در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | طراح و کارگردان نمایش «مهندس واشینگ کلوز» گفت: سعی کردم کاری را روی صحنه ببرم که خانم‌ها با کاراکتر نمایش همذات‌پنداری کنند.
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 07:47:04
نمایش مهندس واشینگ کلوز | طراح و کارگردان نمایش «مهندس واشینگ کلوز» گفت: سعی کردم کاری را روی صحنه ببرم که خانم‌ها با کاراکتر نمایش همذات‌پنداری کنند. | عکس

مهدی رکنی، طراح و کارگردان نمایش «مهندس واشینگ کلوز» درباره انتخاب این اثر برای اجرا، گفت: سال ۱۳۹۸ که ابوالفضل بلغندر عزیز این متن را نوشته بود آن را مطالعه کردم، از همان زمان فکر اجرای این نمایش در ذهن من شکل گرفت و مهمترین دلیل آن دغدغه‌ها و مشکلات زنان در جامعه بود، زنانی که گاه کمتر به آنها اهمیت داده می‌شود و به نوعی مورد بی‌مهری جامعه قرار می‌گیرند.

او افزود: من عاشق تئاتر هستم. با تئاتر شروع به کار کردم و دوست دارم با تئاتر نیز همه چیز تمام شود. این نمایش را هم برای اجرا انتخاب کردم زیرا دغدغه شخصی من بود. «مهندس واشینگ کلوز» روایت زنی نویسنده و هنرمند است که به دلیل شرایط بد اقتصادی مجبور به نصب و تعمیر سیفون دستشویی می‌‎شود، زمانی که برای کار وارد یک خانه می‌شود در دستشویی قفل می‌شود و این فرد به طور همزمان با سه نفر وارد چالش می‌شود. فکر می‌کنم با اجرای این نمایش تا حدی توانسته باشیم از حقوق زنان دفاع کرده باشیم.

بازیگر سریال «زخم کاری» در رابطه با رویکرد این نمایش به مشکلات زنان نیز اظهار داشت: بعضی از مواقع زنان در جایگاه‌ها یا مشاغل مختلف مورد قضاوت یا بی‌مهری و تبعیض واقع می‌شوند که این مسئله به ذهنیت مردم اعم از مردان و حتى خود زنان بر مى‌گردد.

او در ادامه با اشاره به بازی نکردن خود در این نمایش خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های زندگی من این است تا موقعیتی را برای چندین هنرمند فراهم سازم تا دیگران نیز هنر آنها را تماشا کنند. شاید این اولین و آخرین کار این دوستان من در یک اثر تئاتر باشد اما وظیفه من این بوده است تا این شرایط را برایشان فراهم کنم.

بازیگر سریال «میدان سرخ» گفت: شرایط به هیچ عنوان برای روی صحنه رفتن یک اثر نمایشی فراهم نیست و فشار زیادی روی گروه‌های هنری برای اجرا وجود دارد. نباید تنها تعداد انگشت‌شماری از اجراها را ببینیم که در سال ممکن است چند برابر هزینه‌های خود درآمد داشته باشند. به عنوان یک گروه تئاتری ساده، باید صادقانه بگویم که اگر هزار تومان هزینه کار کرده باشیم، شاید صد تومان درآمد داشته باشیم و هیچگونه حمایتی نیز شامل حال ما نمی‌شود.

او افزود: سالن‌های دولتی دارای پروتکل خاص خود هستند و می‌بایست یک سال پیش از اجرا متن به آنها ارائه داده شود و هم‌سو با اهداف حال حاضر آن مجموعه باشد و این امر باعث می‌شود بسیاری از گروه‌های تئاتری نتوانند به سمت سالن دولتی برای اجرا بروند. علاوه براین، امروزه مخاطب تئاتر بسیار هوشمندانه‌تر برای خرید بلیت تصمیم‌گیری می‌کند و دلیل آن نیز کامل مشخص و واضح است، شرایط بد اقتصادی موجب این اتفاق شده است و این امر دلیل محکمی است تا گروه‌های تئاتری حداکثر تلاش خود را برای تولید یک اثر خوب داشته باشند.

مهدی رکنی در پایان تاکید کرد: همه چیز در این نمایش دارای یک فضای رئالیستی است؛ همه موسیقی‌ها از دل یک فیلم بیرون آمده‌اند که درون آن خانه است. از ویدئو پروژکتور برای نمایش فیلم استفاده کردم تا مخاطب خسته نشود و بتواند لحظه به لحظه همراه با این داستان جلو بیاید. در طراحی صحنه، طراحی نور و حتی استفاده از خواننده نیز طراحی خاصی صورت گرفته تا به هیچ عنوان مخاطب دچار خستگی و سردرگمی نشود، به نوعی می‌توان گفت برای ثانیه به ثانیه این کار طراحی کرده‌ام و هیچ نکته اضافه‌ای در این میان نگفته‌ام. در جایگاه خودم صد در صد توانم را گذاشتم و براین باورم که صد درصد به اهدافم رسیده‌ام.

نمایش «مهندس واشینگ کلوز» اثر ابوالفضل بلغندر، طراحی و کارگردانی مهدی رکنی و تهیه‌کنندگی سینا هاشمی اقدم تا هشتم دی ماه، راس ساعت ۱۹ در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت.

منبع: صباخبر

 

 

درباره نمایش مهندس واشینگ کلوز
۰۵ دی ۱۴۰۲