در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | سبحان افشار درباره نمایش شیزوفرنی: دیروز 10 بهمن اولین اجرای نمایش «شیزوفرنی» را دیدم. اول به عوامل نمایش
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 03:33:45
دیروز 10 بهمن اولین اجرای نمایش «شیزوفرنی» را دیدم. اول به عوامل نمایش خسته نباشید می‌گویم. هر اجرایی حاصل تمرین و تلاش عده‌ای است که این «تلاش» قبل از هرچیز باید قدر دانسته شود.
می‌خواهم به مسئله‌ای فارغ از خودِ نمایش اشاره کنم؛ چون شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که اصلاً نتوانستم روی اجرا تمرکز کنم. بی‌احترامی‌های همیشگی پردیس تئاتر شهرزاد در بی‌توجهی به «وقت» مخاطب، تمامی ندارد. وقتی ساعت اجرا 21:15 معرفی شده، شروع اجرا در حدود ساعت 21:45 یعنی «وقت شما برای ما هیچ ارزشی ندارد.» در یکی از پیام‌ها خواندم که نوشته شده بود درهای اجرا ساعت 21:15 باز شده است؛ پس لطفاً از این بعد به‌جای «ساعت اجرا» بنویسید «ساعت بازکردن درها» که آدم بداند برای نمایش‌های شما نباید روی زمانش برنامه‌ریزی کند و از همان اول بداند به تماشای نمایش کسانی می‌آید که احترام‌گذاشتن به زمان مخاطب برایشان اهمیت چندانی ندارد. حداقل می‌شود اول اجرا به‌همراه «لطفاً گوشی‌هایتان را سایلنت کنید» اضافه کرد که «به فلان دلیل تأخیر داشته‌ایم و از این بابت متأسف‌ایم.» نه از این جهت که عذرخواهی یا کاری شبیه به این اهمیت داشته باشد؛ بلکه به‌خاطر ارج‌نهادن به «نمایش» که مخاطب هم بخشی از آن است.
مسئلۀ عجیب دیگر این بود که از قضا، تماشای این نمایش برای من و دوستانم همراه شد با اردوی مدرسه‌ای که مدیرش از آشنایان عوامل این نمایش هستند. من قطعاً نمی‌گویم که چنین اتفاقی نباید بیفتد؛ اما به‌نظرم اگر این تعداد نوجوان قرار است برای اردو به تماشای نمایش یکی از اعضای خانوادۀ مدیرشان بنشینند، لازم است نکاتی به آن‌ها گوشزد شود. به‌طور مثال، موبایل‌هایی که در طول نمایش برای فیلمبرداری بالا بودند، صحبت‌های بچه‌ها با هم، نشستن سر جای دیگران و جملۀ «از سر جاتون جُم نخورید» که خودم شنیدم و...، همه باعث شد تمرکز بسیاری از افرادی که هزینه کرده بودند و انتظار داشتند مثل همیشه نمایشی را تماشا کنند که اکثر مخاطبانش آداب‌دان هستند، بر هم بخورد و من بشخصه، اصلاً نمی‌توانم درمورد نمایش حرف بزنم؛ چون تحت‌تأثیر این وضعیت، به‌هیچ‌وجه از نمایش خوشم ... دیدن ادامه ›› نیامد و به‌احترام عوامل، تا پایان در سالن نشستم. و اینکه به‌نظرم «Sold Out» خیلی عبارت درستی برای این «اردو» نیست. منظورم این نیست که این دوستان هزینه نکرده‌اند؛ اما به‌هرحال آمدن این تعداد بسیار زیاد نوجوان از یک مدرسه، یک‌مقداری با «Sold Out» فرق می‌کند.
در انتها، باز هم خسته نباشید می‌گویم به گروه این نمایش؛ اما برای اینکه احترامی که شما به من نگذاشتید را خودم برای خودم قائل شوم، دیگر خودم را در جایگاه مخاطب کارهای شما قرار نمی‌دهم. با احترام و آرزوی موفقیت.
دوست من
ابتدا بخودم میبالم که همیشه از تمامی اقشار مخاطبهای گوناگون به تماشای آثارم می آیند چرا که تئاتر زندگیست و برای همه که مصداقش حضور همیشگی بچه های سندروم داون و اوتیسم و....میباشد پس در این محل پزهای روشنفکریِ زاییده ی توهم محلی از اعراب ندارد
دوم آنکه بنده در اتاق فرمان حضور داشتم و به تماشای سکوت و حضور مخاطبم نشستم
سوم آنکه تاخیر به گروه اجرایی مرتبط نمیشود و مستقیم به سالن ... دیدن ادامه ›› مربوط است
و در نهایت میتوانم از شما بعنوان مهمان و مخاطب عزیز فرهیخته دعوت کنم تا شبهای آتی بعنوان مهمان گرامی امان حضور داشته باشید مگر جبران مافات شود
۱۱ بهمن ۱۴۰۲
جسارتا از تمامی اقشار، مخاطبهای گوناگون به تماشای آثارتان "می آیند" یا "آورده میشوند" ؟
ظاهرا اردو بوده و بچه ها "آورده شده اند".
۱۱ بهمن ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید