در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | مهدی صالح‌پور درباره فیلم شیفت شب: نقدی بر شیفت شب؛ فیلمی متوسط با پایان خوش http://dorbargardoon.ir/%D8%B4%DB%8C%D9%81%D8%AA-%D8%B4%D8%A8/ آخرین
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 11:33:56
نقدی بر شیفت شب؛ فیلمی متوسط با پایان خوش
http://dorbargardoon.ir/%D8%B4%DB%8C%D9%81%D8%AA-%D8%B4%D8%A8/

آخرین ساخته تنها هنرمند زنِ جشنواره سی و سوم، یک فیلم معمولی بود. شیفت شب، روایتِ مصائب زنی که همسرش دچار مشکلاتی شده اما چیزی نمی گوید؛ پر از تعلیق است و در انتها هم، با یک پایان خوش، مخاطبانش را بدرقه می کند. قصه اصلی بسیار جذاب و پرکشش است؛ جایی که محمدرضا فروتن بعد از یک گافِ کاریِ ۵۰۰ میلیون تومانی، به بحران می خورد اما این مسئله را با همسرش درمیان نمی گذارد. همه عوامل دست به دست هم می دهد که به لیلا زارع ثابت کند که شوهرش یا دارد به او خیانت می کند یا معتاد شده و احتمال دارد که خودکشی کند! نیمه اول، در پی یافتن چرایی سکوتِ فروتن، مخاطب قصه را به خوبی دنبال می کند اما در نیمه دوم، خرده داستان ها و پایان بندی، بسیار کش دار و کند پیش می رود و کمی آزار دهنده می شود.

نیکی کریمی در آخرین فیلمش می خواهد تعداد زیادی از مشکلات جامعه را به نمایش بگذارد اما در این راه موفق نیست. دعواهای بی منطقِ خیابانی یا ... دیدن ادامه ›› دختر و پسری که مخفیانه در آسانسورِ ساختمان شیطنت می کنند، خرده پیرنگ های مناسبی برای شیفت شب نیستند. خرده پیرنگ هایی که ارتباط کمتری با قصه اصلی دارند و کمکی هم به داستان نمی کنند. تدوین غیرخطی و متفاوت کریمی در این فیلم هم که فلاش بک و فلاش فوروارد ندارد را نه می توان نقطه قوت دانست و نه نقطه ضعف؛ درست مانند حضور خودش و آتیلا حجازی که معلوم نیست ارتباطشان با قصه اصلی در کجاست؟ بازی لیلا زارع بسیار دیدنی و شگفت انگیز است. زارع التهاب ها و استرس های نقشش را خوب از آب درآورده؛ اما بازی فروتن چیز خاصی ندارد. صدایش که همان صدای فیلم های دهه ۷۰ است، جنس عصبانیتش هم کاملاً مصنوعی و نچسب! اما امیرحسین آرمان، فراتر از انتظار ظاهر شده است. نه از انفعال من مادر هستم نشانی دارد و نه از بازی های بی خاصیتش در فیلم های دیگرش! من به شبفت شب، سومین اثر نیکی کریمی، نمره ۶ از ۱۰ ، یا ۳ ستاره می دهم.

نقطه اوج: خرده پیرنگِ تفنگِ ساچمه ای، و تیر خلاصی که در انتهای فیلم به مخاطب می زند، نقطه اوج شیفت شب است… هر چند شاید پایان خوشش به مذاق خیلی ها خوش نیاید.

نقطه ناامیدکننده: ترلان پروانه، نیکی کریمی و آتیلا حجازی سه نفری هستند که نه کمکی به روند قصه می کنند و نه بازی خاصی انجام داده اند. جز یک دیالوگ با مضمون خوش و بر و روییِ نیکی کریمی که از زبان فروتن می شنویم(!)، حضور او در فیلمش کارکرد دیگری ندارد!
به نظر میرسه حضور نیکی کریمی ،ترلان پروانه و آتیلا حجازی مختص هیولای فیلم (فروتن)بود،شکاکی و عجول بودن در قضاوت مردم رو خواست تو شخصیت نمایون کنه .
کاملا با شما موافقم،داستان های فرعی هیچ ربطی به قصه اصلی نداشت و نه شخصیت ها رو ساخت نه تعلیق به وجود اورد.
آوردن تفنگ ساچمه ای تو خونه و پنهون شدن خانم زارع تو کمد ، حمله حیوانی فروتن ( که احتمالا باید دعوای زن و شوهری از آب در میومد)،جنگ مسافر اتوبوس با موتور سوار،کشتن برفی و خیره شدن به سر بریدش،امضا کردن قولنامه ماشین تو پارکینگ !!! و خیلی از سکانس های دیگه این فیلم جزو نقاط تاریک و نا امید ... دیدن ادامه ›› کنندست.

پیشنهاد میکنم فیلم احتمال باران اسیدی رو ببینید،تم فیلم از شیفت شب غمگنانه تره اما چقدر انسان بودن رو رعایت کرده بر عکس شیفت شب که پر از هیولا و دراکولا و موجودات حیوانی و عجیب غریب بود.این فیلم چندیدن چند قدم رو به عقب بود و این فاجعست
۲۸ آبان ۱۳۹۴
یکی از ایرادات مهم فیلم اینجاست که اگه مادر شوهر اونقدر آدمه خوبیه که میتونه همسایه ها رو جمع کنه و پول آماده کنه برای داماد عصبانی و اگر این داماد اونقدر برادر خوبی داره که میتونه چک 160 میلیونی بده پس چه لزومی داشت که چند روز و چند ماه خونه و زن و بچه ش رو اذیت کنه و خون به شیشه شون کنه و خانواده رو جهنم کنه از همون اول عین یه آدم حرف می زد و دردش رو میگفت....
پایانبندی فیلم و جمع کردن پول با یک ساعت اول فیلم هیچ همخوانی نداره
۲۸ آبان ۱۳۹۴
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید