در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | Hoda Moosaei درباره فیلم روسی: سینما با عکاسی فرق دارد ! "روسی" یک شروع نسبتا خوب دارد،
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 14:10:25
Hoda Moosaei (nilan8)
درباره فیلم روسی i
سینما با عکاسی فرق دارد !

"روسی" یک شروع نسبتا خوب دارد، آدم را امیدوار می‌کند که قرار است یک فیلم ببیند یک سر و گردن از فیلم‌های ... دیدن ادامه ›› امروز بلندتر و بالاتر. تصاویر، بازی‌های نو، موسیقی،ارجاعات، فضاسازی و چندتایی دیگر ... جالب است و جذاب.

هرچه پیش میرود اما از جذابیتش کاسته می‌شود، به دلایل زیر:
1- نویسنده با نوشتاری معمایی تلاش میکند جذابیت را حفظ کند و بیننده را نسبت به گذشته، حال و آینده‌ی داستان و کاراکترها کنجکاو نماید. و با همین فرمان تا کمی پیش از پایان میرود، اما این حجم از ارجاعات درون متنی و برون متنی و دیالوگ‌های پراکنده و گاها نصفه و نیمه، تا یکجایی جواب میدهد و از آن به بعد فقط خسته میکند و گیج تر. چراکه مخاطب اگر شرلوک هلمز هم ببیند توقع دارد بالاخره معما برایش حل شود. طرح معمایی مسئله پاسخی مناسب و منطقی نیاز دارد، روسی اما موفق به ارائه‌ی پاسخی قانع کننده نیست!

2- این تعداد از تصاویر متنوع و گاها بی‌ارتباط با یکدیگر و به دور از منطق داستانی و ویژگی‌های جغرافیایی کاراکترها، اجازه نمی‌دهد تا مخاطب داستان را باور کند. درواقع آقای ثقفی با گنجاندن انبوهی از قاب‌های بدیع و زیبا، متاسفانه به ساختار یا حتی معنا و مفهوم فیلمش کمکی نکرده، بلکه باورپذیری آن را نیز کاسته است. به عبارت دیگر کاملا موجه است اگر فیلمساز بخواهد حتی تک تک قاب‌های فیلمش را تبدیل به یک شاهکار هنری کند اما به شرط آن که تصاویر در تضاد با داستان و ویژگی‌های شخصیتی کاراکترها نباشند. در غیر این صورت به نظر میرسد که فیلمساز نمیخواسته فیلم بسازد! بلکه تنها به دنبال نشان دادن هنرش در به تصویر کشیدن مناظر بوده، لذا لوکیشن مورد نظرش را یافته و حالا داستانی را هم نوشته که در آن مکان اتفاق بیوفتد. و گرنه روسی می‌توانست در خیابان‌های تهران رخ دهد! نه ناکجا آباد!
مخاطب عام به واسطه وجود بازی‌های خوب، معماگونگی، تصاویر و ... تا اواسط فیلم منتظر میماند شاید آن اتفاقی که باید صورت پذیرد، اما با چیزی جز التماس های یک عاشق به معشوقی که عاشق دیگریست و نفرین ها و تهدیدها و داستان تکراری پدری که الکلی ولی عاشق دخترش است و... مواجه نمیشود.

اما فیلمی که خوب شروع شده و ضعیف ادامه یافته، در نهایت خیلی بد تمام می‌شود. چراکه عاجز میماند از : 1- تعریف یک داستان با سر و ته! 2- انتقال کامل ایده یا ایدئولوژی فیلمساز.(حتی برای مخاطب خاص) 3- باورپذیر کردن انگیزه و چرایی عمل کاراکترها. 4- برقراری ارتباط روایت با پس زمینه. و ... و از همه مهم‌تر ارائه‌ی محتوا در قالب مناسب .

خلاصه آن که روسی به دلایلی ارزش دیدن دارد ( به خصوص بازی های درخشان بازیگران و تصاویر بدیع‌اش) اما ...