در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
پیرو اعلام عزای عمومی، اجرای نمایشها از یکشنبه ۸ تا پایان پنجشنبه ۱۲ مهر لغو شد. لطفا منتظر اطلاع‌رسانی از سوی پشتیبانی تیوال از طریق پیامک باشید.
تیوال | علی محمدرحیمی درباره نمایش پشت هم اندازها: درنگی بر تئاتر پشتِ هم‌اندازها نوشته و کارگردانی علی محمدرحیمی ایده
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 09:02:29
درنگی بر تئاتر پشتِ هم‌اندازها نوشته و کارگردانی علی محمدرحیمی

ایده‌هایی نوآورانه‌

بهزاد صدیقی*

این یادداشت در تاریخ چهارم مهرماه 1403 در خبرگزاری خبرآنلاین منتشر شده است. برای خواندن متن کامل آن می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://khabaronline.ir/xmHwz

سرانجام پس از چندین بار درخواست اجرای نمایش‌نامه‌ی پشتِ هم‌اندازها به تئاتر شهر نوشته و کارگردانی علی ... دیدن ادامه ›› محمدرحیمی در تالار چهارسوی تئاتر شهر به روی صحنه رفت. تئاتری که در قالب کمدی و با اجرایی از گروه بازی‌گران حرفه‌ای با مخاطب امروز به ارتباط نزدیکی دست می‌یابد. علی محمدرحیمی، نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و بازی‌گر، که پیش از این چندین تئاتر را برای مخاطبان بزرگ‌سال و نیز کودک و نوجوان به روی صحنه برده بود، بعد از گذشت سال‌ها دوری از کارگردانی، این بار با موضوعی امروزی مسئله‌ای را در صحنه نشان می‌دهد که در میان جامعه، به خصوص برخی از مسئولان رواج دارد؛ مسئله‌ی پشت هم‌خالی کردن، سر یک‌دیگر کلاه گذاشتن، رشوه‌دادن، دروغ‌گویی، دزدی، طمع، تهمت‌زدن، فریب‌کاری، دورویی و شیادی! همه‌ی اعمال و صفات ناپسندی که بشر همواره برای دست‌یابی به سود بیش‌تر به آن روی آورده و منافع شخصی خویش را با انجام این امور دنبال می‌کند.
دست‌مایه‌ی نویسنده برای به نگارش درآوردن این نمایش‌نامه، نمایش‌نامه‌ی پاتلن وکیل نوشته‌ی نمایش‌نامه‌نویسی فرانسوی از قرون وسطا در سال 1464است. متنی که محمدرحیمی بر اساس آن به اقتباسی امروزی دست می‌زند و بر آن می‌شود که مابه‌ازاهای وضعیت آدم‌های جامعه‌ی ایرانی را به تصویر درآورد. در این‌جا لازم به یادآوری است آن‌چه که به به‌تر شدن نمایش‌نامه‌ کمک می‌کند، موجز ساختن قصه‌ی اصلی متن اولیه و روزآمدسازی آن با زبان طنز خاص نویسنده است که البته یکی از امور مهم برای نگارش متن اقتباسی به شمار می‌رود و جزو وظایف اصلی نمایش‌نامه‌نویس نیز محسوب می‌شود. اما علی محمدرحیمی در اجرا از متن خود پیشی می‌گیرد و با کارگردانی حساب‌شده‌ی اثرش، تلاش می‌کند با همه‌ی کم‌بودهای مالی که گریبان‌گیر اغلب تولیدات تئاتری سال‌های اخیر است، اجرایی متناسب تالار چهارسو فراهم کند. بازی‌های یک‌دست گروه بازی‌گران به خصوص علی فروتن و حمید گلی، طراحی صحنه‌ی کاربردی و خلاقانه‌، موسیقی انتخابی و ساخته‌ شده‌ی نیما عظیمی‌نژاد و نیز هماهنگی طراحی نور و لباس با بقیه‌ی عناصر اجرایی و نیز ایده‌های نوآورانه‎ی کارگردان همه‌گی در به جود آوردن داستان نمایش‌نامه و فضاسازی آن و شرایط یک اجرای خوب و حرفه‌ای تئاتر تأثیرگذار عمل می‌کنند تا تماشاگر اوقات خوشی را در سالن تئاتر چهارسو بگذارند و نیز به این وضعیت به وجود آمده بیندیشد و در لحظات زیادی از اجرا با آن هم‌ذات‌پنداری کند و بخندد.
امید که تئاتر شهر با تولید تئاترهای حرفه‌ای و نه آماتوری به روزهای خوب گذشته برگردد و تماشاگران بیش‌تری برای دیدن آثار مؤثر و قابل تأمل، به این مجموعه قدم بگذارند.

پنجم مهرماه هزاروچهارصدوسه

*نمایش‌نامه‌نویس، مدرس و پژوهش‌گر تئاتر
@aframanaa
#مؤسسه‌ی_افرامانا
#تئاتر_پشت_هم‌اندازها
#علی_محمدرحیمی
#علی_فروتن
#حمید_گلی
#نمایش‌نامه‌نویس
#کارگردان_تئاتر
#بازی‌گر
#تالار_چهارسو
#تئاتر_شهر