در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | رضا غیوری درباره مستند قطار مسیر۶۰: میدونم ممکنه کمی طولانی به نظر برسه، ولی لطفا و لطفا و لطفا بخونید :
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 06:35:41
میدونم ممکنه کمی طولانی به نظر برسه، ولی لطفا و لطفا و لطفا بخونید :

امروز برای سانس ساعت 20 این فیلم توی خانه هنرمندان، بعد از گذشت سه چهار دقیقه از ساعت اکران و عدم روشن شدن پرده سینما، بلند شدم و از مسئول چک بلیط سوال کردم که مشکلی وجود داره که فیلم اکران نمیشه ؟ در جواب فرمودن نه مشکل فنی وجود نداره، فقط امروز تولد خانم "ریاحی" هست و به همین خاطر فیلم با 15 دقیقه تاخیر اکران میشه.
پیش خودم فکر کردم لابد خانم "ریاحی" از عوامل اصلی فیلم هستن و پایین تو دفتر خانه هنرمندان همکارانش واسش تولد گرفتن و دوستان منتظر هستن ایشون تشریف بیارن و بعد فیلم اکران بشه.
اعتراض کردم که فیلم رو اکران کنن و خانم ریاحی هم هرموقع تشریف آوردن میتونن فیلم رو ببینن، و اینکه وقت این همه آدم تو سالن ارزشش بیشتر از این هست که بخاطر یک نفر اکران به تاخیر بیفته. جواب دادن که تصمیم از دفتر "هنر و تجربه" و مدیریت این گروه هست و ربطی به "مجموعه خانه هنرمندان" نداره. سراغ نماینده هنر و تجربه رو گرفتم و دیدم همونجا وایساده و به حرف های ما گوش میکنه و جوابش این بود که من تصمیم گیرنده نیستم و شما میتونی فردا زنگ بزنی به دفتر هنر و تجربه و اعتراض خودت رو مطرح کنی. ضمن اینکه مدعی شد ما 15 دقیقه تاخیر رو اعلام کرده بودیم.
کمی صدام رو بالا بردم و خواستم ... دیدن ادامه ›› فیلم سریع تر شروع بشه، و اینکه اعلامی مبنی بر اکران دیرتر از موعد فیلم به من نشده. نماینده محترم وارد سالن شد و از جمع سوال کرد که من موقع ورودتون به سالن اطلاع ندادم فیلم تاخیر داره ؟ تقریبا همه سالن غیر از سه چهار نفر جواب منفی دادن، ضمن اینکه من گفتم اصلا اعلام قبل از ورود به سالن مهم نیست و باید قبل از تهیه بلیط من مطلع میشدم و برنامه ریزی زمانی میکردم.
واکنش مسئولین به اعتراض من زیاد شد و ضمن عذرخواهی مدعی شدن صدای بلند من مناسب محیط فرهنگی نیست، نماینده هنر و تجربه هم در واکنش به این حرف من که "تولد خانم ریاحی برای من مهم نیست و فیلم رو باید سر ساعت شروع میکردید" فرمودن واژه "به من ربطی نداره" مناسب محیط فرهنگی نیست.
تو همین موقع خانم "ریاحی" و هیئت همراه کم کم ظاهر شدن و مسئولین ذیربط با خوشحالی گفتن خیلی خب، خانم ریاحی هم که اومد، برید بشینید تا فیلم شروع بشه. و من با عصبانیت به سمت خانم ریاحی رفتم تا اعتراضم رو به خودش بگم، و بقیه دستپاچه و نگران و با گفتن اینکه زشته و بی خیال و ... دنبال من بدو اومدن.

جالب بود که با نزدیک شدن به خانم ریاحی متوجه شدم ایشون خانم بازیگر "کتایون ریاحی" هستن، در کمال احترام و ضمن تبریک تولدشون، بهشون گوشزد کردم که این رفتار اصلا شایسته نیست و حق ندارن بخاطر تولد خودشون حقوق مخاطب رو زیر پا بذارن. ضمن عذرخواهی ِ ساده، شروع کردن به نصیحت بنده که اصلا نباید خودت رو عصبانی کنی و رنگت پریده و مثل لبو شده (اصلا هم حواسشون نبود که لبو قرمز هست نه سفید). کمی لحنم رو تغییر دادم و ازش خواستم سریع تر بره تو سالن تا فیلم شروع بشه.

