در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | علی روان بُد درباره نمایش سِنِمار اَشا: هارمونی متن و ناهمگونی اجرایی در ابتدا و با احترام به همه ی سلایق، ای
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 20:52:58
هارمونی متن و ناهمگونی اجرایی
در ابتدا و با احترام به همه ی سلایق، این مطلب نگاه و مواجه ی شخصی من با اثر است و ممکن است همسو یا مخالف نظر شما عزیزان باشد.
«سنمار اشا» را می توان در زمره ی معدود آثار تلفیقی (به لحاظ متن) موفق دانست که محور و پیرنگ اصلی داستان خود را بر پایه «مجلس قربانی سنمار» قرار داده و با تلفیق گزیده های مناسبی از دیگر متون آرکائیک استاد بهرام بیضایی چون اژدهاک، کارنامه بندار، مجلس ضربت زدن و ... به اقتباسی موفق رسیده است. سنمار اشا با ساختاری منظم و روان بازنویسی شده و عمدتا از خط اصلی داستان عدول نمی کند و به همین واسطه، داستان اصلی حفظ می گردد. این همگن بودن متن گواه بر شناخت کافی و تسلط نویسنده بر متون بیضایی است و تنها نکته ی خروج از متن را می توان دیالوگ پایانی دختر پادشاه نام برد!
اما در روند اجرای این متن عوامل موثری خدشه بر هژمونی و هارمونی نمایش انداخته اند، برخی از طراحی های صحنه، آکسسوار، نور و بازی ها فارغ از داستان و درونمایه های متن است.
کارگردان به نور پردازی ساده ای قناعت کرده است که همین امر باعث فاصله گذاری صحنه و مخاطب می گردد، دکور و آکسسوار (به غیر از درب کاخ و خشت ها) در خدمت اثر نیستند و سمبلها و نمادهای به کار گرفته شده نیز، نه در جهت تقویت اجرا که در راستای پر کردن صحنه! حضور دارند. طراحی میزانسن ها مدرن، پیچیده و پر زحمت است و چالش بزرگی برای سلامت! گروه بازیگران به وجود می آورد. طراحی لباس ها و گریم خوب،جذاب و خلاقانه است تا جاییکه مخاطب را وادار به واکاوی ... دیدن ادامه ›› ریزبینانه می کند. طراحی فرم و بدن بازیگران زیبا و بی ایراد به نظر میرسد. اما به نظر شخصی بنده، همدست بودن گروه بازیگران ولو کم تجربه، دلچسبتر از ناهمدست بودن بازیگران حرفه ای است. در این اجرا نیز مجموعه ی بازیگران باتجربه و صحنه اولی ترکیب ناهنگونی را تشکیل می دهند که شاید با تمرینهای بیشتر و یا اجراهای بیشتر در همین مرحله به اجرایی یکدست و قابل قبول برسد.
گروه موسیقی اما با موسیقی های گوش نواز و پدها و نواهای موجز و موثر در خدمت نمایش است و فارغ از نمایش، چشم نوازی خاص خود را دارد.
در مجموع شاهد نمایشی با متنی فاخر، خوش ریتم، با ضرب آهنگ بالا و پر انرژی هستیم که مشخصا با تلاش زیادی به صحنه رسیده و امید است تا فهوای اثر بر دل مخاطب اثر جاودان بگذارد
بی‌درنگ بلیت خریدم!
هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم بهترین اجرای تمام زندگیم رو به پیشنهاد شما دیدم!
۱۱ شهریور
علی روان بُد
مسعود جان لطف داری یادم نیومد کدوم کار رو به سفارش من دیدی!😅 سنمار اشا ارزش دیدن داره!
اسب‌های انباری
۱۱ شهریور
امیرمسعود فدائی
اسب‌های انباری
منم در اخرین روز اجرا به خاطر تعریف های شما اسب های انباری رو دیدم☺️
۱۱ شهریور
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید