در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | میثم رشیدی مهرآبادی درباره نمایش پسران تاریخ: «پسران تاریخ» نمایشنامه‌ای الن بنت نویسنده انگلیسی است که توسط اشکان خ
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 10:13:46
«پسران تاریخ» نمایشنامه‌ای الن بنت نویسنده انگلیسی است که توسط اشکان خیل‌نژاد این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است.

نمایش، داستان دانش‌آموزان مدرسه ای در انگلستان است که بنا دارد دانش‌آموزان را برای ورود به دانشگاه‌های بزرگی نظیر آکسفورد و کمبریج آماده کند، این موضوع پیرنگ اصلی داستان را تشکیل می‌دهد و در طول نمایش نیز ما شاهد کشمکش میان دو نوع شیوه آموزشی در این مدرسه‌ایم؛ شیوه‌ای که هکتور (معلم ادبیات) آن را در پیش گرفته که آموزش را امری لذت آور و #شهوانی می‌داند در مقابل شیوه آموزشی ایروین (معلم تاریخ) که بسیار عصاقورت داده و خشک فقط به دنبال راه‌های رسیدن به دانشگاه است بدون آن که آموزش و رسیدن به حقیقت صورت بگیرد.

«پسران تاریخ» بنا دارد نقدی باشد بر نظام آموزشی خشک مرسوم که ورود به دانشگاه‌های بزرگ به هر طریق را هدف اصلی خود می‌دانند اما در بطن خود حاوی تضادهای اساسی با فرهنگ حاکم بر کشورمان است.
«پسران تاریخ» صراحتا و آشکارا نشان می‌دهد که هکتور، یعنی معلم ادبیاتی که شاگردان مدرسه او را خیلی دوست دارند فردی هم‌جنس‌باز است و تقریبا ... دیدن ادامه ›› با همه پسرانی که شاگردش بوده‌اند رابطه داشته است. شاگردان مدرسه نیز (که همه پسر هستند) با یکدیگر رابطه جنسی و حتی #عاشقانه دارند و حتی تلاش می‌کنند تا ایروین، معلم خشک تاریخ را نیز با تعبیر «لبی تر کن» به یک رابطه با هم‌جنس فرا بخوانند.

کارگردان در کمال تعجب و گویا بدون آنکه واهمه‌ای از ممیزی یا ایرادات مرکز نظارت اداره هنرهای نمایشی داشته باشد، بخش‌هایی از نمایش خود را به مغازله پسرهای جوان با یکدیگر و انجام حرکات نفرت آور جنسی اختصاص می‌دهد.

خیل‌نژاد در نمایش خود جسورانه مرزهای دیگری را نیز زیر پا می‌گذارد. علیرغم این که تئاتر «پسران تاریخ» یک اثر فرمال است اما در بخش‌هایی کاملا بیانیه می‌خواند و به مستقیم‌ترین شکل ممکن مفاهیم مورد نظر خود را به مخاطب منتقل می‌کند.

عباراتی که علیه جنگ، مبارزه با دشمن و حتی مخدر بودن دین از زبان شخصیت‌ها ادا می‌شوند و جالب است که حتی همین‌ها هم بدون کوچکترین ایرادی از سوی وزارت ارشاد، در تماشاخانه ایرانشهر (تحت مدیریت سردار مجید رجبی معمار) به رساترین شکل ممکن ادا می‌شوند.

پسران تاریخ، نمونه‌ای کامل و تمام عیار از ولنگاری عرصه تئاتر است، حکومتی خودمختار که گویا اساسا وزارتی به نام فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن راه ندارد.


شما با این متن موافقید؟؟؟؟؟ این ها نوشته و نظر من نیست....

بخش آخرش که نظر شخصى ه نگارنده ست، و البته موافق نیستم.... و تقریبا بقیه ى مطلب نگاشته شده شمه اى از داستان نمایش ه صرف تظر از بعضى قسمت ها ....
۲۴ آذر ۱۳۹۶
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید