در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | حجم اجراهای نمایشی در تهران، رقابت برای جذب مخاطب را سخت می‌کند
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 09:13:33
نمایش آدیداس | حجم اجراهای نمایشی در تهران، رقابت برای جذب مخاطب را سخت می‌کند | عکس

تهران- ایرنا- تهیه‌کننده نمایش «آدیداس» گفت: رقابت برای جذب مخاطب تئاتر در تهران با توجه به اجرای بیش از ۷۰ اثر نمایشی طی هر شب در قیاس با دیگر استان‌ها با اجرای سه یا چهار نمایش، بسیار سخت‌تر است.
به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، بعد از چند هفته‌ای که شاهد برگزاری دو جشنواره فیلم و تئاتر فجر و گرمابخشی این دو رویداد به دو عرصه هنر هفتم و هنرهای نمایشی در کشورمان بودیم، بار دیگر فصل اجرای عمومی آثار در صحنه‌های نمایشی کشور آغاز شده است.
با وجود پذیرش ظرفیت ۵۰ درصدی مخاطبان در سایه پیک ششم کرونا و شیوع سویه اُمیکرون ابتدا این تصور وجود داشت که ممکن است گروه‌های نمایشی و سالن‌ها، اقبالی برای ارائه آثار جدید نداشته باشند. اما در نقطه مقابل نه‌تنها شاهد این اقبال بودیم که حتی شاهد حضور آثاری با درخشش هنرمندان و چهره‌های شناخته‌شده عرصه سینما و موسیقی از یک‌سو و از سوی دیگر میزبانی پایتخت از هنرمندان برخی از استان‌ها که آثار آن‌ها طی سال گذشته در اجراهای عمومی توانسته‌اند توفیقات بسیاری و رکوردهای مختلفی را از خود به یادگار بگذارند هستیم.
این نشان‌دهنده جایگاه و اهمیت هنرهای نمایشی و تأثیر آن در ارتقاء سطح نشاط شادابی و کمکی است که می‌تواند به تقویت بنیه روانی جامعه داشته باشد.
این روزها نمایش آدیداس به قلم مهدی ضیاءچمنی و کارگردانی پویا غازی اجراهای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد پشت سر می‌گذارد.
این نمایش با تهیه‌کنندگی مسعود حکم‌آبادی، پس از ۳ دوره اجرای موفق در مشهد که با استقبال ۱۲هزار مخاطب رکورد تعداد تماشاگران و میزان فروش یک اثر نمایشی در این شهر را از آن خود کرده است با تغییری در تیم بازیگران در پردیس تئاتر شهرزاد تهران به صحنه رفته است.
در این دوره از اجراهای آدیداس در تهران، جواد خواجوی بازیگر شناخته شده مشهد به گروه بازیگران اضافه شده و در کنار مصطفی محمدزاده، علی احمدی، مهیار غازی، حجت سادات، شایان بهداد، علی فلاحت و میلاد ادیب گروه بازیگران نمایش آدیداس را تشکیل می‌دهند.
برای اطلاع بیشتر از کم و کیف این نمایش با مسعود حکم‌آبادی تهیه کننده نمایش آدیداس به گفت‌وگو پرداختیم.
استفاده از بازیگران بومی برای اجرای آدیداس
حکم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا با اشاره به آنکه نمایش آدیداس سه دوره اجرای موفق در مشهد را پشت سر گذاشته که هر دوره ۳۵ تا ۴۰ شب به صحنه رفته است گفت: دوره پایانی اجرای این نمایش دی‌ماه ۱۴۰۰ در مشهد بود که رکورد مخاطب را با میزبانی از ۱۲ هزار نفر شکست. این یک اتفاق بزرگ برای تئاتر استان‌هاست.
وی ادامه داد: بعد از آن از سوی آقای قاسم جعفری از کارگردانان قدیمی تلویزیون و مدیر مجموعه پردیس تئاتر شهرزاد برای اجرای این اثر در تماشاخانه شهرزاد دعوت شدیم و از نهم اسفند ماه با یک تغییر جزئی در تیم بازیگران نسبت‌به مشهد در تهران اجرای خود را آغاز کردیم.
وی افزود: آقای جواد خواجوی از هنرمندان شناخته شده و خوب مشهد است که مدتی است در تهران ساکن شده و حال به گروه ما اضافه شده است. باقی بازیگران همگی از بازیگران مشهد هستند و باید گفت که در اجرای نمایش آدیداس تمام تیم بازیگران، بازیگران بومی و اهل مشهد هستند.