بعد از اینکه من و کتایون ریاحی تو صندلی های خودمون نشستیم نماینده هنر و تجربه گفت قبل فیلم 8 دقیقه تبلیغات داشتیم که از پخشش صرفنظر میشه برای جبران تاخیر. در حالیکه سانس قبل رو هم بنده دقیقا تو همون سالن بودم و فیلم "سلطان بی تاج و تخت، بخارا" راس ساعت 6 و بدون تبلیغات اکران شده بود. به هر شکل آروم شدیم و منتظر شروع فیلم که دوستان تازه کیک تولد رو، رو کردن و ضمن تبریک تولد کتایون ریاحی از حضار خواستن ایشون رو تشویق کنن. خانم ریاحی هم بلند شد وخطابه اش رو آغاز کرد و بعد از تقدیر و تشکر دوباره در کمال بی احترامی گفت که اصلا 15 دقیقه تاخیر این حرفها رو نداره که کسی عصبانی بشه و رنگ صورتش مثل لبو سفید بشه و تو این جمع های فرهنگی 15 دقیقه نباید ما رو عصبانی کنه.

کلی صحبت و جواب تو ذهنم شکل گرفت برای جواب دادن به این درک غلط و بی احترامی ایشون، ولی به سه دلیل ترجیح دادم فقط سالن رو ترک کنم :

1- نمیخواستم دعوای دیگه ای شروع بشه و وقت بقیه بیشتر گرفته بشه
2- با توجه به اینکه هدفم نه رو کم کنی خانم بازیگر خودشیفته، که فهموندن ضرورت احترام به حقوق مخاطب، به مسئولین سالن و هنر و تجربه بود، و احساس کردم سر و صدا و اعتراض بی پرده و شرمندگی که در قبال "مهمانِ بازیگرشون" نصیب مسئولین نامحترم کردم، جهت درک موضوع و عدم تکرار همچین اشتباهاتی کفایت داشت و از این به بعد همچین اشتباهاتی رو تکرار نمیکنن.
3- اینکه قطعا اون فیلم و اون بازیگر و اون عوامل، لیاقتشون نه حضور من، که صندلی خالیِ من تو سالن بود

خیلی خلاصه مورادی که در جریان این اتفاق خیلی اذیتم کرد رو عنوان میکنم :
- اول اینکه مسئولین محترم تو برنامه ریزی جشن تولد، اصلا و اصلا به مخاطب و وقتی که ازش قرار بود گرفته بشه فکر نکرده بودن، وگرنه میتونستن این مراسم رو در انتهای فیلم برگزار کنن و مخاطبینی که عجله داشتن یا به هر دلیلی دوست نداشتن تو مراسم باشن امکان ترک سالن رو پیدا میکردن.
- دوم چقدر برنامه ریزی غلط و ندانم کاری میزبان میتونه برای مهمان گرون تموم بشه و ایشون که باید با احترام ازشون پذیرایی بشه رو تو موقعیت پاسخگویی قرار بده،
- سوم اینکه چرا "کتایون ریاحی" به خودش اجازه میده تشخیص بده من ِ مخاطب از چه چیزی حق عصبانیت دارم و از چه چیزی نه. و بجای شرمندگی و عذرخواهی از وضعیت پیش اومده، با یه مثال زشت، از عصبانیت من بعنوان یک ری اکشن ناصحیح و نامناسب برای محیط های فرهنگی یاد کنه
- و چهارم اینکه هیچ کدوم از اون سی - چهل نفر حاضر در سالن به خودشون زحمت ندادن تو جریان این ماجرا من رو همراهی کنن و حتی بصورت خیلی ملایم از اعتراض من و حق خودشون صحبتی با مسئولین بکنن.


خواهش من اینه که لطفا و لطفا و لطفا، اگه جایی تو محیط های فرهنگی، بی احترامی صورت میگیره، برای جلوگیری از استمرار این برخوردها و تلنگر به مسئولین و عوامل، خواهشا اعتراض بکنید از حق خودتون حرف بزنید، حتی اگه خیلی آروم و در حد تذکر باشه. نذارید فکر کنن هر نوع دوست داشتن میتونن با مخاطب برخورد کنن. اگه دوستان متوجه بی حرمتی نباشن و ما هم متوجهشون نکنیم، قطعا در حق خودمون و اونها ظلم کردیم. خواهشا بی اثر نباشیم

جناب غیوری درود
متأسفانه یه فرهنگ غلطی در سینما هست که هنرمند رو تاج سر مخاطب میکنن. اگر اتفاقی به یکی از حضورهای "هنرمندان" در کوروش بربخورید متوجه می‌شید که این "مردم" برای فقط نگاه کردن از نزدیک به یک بازیگر درجه سوم حتا، ساعت‌ها خودشون رو معطل می‌کنن جلوی سالن تا ایشون خارج بشه و فقط بگن "سلام" و اون هم جواب بده یا نده؛ و نکته وقتی غم‌انگیز می‌شه که اون بازیگر از در پشتی خارج می‌شه و جماعت دوان دوان تا آسانسور فقط برای دیدن بازیگر از نزدیک می‌رن.
دوبار که شخصاً شاهد فرار گلزار در پارکینگ با خودرو بودم که حتا نزدیک بودن یکی از دوست‌دارن‌شون رو زیر بگیرن سر همین ... دیدن ادامه ›› داستان.
تجمعات انسانی فقط برای دیدن پوریا پور سرخ جلوی در رستوران طبقه پنجم که اوج شاهکار بود.
نگاه اون سالن‌دار و خود اون بازیگر متأسفانه اینه که من دارم بهت‌ون لطف می‌کنم با شما در یک سالن فیلم می‌بینم و شما می‌تونی بعداً به این مفتخر باشی که نگاهی صدردصد غلط و از بالا به پایینیه.
مردم ما هم گویی به اینکه حق‌شون خورده بشه عادت کردن. منفعل شدن جزئی از زندگی شهری شده متأسفانه.
۱۲ دی ۱۳۹۷
سوال من اینه که چرا این یک ربع تولد گرفتنو مثلا نزاشتن یک ربع قبل هشت یا هفت ونیم ؟
بلاخره ما تو مملکتی هستیم که نماینده مجلس حق تو گوش زدن متصدی داره، یا بعد از یک فاجعه بدون عذر خواهی و حق به جانب بودن جواب سر بالا میده و به کارش ادامه میده، این قضایا شده اپیدمی و متاسفم که کسی به توی اون سالن بزرگ به ذهنش نرسید که یک نفر برای احیای حقوق همشون پا میشه و زحمت حمایت کردن به خودشون نمیدن
یاد نمایش فاصله کانونی افتادم که یک نفر بقدری از حضور عکاس آژیته شده بود که صداش بلند شد و در عین ناباوری عوامل اجرا با لحنی بدی گفت ، آقا صداتو بیار پایین ، من که یکم شرایط ارزیابی کردم و دیدن حق با تماشاگر بود به سرعت اومدم کنار اون فرد، و جواب کارگردانو دادم که حق نداری جر و بحث کنی وقتی بلد نیستی عذرخواهی کنی و ...
ما باید از حقوقمون در سالن ها دفاع کنیم و کسی حق نداره بواسطه اینکه هر عنوانی داره به تماشاگر بی احترامی کنه ...
۱۲ دی ۱۳۹۷
باسلام..
ضمن همدلی با شما دوست محترم و عذرخواهی از شأن و جایگاه اغلب هنرمندان محترم سینما و تئاتر و موسیقی و.. باید عرض کنم خدمتتون که متاسفانه بنده سالهاست در روند فعالیت‌هام در مواجهه با رفتار بعضی از این دسته هنربَندان بی فرهنگ و بی اندیشه ، ناخواسته گوشه‌ای از ذهنم یه سوال مرتب تکرار میشه و گاها بسیار عمیق و دردناک ، اینکه چطور ممکنه و چطور قراره انسانی چنان بی شخصیت ، بی فرهنگ و بی ادب برای من و جامعه‌ی من محصول فرهنگی تولید ‌کنه و پُز هنر و فرهنگ بگیره و پولای هنگفت غارت ‌کنه؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!.....

_ و پیرامونیانِ مصلحت جو کماکان در سکون و سکوت زبان عافیت به حلقوم گرفته و از بیم و هراس بدنامی به نادانی وجهالت سِیر می‌کنند...
۱۸ بهمن ۱۳۹۷
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید