در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | احسان طهماسبی: - 35 سال از درگذشت واروژان گذشت واروژان با نام کامل واروژان هاخبان
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 19:03:26
- 35 سال از درگذشت واروژان گذشت

واروژان با نام کامل واروژان هاخباندیان در ۱۳ آذر ۱۳۱۵ متولد شد. وی آهنگساز به نام سینمای ایران در قزوین، در خانواده ای ارمنی، متولد شد.

دست سرنوشت او را به تهران انتقال داد تا به دست مادربزرگ بسپارد. این دست ها از همان ابتدا جمع شدند تا دستانی هنرمند بسازند. واروژان، پس از طی این دو سال، به تهران آمد و شروع به ساخت آهنگ برای برنامۀ زنگوله ها کرد که به کشف صداهای تازه می  پرداخت. در این برنامه، نام واروژان نیز در تیتراژ می آمد. این برنامه آغاز راه ترانه سازی برای واروژان بود. او به منزلۀ تنظیم کننده به فعالیت خود ادامه داد و نخستین کارش، با صدای زنده یاد ویگن، پدر موسیقی پاپ ایران، اجرا شد. با ساخت ترانۀ حرف (اگه سبزم اگه جنگل... واسه تو قد یه برگم، پیش تو راضی به مرگم) پله های ترقی را طی کرد و به منزلۀ برترین آهنگ ساز انتخاب شد.

در فواصل کوتاه، ترانه های جادویی و جاودانۀ وی با صدای خوانندگان جوان دیروز یک یک از راه رسیدند. شاید، کمترکسی بداند که صاحب موسیقی آوازهای ... دیدن ادامه ›› ماندگار هفتۀ خاکستری، بوی خوب گندم، پوست شیر، پل، عاشقانه، حرف، شام آخر، ماه پیشونی، گهواره و... واروژان است.

واروژان با ساخت موسیقی فیلم حسن کچل از ساخته های مرحوم علی حاتمی پا به عرصۀ سینما گذاشت و در 1351ش، به خاطر ساخت موسیقی متن فیلم صبح روز چهارم جایزۀ بهترین آهنگ ساز جشنوارۀ فیلم را، که آن روزها سپاس نام داشت، ازآن خود کرد اما به دلیل روحیۀ خاص هنری از شرکت در مراسم دریافت جایزه خودداری کرد. او از فیلم و عکس و خودنمایی بیزار بود و مصاحبه نمی کرد. واروژان در طول عمر هنری خود برای 25 فیلم سینمایی و دو مجموعۀ تلویزیونی موسیقی متن ساخت. آخرین اثر وی در زمینۀ آهنگ سازی نیز ترانه ای بود با نام اجازه که مرگ اجازۀ ساخت ترانه ای دیگر را به او نداد.

واروژان تنها بود و تنها زیست اما خود به تنهایی یک ارکستر بود! او که از بیماری قلبی رنج می برد هنگام ضبط موسیقی فیلم بر فراز آسمان ها، ساختۀ محمدعلی فردین فقید، سکته کرد و در روز 26 شهریور 1356، پس از 13 روز بستری شدن در بیمارستان جم در سن 41 سالگی بر فراز آسمان ها رفت. واروژان در قبرستان بوراستان ارمنیان به خاک سپرده شد.

http://tahrirblog.persiangig.com/Yad_Varoojan1.jpg


- هم آواز پرستوهای آه با صدای علیرضا قربانی منتشر می‌شود

به گزارش هنر آنلاین، امیرحسین الله وردی مدیر نقطه تعریف با اعلام این خبر درباره این اثر گفت: آلبوم "هم آواز پرستوهای آه"دوازده قطعه به نام‌های "گذر"، "چاووشی"، "عود"، "آخر شاهنامه"، "دمادم"، "واگویه"، "آواز کرک"، "خاموشی"، "اندوه"، "یک اتفاق"، "چه می‌کنی" و "راهی" دارد که اشعار از زنده یاد مهدی اخوان ثالث انتخاب شده و کار آهنگسازی و تنظیم قطعات را هم سیاوش ولی ‌پور برعهده داشته است.

وی در ادامه درباره ساختار موسیقایی این آلبوم افزود: در این اثر برخلاف دیگر آلبوم‌های موسیقی، کل قطعات به یکدیگر ارتباط دارند و راوی داستانی اجتماعی هستند.

الله وردی با اعلام اینکه آلبوم "هم آواز پرستوهای آه" اثری خاص و متفاوت است، درباره آهنگساز این آلبوم توضیح داد و گفت: سیاوش ولی ‌پور آهنگساز این اثر و از شاگردان اردوان کامکار با اینکه هنرمندیست جوان، ولی بسیار با استعداد هست و مخاطبین با شنیدن این آلبوم به خاص بودن آهنگسازی این اثر پی خواهند برد.

مدیر نقطه تعریف در پایان صحبت‌هایش افزود: شروین مهاجر (کمانچه)، مهرزاد اعظمی کیا (کمانچه آلتو)، امین حیدری (عود)، میلاد درخشانی (تار)، مهرداد عالمی (ویولن سل)، رضا عسگرزاده (بالابان)، اشکان رهبر (سه تار)، سیاوش ولی‌پور (سنتور و قیچک)، جعفر قاضی عسگر (ضرب و کوزه)، نبیل یوسف شریداوی (دف)، سعید روحانی (نی) و پاشا هنجنی (نی) در این اثر به عنوان نوازنده، علیرضا قربانی را همراهی کرده‌اند.

آخرین آلبوم علیرضا قربانی با عنوان "حریق خزان" که چندی پیش راهی بازار شد، با استقبال گسترده‌ای توسط علاقه‌مندان موسیقی ایرانی مواجه شده است.

http://mehremihan.ir/images/stories/PostImage/ghorbani.jpg