در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
مخاطبان گرامی، پیرو اعلام عزای عمومی، به آگاهی می‌رسد اجرای همه نمایشها و برنامه‌های هنری به مدت یک هفته از دوشنبه ۳۱ اردیبهشت تا پایان یکشنبه ۶ خرداد لغو شد.
با توجه به حجم بالای کاری، رسیدگی به ایمیل‌ها ممکن است تا چند روز به طول بیانجامد، لطفا از ارسال مجدد درخواست خودداری نمایید.
تیوال | روابط عمومی تیاتر باران درباره نمایش پلیس: مایه‌های طنز سیاسی در نمایش کمدی «پلیس» شایان افکاری که به تازگی نم
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 12:40:57
مایه‌های طنز سیاسی در نمایش کمدی «پلیس»

شایان افکاری که به تازگی نمایش«پلیس» را در تئاتر باران روی صحنه برده است، این اثر نمایشی را کمدی با مایه‌های طنز سیاسی معرفی کرد.

شایان افکاری در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: «این اثر نمایشی که اولین نمایشنامه بلند اسلاومیر مروژک محسوب می‌شود، یک گروتسک است که با برخورداری از فضای فانتزی به جهان ناکجا اشاره دارد.»

وی در تشریح علل انتخاب این متن برای اجرا تشریح کرد: « مروژک ار نویسنده‌های محبوب من است و از این نویسنده تاکنون چند متن از جمله «جشن» را روی صحنه برده‌ام. این متن را در سال 1390 به صورت محدود با همکاری گروه دانشجویی در دانشگاه شهید بهشتی اجرا کرده‌ام ولی از آنجا که این اثر نمایشی سخت ... دیدن ادامه ›› و پرهزینه بود ترجیح دادم نمایش را در زمان مناسب روی صحنه ببرم.»

این کارگردان تئاتر در اشاره به نوع اجرای نمایش «پلیس» اظهار کرد: «نمایشنامه این اثر به فضای ناکجا اشاره دارد و من برای نشان دادن این بخش، در اجرا بیشتر طراحی‌هایی را در گریم و لباس نظامیان در نظر گرفته‌ام که گویای این فضا باشد. همچنین ادبیات رفتاری افسر‌ها و نظامی‌ها و نوع احترامشان به شاه و مافوق‌ها کاملاً ابداعی بوده است. گریم نمایش بسیار اغراق‌آمیز است که در ناکجا بودن نمایش تاثیر بسزایی داشته است.»

وی در سخنانش بیان کرد: «با توجه به این‌که اجرا به هیچ جایی اشاره ندارد، طبیعتاً ایرادی نیز به آن وارد نیست. تنها اشاره‌هایی که مابه‌ازای خارجی دارد 2 تابلویی است که مخاطب با ورودش با آن روبه‌رو می‌شود که یکی عکس شاه ‌نوپااست و دیگری تصویر عموی نایب‌السلطنه که دیکتاتورهای منفوری هستند.»

کارگردان نمایش «پلیس» عنوان کرد: «فضای اجرایی نمایش با توجه به حال و هوای نمایشنامه، فانتزی است و حتی در برخی از بخش‌ها به سمت کارتون می‌رود.»

افکاری درباره اجرا در تماشاخانه تئاتر باران گفت: « این سالن به تازگی راه‌اندازی شده است و با توجه به این‌که روزانه چند اثر نمایشی در آن اجرا می‌شود، محدودیت‌هایی وجود دارد، اما از آنجا که مدیران این سالن تئاتری هستند و با مشکلات این حوزه آشنایی دارند همکاری بسیار خوبی با گروه‌های نمایشی دارند. همچنین بزرگی سالن نمایشی توانسته در راستای اجرای بهتر مفید باشد.»

وی خاطر نشان کرد: «من تجربه اجرا در سالن خصوصی را داشته‌ام و برای مثال در اجرایی هم که در فرهنگسرای نیاوران داشتم با مشکلات صوتی رو‌به‌رو بوده‌ام ولی در تماشاخانه باران تاکنون با مشکلی در حوزه صدا یا نور مواجه نشده‌ایم.»

افکاری درباره مضمون این اثر نمایشی عنوان کرد: «نمایش یک جهان ناکجایی را برای مخاطب ترسیم می‌کند که در آن اتفاقات عجیب و غریبی روی می‌دهد. آخرین زندانی سیاسی توبه می‌کند و پلیس بیکار می‌شود و ناچار می‌شود که از درون سیستمش تخلفات را پی‌گیری کند. پلیس در این اثر گروهبان را مجبور می‌کند که علیه شاه شعار دهد تا او را به زندان بیاندازد و...»

نمایش «پلیس» با نقش آفرینی خسرو احمدی، پژمان جمشیدی، مهدی میرزاییان، فروغ قجابگلی و عبدالله مستجابی تا 12 اردیبهشت ماه هر شب ساعت 20:30 روی صحنه می‌رود.
›› تا ۲ پاسخ


علی عبدالرحیم و مینا این را پاسخ داده‌اند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید