در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | باربد درباره اپرای عروسکی خیام: خب استاد غریب پور یدونه است .متاسفانه و شوربختانه واقعاً هم یدونه است!
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 23:42:44
باربد (bahara)
درباره اپرای عروسکی خیام i
خب استاد غریب پور یدونه است .متاسفانه و شوربختانه واقعاً هم یدونه است!
این تک بودن و بی‌رقیب بودن ایشون باعث میشه که کارهای استاد مرتبه به مرتبه در قیاس با کارهای قبلی خودشون ضعیف تر بشه.
استاد هر کاری هم روی صحنه ببرند هر چقدر هم که ضعیف باشه مخاطب داره و ما همیشه برای تماشای کارهای ایشون میریم .این مسئله باعث میشه که استاد غریب پور هم متاسفانه مثل برخی از آقایان که تصور می کنند هر فهرست مزخرفی هم که بدند ما میریم بهش رای میدیم !!! ، احساس‌کنند که خب هر کاری هم اجرا ببرند ما میریم و میبینیم! شوربختانه هر دو طرف هم درست فکر می‌کنند ما هم میریم و اونکار رو میکنیم و هم میریم و اینکارو می‌بینیم چون گویا انتخاب دیگری هم نداریم .البته و صد البته که انتظار ما از هنرمندان مون غیر از اینها و بیش از اینهاست.
استاد غریب پور به همان دلایلی که عرض کردم ، بی‌رقیب بودن و یدونه بودن و بسیار هم خوب بودنشون ، متاسفانه خیلی هم به نقد منتقدین و مخاطبینشون توجه نمی کنند .این موضوع سبب شده که اپرای خیام در قیاس با کارهای قبلی گروه آران و شخص استاد غریب پور کاری ضعیف تر باشه . دلایل ضعف اینکار بنظرم اینهاست:
۱ - همونطور که دوستان اشاره کردند این کار هم مثل چندین کار اخیر استاد مشکل صدا داشت و باز هم صدای موسیقی گاهی اوقات و در جاهایی به قدری بلند می‌شد که صدای خواننده به گوش نمی رسید و متن نامفهوم میشد.این موضوع قبلا هم بارها و بارها درباره کارهای قبلی گروه گفته شده و اینکه به این مسئله توجه نمیشه ،مشکل رو ناخوشایندتر هم میکنه.
2- انتخاب صدای محمد معتمدی نازنین و دوست داشتنی برای خیام به نظرم مشکلی داشت . اگر چه صدای محمد معتمدی بسیار ... دیدن ادامه ›› دلنشین و دوست داشتنی است اما صدای اوج محمد معتمدی صدای خیلی جوان برای اجرایی شخصیت خیام پیر بود.البته صدای بم محمد معتمدی صدایی بسیار مناسب برای شخصیت خیام بود ولی خب از صدای بم ایشان به ندرت و در صحنه های معدودی استفاده شده بود.
3- بنظرم صحنه پردازی این کار یه فاجعه محسوب می‌شد . اینکه برای معرفی شخصیت خیام،روی ریل پشتی و جلویی صحنه کوزه های غول پیکر و دست های بریده شده و امثال اینها رژه بروند، کمال کم لطفی و بی سلیقگی بود.البته که شاید هم نکته ای در این مطلب بوده که در حد فهم من نیست.
۴ متن بسیار بریده بریده و ناهمگون و بعضا نامرتبط با شخصیت خیام بود .بنظرم اگر چه استاد غریب پور نویسنده ای قابل و قدرتمند و توانا هستند اما ایکاش اجازه میدادند پژوهش کارهاشون با پژوهشگرانی حرفه ای تر می بود.
و بالاخره اینکه یک گلایه ای هم هست از ناهماهنگی در توزیع دفترچه های کار در سالن .کارهای استاد غریب پور بسیار معطوف به مطالعه دفترچه های راهنمایی کار و توضیح پرده ها هست .متاسفانه کسی در موقع ورود به سالن دفترچه پخش نمیکرد و بسیاری از تماشاگران بدون دفترچه مانده بودند . و احتمالا مفهوم کار رو به خوبی درک نکرده اند.
جمع بندی من از این کار اینه که دوستداران نمایش های عروسکی این کار را تماشا کنند اما دوستدارن استاد غریب پور و گروه آران خیر.