرارش با تاریخ حاضر شده و از سر بزدلی، نقش اجتماعی خویش را نفی نکند.
اجرایی که امیرسینا جوادی از نمایشنامه «جایی میان خوک‌ها» ارائه داده، به نمایش گذاشتن یک خوکدانی زمان جنگ را نمی‌رساند و بیش از اندازه شیک و پاکیزه است. خبری از زوال ذهنی و بدنی زن و مرد نمایش نیست.
بازی‌ها هم بیشتر به بازنمایی زندگی روزمره شهری نزدیک است تا هراس پنهانی از زندگی پنهانی در یک طویله. نمایش «یک مرد یک خوک» به هیچ وجه نتوانسته جهان پیشنهادی فوگارد را به نمایش گذارد. این اجرا هم مشکل فضاسازی دارد و وضعیت مخاطره‌آمیز شخصیت‌ها در نسبت با زندگی طویله‌ای را بازتاب نمی‌دهد. اجرا احتیاج دارد بیش از این خطر کند و فی‌المثل در بازی بازیگران، طراحی صحنه و مناسبات بغرنج زن و مرد، جهان خود را تالیف کند. نکاتی که چندان مشاهده نمی‌شود.
در نهایت می‌توان این اجرای شصت دقیقه‌ای را تجربه‌ای نه چندان موفق دانست که گرفتار پیش‌فرض‌های اشتباه در رابطه با وضعیت پساجنگی شخصیت‌ها است و نتوانسته فضای ملتهب و مهیج یک خوکدانی ... دیدن ادامه ›› را بسازد.
فوگارد نویسنده توانایی است که به صحنه بردن آثارش، دقت و ممارست بیشتری نیاز دارد. البته در صحنه دوم، بدن بازیگر مرد، تا حدودی از ژست‌های ایستا و عصاغورت‌داده صحنه اول فاصله می‌گیرد و تجربه ترس و ویرانی را بیان می‌کند. اما برای بر صحنه بردن نمایشنامه‌ای از فوگارد به بیش از این‌ها احتیاج است و در زمانه جنگ‌های بی‌پایان، این گروه اجرایی وظیفه تاریخی دارد خوانشی نو و رادیکال ارائه کند. اما شوربختانه این اجرا با رنج‌زدایی از شخصیت اصلی و عادی‌سازی فاجعه، در مسیر اشتباهی در حال حرکت است و لاجرم به مقصد نخواهد رسید. بازگشت به جهان پیشنهادی فوگارد بهتر از خوانش‌های سترون از این قبیل نمایشنامه‌های امتحان‌پس‌داده شده است. جایی میان خوک‌ها بودن اما در تمنای انسانیت و جهانی بهتر.
سیدمحمدصادق سیادت (siyadat)
باسلام؛
در ابتدا از اینکه به تماشای ما نشستید بسیار سپاسگزارم اما لازم می‌دانم تا چند نکته را یادآور شوم:
شما فرمودید که خوکدانی پاکیزه بود؛ مگر حتما باید کثیف باشه؟ فردی که سالها در خوک‌دانی زندگی می‌کند و فرشته‌ای همانند پراسکوویا که بسیار مذهبی بوده (در دیالوگ‌ها بارها به این موضوع تاکید شد) که همسرش بوده و سالها پاول را تر و خشک می‌کرد، آیا همچین زنی می‌گذارد که همسرش در یک خوکدانی کثیف زندگی کنه!!!؟؟
آیا یک همسر همچین مکانی را برای پاول گلستان نمی‌کند که سالها در آن زندگی می‌کند؟ همچنین باید تاکید کنم که این خوک‌دانی مربوط به ... دیدن ادامه ›› زمان جنگ نیست و زمان روایی داستان، ده سال پس از جنگ است.
علاوه براین‌ها؛ دیالوگ‌هایی که فوگارت نوشته است، نشان از این دارد که این دو نفر در نهایت سختی عقل سلیم و مذهب خود را حفظ کردند. پراسکوویا چرا باید زوال عقلی و بدنی داشته باشه؟ او همانند مابقی افراد با اهالی روستای خود در ارتباط است و رفت آمد دارد، حتی تا جایی که شخصیت پولدار روستا (اسمالوف) از او خواستگاری می‌کند! آیا زوال عقل و بدنی دارد که این فرد از او خواستگاری می‌کند؟

بازهم از شما صمیمانه سپاسگزارم
۲۷ آبان ۱۴۰۲
سیدمحمدصادق سیادت (siyadat)
محمدحسن خدایی
سلام و ارادت گویا شما مفهوم زیست ویران، پنهان شدن از نظم نمادین و هم‌زیستی کنار خوک‌ها را با زندگی در آپارتمان اشتباه گرفته‌اید. فوگارد به صراحت از خوک‌شدگی پاول می‌نویسد. نوعی استحاله. اما ...
جناب خدایی عزیز
فکر می کنم شما خوک شدگی از دید فوگارت را در بدن و گفتار پاول جست و جو می‌کنید تا در ترسو بودن آن همانند یک خوک! (گرچه در صحنه دوم خوک شدگی پاول را از لحاظ بدنی و گفتاری میبینیم و خودش نیز به این قضیه اذعان می‌کند).
قهرمان اصلی این داستان فرشته‌ای به نام پراسکوویاست که سعی کرده خوک‌دانی را برای پاول به آپارتمان روستایی تبدیل کند و بتواند سالها با آن زندگی کند، پاول حتی از دید فوگارت نامه محکمی برای دفاع از خودش نوشته، همچین فردی زوال عقلی آنچنانی پیدا نکرده است. این موضوع را حتی از دیالوگ‌های رد و بدل شده این دو می‌توان تشخیص داد، علاوه براین، در زمان جنگ روستاها برعکس شهرها در امان هستند پس خوک‌دانی جنگ زده از دید شما معنی پیدا نمی‌کند.

با ارادت تمام
۲۸ آبان ۱۴۰۲
سیدمحمدصادق سیادت
جناب خدایی عزیز فکر می کنم شما خوک شدگی از دید فوگارت را در بدن و گفتار پاول جست و جو می‌کنید تا در ترسو بودن آن همانند یک خوک! (گرچه در صحنه دوم خوک شدگی پاول را از لحاظ بدنی و گفتاری میبینیم ...
جناب سیادت اردتمندم. البته با حفظ مواضع مختلف و متضاد با یکدیگر
۲۸ آبان ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید