در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | masood درباره نمایش خدای کشتار: خدای کشتار در مقابل خدای گفتار! خدای کشتار نوشتۀ یاسمینا رضا نویسندۀ
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 00:50:41
masood (llvll)
درباره نمایش خدای کشتار i
خدای کشتار در مقابل خدای گفتار!
خدای کشتار نوشتۀ یاسمینا رضا نویسندۀ فرانسوی، داستان ساده ای است که در آن دیالوگ ها و ایجاد حساسیت روی کلمه ها باعث اختلاف بیشتر می شود. در شکل طبیعی گفتگو باید اثرش تفاهم و درک متقابل باشد ولی وقتی این اتفاق نتیجه عکس دارد یعنی صفات و رذیلت هایی مانع این امر شده است. به نظر می رسد علیرضا کوشک جلالی مترجم و کارگردان نمایش به کمک بازیگران قوی این نمایش در ترسیم این رذیلت ها موفق بوده اند.


موضوع نمایش:
موضوع نمایش در قالب یک داستان ساده شکل گرفته است. پدر و مادری که به خانۀ زوج دیگری آمده اند تا دربارۀ زد و خورد پسرهایشان صحبت کنند و موضوع را حل کنند. اشکان خطیبی (در نقش آلن) و لادن مستوفی (در نقش آنِت) مهمانِ سیما تیرانداز (در نقش ورونیک) و رضا مولایی (در نقش میشل) شده اند. اتفاقی ساده که در ادامه به معانی عمیق تری ختم می شود. در ظاهر هر دو زوج خود را متمدن و اهل گفتگو نشان می دهند و با هم بسیار مسالمت آمیز برخورد می کنند. اما هر ... دیدن ادامه ›› چه می گذرد صفات و رذیله های اخلاقی بیشتر نمایان می شود. فخر فروشی های زنانه ، خیانت های مردانه، غرور بیش از حد، دروغگویی، خودبینی، پرخاشگری ، خشونت، پیوندهای سست خانوادگی ، فحاشی ها و حرف های رکیک و … همه از مشکلاتی ست که هر کدام از چهار شخصیت داستان را به یک خدای کشتار تبدیل می کند. و کشمش دیالوگی جالبی بین چهار شخصیت وجود دارد تا کار به جایی می رسد که زد و خوردهای فیزیکی پیش می آید و گویی اون اتفاق سادۀ بین فرزندان ریشه در صفات و رذیلت های پدر مادرهایشان داشته است.


صحنه نمایش:
دکور نمایش بسیار ساده تنها از چهار صندلی ، تلفن منزل ، گل های لالۀ زرد هلندی و کتاب های خانه که همه روی زمین هستند تشکیل شده است. دکور خالی از میز و وسایل اضافی اجازه می دهد که بازیگران به راحتی جابه جایی های دوگانۀ خود را به نمایش بگذارند. تغییرهایی که باعث می شود گاهی زوج ها در مقابل یکدیگر قرار بگیرند ؛ گاهی زن ها در مقابل شوهرها و گاهی درهم! بازی هر چهار بازیگر عالی و فوق العاده ست و تغییرهای صفتی درونیشان خیلی خوب دیده می شود.


صفت های زشت فردی که در قالب طنز بیان می شود؛
نکتۀ بسیار جالب که نمایش را تکمیل می کند و باعث می شود تماشاگر در ۹۰ دقیقه کلنجار و دیالوگ شنیدن اصلاً خسته نشود متن طنزگونۀ نمایش است. طعم طنزی که به حوادث داده شده است به نظرم بجاست وگرنه شاهد یک نمایش صرفاً ساده و زمخت بودیم که شاید بسیار با آن مواجه بوده ایم.

از متن نمایش:

من به خدای کشتار اعتقاد دارم ورونیک! این تنها خداییه که بدون هیچ حد و مرزی از ابتدای خلقت جهان حکومت کرده و همچنان قادر مطلق باقی مونده! (اشکان خطیبی در نقش آلن)



موزیک:
موسیقی پایانی خدای کشتار که در نمایش هم به آن اشاره می شود ترانه ای ایتالیایی – انگلیسی است به نام Via Con Me مشهور به It’s Wonderful از پائولو کُنت Paolo Conte ایتالیایی که ریتم جالبی دارد. متن آهنگ این است:

Via, via, vieni via di qui, niente pi
ti lega a questi luoghi, neanche questi fiori azzurri…
via, via, neanche questo tempo grigio
pieno di musiche e di uomini che ti son piacuti,
It’s wonderful, it’s wonderful, it’s wonderful
good luck my babe, it’s wonderful, it’s wonderful, it’s wonderful I dream of you… chips, chips, du-du-du-du
Via, via, vieni via con me, entra in questo amore buio,
non perderti per niente al mondo…
via, via, non perderti per niente al mondo
lo spettacolo d’arte varia di uno innamorato di te

llvll
ممنون آقا مسعود نقد کامل و خیلی خوبی بود.مخصوصا ممنونم از اشاره تون به خواننده ی آهنگ پایانی و لیریک این نمایش. چون واقعا یه هفتس که دنبال این آهنگ همراه با متنش بودم ولی اسم خوانندشو نمیدونستم.:)))فوق العادس .خیلی خیلی زیادتا مرسی.
۰۸ مهر ۱۳۹۱
ممنون از توضیحان زیبا و به جا.
۱۶ مهر ۱۳۹۱
قربان شما خانم دلجو
۱۰ دی ۱۳۹۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید