در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
مخاطبان گرامی، پیرو اعلام عزای عمومی، به آگاهی می‌رسد اجرای همه نمایشها و برنامه‌های هنری به مدت یک هفته از دوشنبه ۳۱ اردیبهشت تا پایان یکشنبه ۶ خرداد لغو شد.
با توجه به حجم بالای کاری، رسیدگی به ایمیل‌ها ممکن است تا چند روز به طول بیانجامد، لطفا از ارسال مجدد درخواست خودداری نمایید.
تیوال | پرند محمدی: هنر چیست؟ در تعریفی که با یک گشت و گذار ساده در دنیای مجازی میتوان به
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 19:56:58
هنر چیست؟
در تعریفی که با یک گشت و گذار ساده در دنیای مجازی میتوان به دست آورد ""هنر مجموعه ای از آثار یا فرآیندهای ساخت انسان است که در جهت اثرگذاری بر عواطف، احساسات و هوش انسانی، یا به منظور انتقال یک معنا و مفهوم خلق میشوند. هنر توان و مهارت خلق زیبایی است.""

بنابراین طبق تعریف بالا؛ خلق هنر در هر رشته و شاخه ای ( هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، موسیقی، ادبیات، سینما و معماری) باید در راستای اعتلای روح و جان و صیقل دادن عواطف و احساسات بشری باشد.
به زبان ساده تر؛ این هنر باید آنقدر کارکرد داشته باشد که با تاثیر بر عواطف انسانی،توان تغییر نگاه و زاویه دید را در جهت ارتقای روح و روان و فرهنگ فردی داشته باشد.
نمیتوان انکار کرد که شاخه های مختلف هنری در بیان و انتقال مفاهیم متفاوتند، اما به شخصه معتقدم هنری که چنین توانایی را نداشته باشد تقریبا فاقد معیارهای اصلی هنر است.
هر هنرمندی در هر رشته و شاخه هنری که فعالیت میکند، به مثابه یک خالق است. مگر نه اینکه اصالتا ""خالق"" ... دیدن ادامه ›› در مقام یک نیروی برتر و دانا، بایستی بهترین و کاملترین مخلوق خود را به منصه ظهور برساند؟ مخلوقی که مهر تاییدی بر اصالت تفکر و خلاقیت خالقش باشد؛ آنگونه که انگشت حیرت بر دهان مخاطب بگذارد.
آنچه هنر، خصوصا هنر نمایشی را در نگاه بنده (به عنوان مخاطبی عام) ارزشمند و خواستنی میکند؛ این است که این هنر برایم فرصتی است تا ذهن مشتاق خود را در جولانگاه بی پایانش رها کنم و به فراخور حال و هوای قلب و اندیشه ام، خط مشی و خط سیری برای نگاه و چشم اندازم به زندگی بیابم.
اما متاسفانه گاهی چنان از این رهایی ذهن، خسته و آشفته و بعضا حیران! میشوم که تا مدتها با خود تکرار میکنم ""هدف خالق نازنین از خلق چنین اثری چه بوده است؟؟""
نمیدانم! شاید ( و البته حتما) گاهی ظرف درک و فهم و اندیشه بنده بسیار کوچکتر و حقیرتر از لمس معنای واقعی مدنظر خالق گرانقدر باشد! که آرزو میکنم باریتعالی توفیقی عنایت کند تا ظرفیت ظرف وجودی درک و بینش حقیر، کمی وسیعتر و فراتر از دنیای ذهنی شخصی ام گردد....
پ.ن ۱ : قطعا قصد زیر سوال بردن کار خاصی را ندارم، بلکه این متن تنها حرف دلی بود از دل یک مخاطب عامِ مشتاق و دوستدار تاتر..
پ.ن ۲ : بی هیچ شک و شبهه ای اذعان میکنم تمامی گروههای نمایشی نازنین و محترم، روند سخت و طولانی و طاقت فرسایی را از ابتدا تا انتهای فرآیند اجرا متحمل میشوند؛ اما با احترام و احترام و احترام، ای کاش حداقل قدر زحمات خود را بدانند و کاری فراخور میزان زحماتشان به مخاطب مشتاق ارایه دهند.

ـــ پـرنـد مـحـمـدی ـــ
از بهترین نوشته هایی بود که راجع به هنر خوندم :-)
به شدت ممنونم.
اما پی نوشت دو...
بنظرم اگر قبل از معنی هنر به معنی هنرمند توجه کنیم (آنکه دارای فضل و کمال یا فضایل اخلاقیست) هیچ وقت کار ضعیفی به مخاطب ارائه داده نمیشه.نسل ما سازنده ضرب المثل هرکی از ننش قهر میکنه خواننده میشه بود،درستش چیه؟
هنر به هنرمند مدیونه
یا
هنرمند به هنر مدیونه؟
۲۹ مرداد ۱۳۹۷
بهراد گرانقدر, درود بر شما،
قطعا و حتما تمامی سوالهای شما بجا و قابل تامل و بحث است؛ اما آنچه باعث شد بنده این حرف دل را بزنم همان نگاه و تعریف عام و عرف برای هنر. نگاهی که ""حداقل "" توقع را از یک اثر هنری برای مخاطب ایجاد میکند.
متاسفانه بعضا شاهد کارهایی هستیم که همان حداقل استاندارها را نیز ندارد.
به شخصه همیشه خواهان این هستم که اگر نظاره گر اثر هنری باشم, حرفی برایم داشته باشد.
حرفی، تلنگری، تغییری و هر آنچه که ذهنم را به تکاپو و تفکر وادارد.
سپاس از همراهی پرمهرت
۲۹ مرداد ۱۳۹۷

گاه آنچه که ما را به حقیقت می‌رساند
خود از آن عاریست
زیرا تنها حقیقت است که رهایی می‌بخشد.
از بخت یاری ماست شاید
که آنچه می‌خواهیم یا به دست نمی‌آید
یا از دست می‌گریزد.مارگوت بیگل، ترجمه: احمد شاملو
۳۰ مرداد ۱۳۹۷
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید