در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | یادداشت کریم جوانشیر برای نمایش «هیچ چیزجدی نیست»
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 19:39:47
نمایش هیچ چیز جدی نیست | یادداشت کریم جوانشیر برای نمایش «هیچ چیزجدی نیست» | عکس

نمایش حاصل تلفیق چهار نمایشنامه از مجموعه‌ی نمایشنامه های کوتاه رچ اورلاف (هملت، مکبث، درانتظارگودو، به وقت ضیافت) می باشد که با بخشهای دیگری از موضوعات ومسائل تئاتر و ایده های استاد مسعود دلخواه پیوند خورده است و دکتر دلخواه با درماتورژی شایسته اش و نگاهی طنز آلود، تلخ، گزنده و رفتارشناسانه..... آن را برای صحنه ای شدن تدارک دیده است.
گروهی بازیگر، می خواهند یک اجرای پست مدرن از آثار کلاسیک شکسپیر و مدرن ساموئل بکت را اجرا کنند که مراحل تمرینات این گروه تئاتری، اساسن، کلیت نمایش را شکل می دهد، دستمایه خوبی که منجر به پدیداری رفتارهاست.
بازی در بازی ها شروع می شوند … بازیگران در فرایند تبدیل نقش ها، حرکت می کنند، تا جایی که این بازی های مکرر در نقش های دیگر، تبدیل به نوعی، بازی در بازی حیرت انگیز، هوشمندانه و سخت، می شود و جالب اینکه طراوت و تازگی بازی ها، نه تنها مخدوش نمی شود، بلکه به شکلی کاملن تاثیر گذار، مخاطب را تا انتها با خود همراه می کند.
همه مسائل و موضوعات نمایش، ما‌به‌ازای بیرونی دارند و به راحتی ملموس وپذیرفتنی هستند. جوری که گویی بازتاب همان چیزهایی هستند که در جامعه  معاصر شاهدش هستیم.

نمایش «هیچ چیزجدی نیست»، نمونه ای از یک نمایش تکامل یافته‌ی کارگاهی ست که برای رسیدن به نقطه آرمانی و عالی شدن فقط چند قدم کوتاه فاصله دارد.
اجرای موسیقی زنده در این نمایش از امتیازات ویژه ای آن است. جوری که اصلن دنبال زیاده گویی یا خود نمایی نیست و کاملن کاربردی و در جهت فضا سازی مطلوب صحنه های نمایش به کار گرفته شده است. میزانسن ها، ریتم و ضرب آهنگ مناسب صحنه ها و هماهنگی دیگر اجزای نمایش، کاملن حساب شده و استاندارد است.

این نمایش به واقع یک کلاس فشرده دانشگاهی برای همه‌ی دانشجویان و هنر جویان واهالی تئاتر  می باشد که ضرورت دیدار آن به شدت الزامی و واجب است.
در میان بازیگران این نمایش که همه خوب و پذیرفتنی ایفای نقش کرده اند، کارگردان و منشی صحنه عالی ترین ها در ایفای نقش هستند.
نهایتن اینکه اجرای چنین نمایش هایی با این درجه از عیار و اعتبار، برای تئاتر این سرزمین، امری حیاتی و غیر قابل انکار است.

برای عالیجناب دکتر مسعود دلخواه و گروه پر تلاش ِ نمایش، روزهایی پر بارتر و موفق‌تر آرزومندم.
نمایش «هیچ چیزجدی نیست» تا شانزدهم آذر ماه هر شب ساعت ۲۱:۰۰ در سالن استاد سمندریان و در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد بود.

کریم جوانشیر

درباره نمایش هیچ چیز جدی نیست
۱۰ آذر ۱۳۹۸