مضمون این نمایش، بحث تفاوت نسل‌ها را بازتاب می‌دهد
حکم‌آبادی درباره داستان و محتوای نمایش آدیداس گفت: مضمون این نمایش، بحث تفاوت نسل‌ها را بازتاب می‌دهد. عده‌ای جوان که می‌خواهند به تفریحی بپردازند اما دایی آنها به دلیل تفاوت سنی با آن‌ها مخالفت می‌کند. این نمایش در مشهد به دلیل همین مضمون و محتوا به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت و در جشنواره استانی خراسان‌رضوی تمامی جوایز را کسب کرد.
وی افزود: کار از نظر محتوایی کار قدرتمندی است و امیدواریم که در تهران و در مواجهه با مخاطبان پایتخت که به‌عنوان مخاطبان هدف ما به شمار می‌آیند نیز موفق عمل کرده و بتوانیم آنها را به سالن نمایش بکشانیم.
هزینه اجرای اثر در تهران نسبت به دیگر استان‌ها قابل قیاس نیست
این تهیه‌کننده تئاتر درباره هزینه‌های اجرا و تفاوت آن در مشهد نسبت به تهران گفت: به‌سبب شرایط خاص خود و به دلیل آنکه گروه ما از مشهد به تهران آمده و هزینه‌هایی مانند اسکان و رفت‌وآمد نیز به هزینه‌های ما اضافه شده است، قطعا نیازمند تزریق مالی بیشتری نسبت به گروهی هستیم که در مشهد ساکن است و نمایش خود را در همان شهر به صحنه می‌برد.
وی گفت: مساله دیگر به رقابت گروه‌های نمایشی در تهران با دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها در جذب مخاطب باز می‌گردد. به هر حال در پایتخت هر شب ۶۰ الی ۷۰ اثر نمایش به صحنه می‌روند و این عدد در قیاس با دیگر نقاط که حداکثر شاهد اجرای سه یا چهار نمایش هستیم، تفاوت بسیار بزرگی به شمار می‌رود. در جایی مانند مشهد رقابت برای گروه نمایشی بسیار ساده‌تر از تهران است. این‌جا رقابت بسیار تنگاتنگ است و شرایطمان سخت می‌شود و امیدواریم که بتوانیم در این ۱۷ شب سربلند بیرون بیاییم.
بخشی از زمان و شرایط اجرا از دست ما خارج بود
حکم‌آبادی درباره این‌که چرا ماه اسفند را باتوجه به دغدغه‌هایی که عموم مردم برای فراهم کردن ملزومات و رسیدن به سال نو و پرداختن به کارهایی که ممکن است طی سال از آن بازمانده باشند دارند و همه این‌ها ممکن است که به کاهش آمار مخاطبان تئاتر منتج شود برای اجرای عمومی اثرش انتخاب کرده است خاطرنشان کرد: روزی‌که ما تصمیم گرفتیم برای اجرای عمومی به تهران بیاییم، میانه‌های اجرای دی ماه در مشهد بود و تمام کشور آبی بود. بر همین اساس قراردادها آن زمان منعقد شد.
وی گفت: با توجه به اتفاقات و شرایطی که از دست ما خارج بود به فصل اجرایی اسفند ماه رسیدیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم با رعایت تام و تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی نمایش خود را به اجرا ببریم.
وی افزود: فکر می‌کنم جوان‌ها و خانواده‌ها می‌توانند مخاطبان هدف نمایش آدیداس باشند. این نمایش تلاش می‌کند آنچه که جوان‌ها نمی‌توانند با خانواده‌های خود در میان بگذارند را در قالب اجرای صحنه‌ای ارائه دهد. آدیداس با همین نگاه جواب خود را در مواجهه با مخاطبان پس داده‌است و حتما بعد از تهران در استان‌های دیگر نیز اجرا خواهیم داشت. تلاش می‌کنیم مخاطبی که وارد سالن شود دست‌خالی از سالن بیرون نیاد.
کار خوب راه خود را پیدا می‌کند
حکم‌آبادی گفت: گروه نمایشی ما شعاری دارد مبنی بر آنکه کار خوب راه خود را پیدا می‌کند. در این دوران پیک ششم و با وجود ظرفیت ۵۰ درصدی تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا مانند مشهد اجراهای موفق داشته باشیم. هر چند معتقدم تئاتر بسیار مظلوم واقع شده است. در همین پروازهای تهران و مشهد با وجود ۹۰ دقیقه زمان پرواز، تمام ظرفیت صندلی‌های هواپیما فروخته می‌شود. اما برای اجرای نمایشی ۵۵ دقیقه‌ای مانند آدیداس در یک سالن نمایش که قطعا از فضای داخل هواپیما بزرگتر است باید از ظرفیت ۵۰ درصدی استفاده شود. کنار هم قرار دادن این دو اتفاق چندان منطقی جلوه نمی‌کند.

درباره نمایش آدیداس
۱۴ اسفند ۱۴۰۰