در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | رهام اردشیری: نهان گشت کردار فرزانگان پراگنده شد کام دیوانگان هنر خوار شد جادویی ا
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 09:31:21
نهان گشت کردار فرزانگان
پراگنده شد کام دیوانگان
هنر خوار شد جادویی ارجمند
نهان راستی آشکارا گزند
شده بر بدی دست دیوان دراز
به نیکی نرفتی سخن جز به راز

بسیارند شاعران و نویسندگانی که به توصیف جوامع استبدادی و حکومتهای فریبگر پرداخته و صدها صفحه مطلب نوشته اند، اما بعید است کسی توانسته ... دیدن ادامه ›› باشد در سه بیت مختصر بدین جامعیت خصوصیات اختناق و استبداد را توصیف کند. اساس حکومت ضحاک بر فریب خلایق نهاده شده است، در قلمرو چنین حکومتی شجاعت و صراحت خوار است و تملق و ریا نقد رایج بازار. لازمه چنین حال و هوایی رواج دروغ است قحط فضیلت.
مردم از فضایل بریده ی شخصیت باخته از بیم جان یا به سودای نان با فریادهای دیوانه وار دیوان همصدا می شوند و بیان حقایق منحصر به صحبتهای درگوشی می گردد که حق نشاید گفت، جز زیر لحاف.
جبار خودپسند مردم کش، سرهای آزداه ی به تعظیم خم نگشته را کانون فتنه می پندارد و بر تن باقی نمی گذارد. مردم صاحب فکر و فضیلت را مزاحم قدرت مطلق خود می پندارد و اگر به چوبه دار و نطع اعدامشان ننشاند، به سیه چال فراموشی شان می افکند، تا چاپلوسان فرومایه داد دلی دهند و با قبضه کردن کارها بازیگر میدانهای اقتصاد و صنعت و سیاست شوند و مردم و مملکت را به خاک تباهی و فقر و فساد بنشانند.
مشخصات حکومت وحشت جز اینهاست؟ و این همه را فردوسی در سه بیت گنجانده است، بار دیگر بخوانید و مکرر بخوانید.

ضحاک ماردوش نوشته سعیدی سریجانی (در زمره همان فرزانگان بود که در زمانه ی حکومت وحشت مرتد اعلام شده و سر به تنش باقی نماند...)

محمد فروزنده این را خواند
بهنام دیناری این را دوست دارد
اگر لب گشایی به کردار حق
تو را خار گویند و عو عو چو سگ
وگر لب ببندی به کردار پست
هرآنچه بگویی دهندت که هست
۱۵ اردیبهشت
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید