در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | سعید پارسا درباره نمایش سَنتِز: درود بر همه دوستان تیوالى و غیر تیوالى هنرمندان و هنردوستان عزیز امید
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 07:09:49
درود بر همه دوستان تیوالى و غیر تیوالى هنرمندان و هنردوستان عزیز
امیدوارم شاد و خرم باشید.
روزى در حین تمرین یکى از کارهایى که در گذشته بازى کردم از کارگردان کار که جز بزرگترین بازیگران تیاتر در اواخر دهه ٦٠ و ٧٠ بودند سوال کردم که اقا دلیل انتخاب این حرفه توسط شما چى بود؟
یکم اولش از جواب دادن شانه خالى کردن و به قول امروزیا پیچوندن
ولى، وقتى دیدن من جواب نگیرم کوتاه نمیام گفتن واقعیتش شاید پررنگ ترین دلیلم دیده شدن بود اون موقع ها دوست داشتم بیشتر و بیشتر دیده بشم و معروف بشم و … این شهوت دیده شدن از بازیگر گرفته تا منتقد و تماشاگر حرفه اى یا غیر حرفه اى تیاتر و … همچنان وجود داره و کار بجایى رسیده که احساس میشه مثلا اون شخص منتقد بجاى نقد اثر داره خودش رو پرزنت میکنه! با نقد دیگرى داره خودنمایى میکنه که در جواب باید گفت بله برادر یا خواهر عزیز مطمعنن اگر شما خالق اون کار بودید اون اثر شکل دیگرى به صحنه مى رفت البته اگر افتخار به اجرا رسیدن نصیبش میشد!
باید بگم وقتى یک نقط روى کاغذ گذاشته بشه حجم داره فضایى گرفته دیده میشه و نمیشه ردش کرد و ندیده گرفت چه برسه به یک اثر هنرى که مدت ها توسط ... دیدن ادامه ›› یک گروه هنرى با فداکارى ها و تحت سخت ترین شرایط موجود اماده و به صحنه اورده شده پس خیلى با احتیاط و ظرافت و رعایت انصاف باید در موردش صحبت کرد
به قول استاد بزرگ و عزیزمان مرحوم دکتر اکبر عالمى نقد کردن نفى و نابود کردن نیست بلکه کانال کشى و حرکت درست پیرامون یک اثر براى تحلیل بهتر از زوایاى مختلف اون کار توسط کارشناسان خبره است اون هم با استفاده از منابع معتبر و اطلاعات درست براى درک بهتر اون اثر و در نهایت رسیدن به نتیجه و پیام تقریبا دقیق و درست اون کار.
ممکنه بعضى از این نکات که در نقدها مطرح شده توسط تیم اجرا دیده نشده و یا مناسب پرداخت نشده و یا اصلا تفاوت در برخورد و نوع نگاه و شیوه اجراش باشه که این هم کاملا طبیعیه چون قرار نیست همه کارا شبیه هم باشه و فقط و فقط از جانب مخاطب و منتقد امکان پیشنهاد هست و در مقام رد کردن اون اثر قرار گرفتن بشدت کار غلط و روش غلط نقد کردنه که باعث ویرانى و گمراهى میشه .
اگر نقد درست صورت بگیره باعث میشه خالق اثر و گروه هنرى و تیم منتقد و تماشاگران همگى بتونن در مسیر پیام اون اثر یک یا چند قدم در مسیر رشد و تعالى به جلوتر حرکت کنند. که تنها وظیفه همه ما هم همین بوده و هست و خواهد بود.
از گذشته تا امروز و تا دنیا دنیاست میشود و باید در مورد هر پدیده اى صحبت کرد و گفتگو انجام بشه ولى تکرار میکنم که این اتفاق بهتره و لازمه کاملا دوستانه و کمک کننده و علمى بدون شوآف و خودنمایى و در جهت بالا کشیدن و نمایان کردن زوایاى مختلف اون اثر باشه تا بلکه نتیجه حاصل شده بتونه تاثیر مناسبى براى هنر و هنرمندان و جامعه داشته باشه.
این مطلب صرفا جهت نمایش سَنتِز نوشته نشده و بنظرم مى بایست در مورد همه آثار لخاظ بشه.
براى همه شما عزیزان بهترین ها را آرزومندم.
درود خدمت شما..
کاملاً درست میفرمایید..
شما چند کلاژ که همگی به تنهایی یا دو به دو درست هست کنار هم گذاشتید...
اما متوجه منظورتان نشدم؟
که به کدام سمت صحبت می کنید..
۰۷ اسفند ۱۴۰۲
عرض ادب
من‌چند ساعته میخوام اینو اینجا بنویسم سعی کردم کمی بیشنر روی حرفای شما فک کنم
من فک میکنم شهوت( هر چیزی) اصلا بد نیس . بد اونجاس که بخواهی اول به خودت و دوم به دیگری لطمه بزنی
من فقط نقدی رو بد میدونم که منفعت طلبی توش باشه حالا مثلا یه نفر کمی لفظ قلم حرف بزنه یا کمی علمی تر و اصطلاحی تر حرف بزنه و قشنگ بگه هوی من از تو باسواد ترم بهترم برترم خوب این واسه من همچین بد نبس بیشتر یاد میگیرم گرچه کلا من ساده نویسی و خلاصه نویسی رو دوس دارم ولی یه چیزای علمیه خوب چه کنیم؟ خودم وقتی بعضی کلمات ادبی فشنگ به کار میبرن حال میکنم
کلا فارغ از اینها چه عیب داره اگه خباثتی نباشه من خودمو ... دیدن ادامه ›› معرفی کنم بگم آقا منو دوس داشته باشید به من توجه کنید ببینید چقدر زحمت کشیدم درس خوندم یا ببینید چقدر ذوق هنری دارم؟ به نظرم بدش اونجاس که بره تو فاز تکبر و عن بازی
۰۷ اسفند ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید