در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
با توجه به راهپیمایی مناسبتی جمعه ۳۰ شهریور در محدوده مرکز شهر، لطفا حتما در زمانبندی حضور خود برای تماشای برنامه‌های هنری، تمهیدات لازم را در نظر بگیرید.
تیوال | هومن بنایی: کتاب «همخوابه جدید جنگ» . بعد از چهارسال از شروع پروژه اقتباسی"
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 04:16:33
کتاب «همخوابه جدید جنگ»
.
بعد از چهارسال از شروع پروژه اقتباسی"الکترا" به پیشنهاد استادی مجبور شدم اسمش را عوض کنم. ابتدا پیشنهاد شد نام را "الکترا ماشین" در نظر بگیرم و گفتم اگر قرار است تکراری نباشد کلا نباید چیزی دیگری را به خاطر بی‌آورد. این هم مثل "هملت ماشین" است و...! در آخر نام کتاب را به "همخوابه جدید جنگ" تغییر دادم. می‌دانم حق با استاد است اما پروسه انتخاب اسم جدید برای این نمایشنامه که چهار سال با آن زندگی کرده‌ام یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن بود. این پروژه چهارسال پیش با معرفی رضا گوران عزیز و با طرح و ایده اولیه عرفان پارساپور دوست داشتنی شکل گرفت و در مراحل فنی و بازنویسی مثل کودکی بازیگوش آرام و قرار نداشت تا همین چند روز پیش که شروع کرد به سر و سامان گرفتن و به نتیجه رسیدن. البته یک نمایشنامه به صحنه زنده است و نتیجه اصلی زمانی حاصل می‌شود که به صحنه برود.
.
نمایشنامه در ذهن نویسنده یک کلیت منسجم است که نمی‌شود اجزاء آن را تفکیک کرد و نقطه‌ای را برجسته تر از نقطۀ دیگر دید. لااقل برای من اینطور است! مثل این است که بگویند هومن بنائی دقیقا کدام قسمت از جسم من است؟!
.
خلاصه پروسه‌ای که فکر می‌کردم چند دقیقه وقتم را بگیرد دو هفته طول کشید. حالا ... دیدن ادامه ›› اما سختم است با شنیدن "همخوابه جدید جنگ" یاد "الکترا" بی افتم. با اینکه "الکترا" نام نمایشنامه‌ای تراژدی از تراژدی‌نویس بزرگ یونانی سوفوکل و از متن نمایشنامه است و مفهوم خاص خودش را هم داشت ولی برای تغییر شکل و تکراری نبودن مجبور به انتخاب "همخوابه جدید جنگ" شدم که بی ربط به داستان زیر متن نمایشنامه نیست. اما مگر می‌شود کسی که چند روز است از راه آمده بتواند جای یک موجود چهارساله ساله را بگیرد؟!
.
خلاصه منی که عادت کرده بودم الکترا را به عنوان نمایشنامه‌ای کامل و آماده انتشار در لیست کارهایم ببینم، حالا باید آن را از جهانم حذف کنم. خداحافظ "الکترا"، سلام "همخوابه جدید جنگ".
.
البته این اثر توسط نشر آماره به چاپ رسیده و هنوز به بازار نیامده است و در کنار چند نمایشنامه جدید بزودی رونمایی خواهد شد.
.
طرح جلد: هومن بنائی
.
#هومن_بنائی
#الکترا
#الکترا_ماشین
#همخوابه_جدید_جنگ
#نمایشنامه
#کتاب
#انتشارات_آماره
#ادبیات_نمایشی
#تئاتر
#Hooman_Banaei
حسین چیانی و محمد فروزنده این را خواندند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید