در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | زهلا درباره نمایش شب سیصد و شصت و ششم: فضای باز ایده بسیار متفاوتی بود. و شب و تاریکی ترس رو پیشنهاد می داد.
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 23:28:16
فضای باز ایده بسیار متفاوتی بود. و شب و تاریکی ترس رو پیشنهاد می داد. اما... تعداد زیاد تماشاچیان... تمرکز آدمو به هم می زد. داستان کابوس ها ... دیدن ادامه ›› وشبیه کابوس هایی بود که آدم می بینه. انگار یکی داره کابوسشو بدون گره و بدون هیجان تعریف می کنه واست و انتظار داره بترسی. می ترسی؟
باید خیلی بیشتر از این به داستان ها پرداخته می شد...
آخر نمایش یک لحظه وقتی که گفت یه نفر باید با صحنه یکی بشه... خوشحال شدم. گفتم بعد از ۴۵ دقیقه روند یکنواخت، بلاخره داره ضربه می زنه. ولی خیلی سریع اون ضربه هم تو یکنواختی حل شد.
نمایش تعاملی نبود. تماشاگر بخشی از نمایش نبود. تعاملی یعنی این که تماشاگر چیزی رو توی روند داستانی تغییر بده. انتخاب سه تا کابوس توسط تماشاگر باعث تعاملی شدن نمایش نمی شه.
سپهر، میم، فاطمه معصومی و پویا فلاح این را خواندند
محمد مجللی این را دوست دارد
دوست گرامی؛ پیش از هر چیز از شما به خاطر ابراز نظرتان سپاسگزارم. نیمی از دوره‌ی کاری من مبتنی بر متن است و بخش نخست نظر شما تمام و کمال درباره‌ی کار ما صادق است. مخاطب در این کار متن می‌شنود. (متنی که به شکل تک گویی اجرا می‌شود).
درباره‌ی بخش دوم اما کمی توضیح ضروری است: به محض آن‌که مرز میان مخاطبان و اجرا برداشته می‌شود وارد حوزه‌ی اجرای تعاملی شده‌ایم. از این مرحله که گذشتیم دیگر می‌ماند حد تعامل کار که گاهی بیشتر است و گاهی کمتر. در مورد «شب سیصد و شصت و ششم»‌ باید این نکات را به یاد داشته باشید؛ این که اجراگران مخاطبان را می‌بینند و نسبت به تحرک و رفتارشان عکس‌العمل نشان می‌دهند. این‌که اجراگر «میزبان» یک به یک تماشاگران را در گوشه گوشه‌ی باغ جای می‌دهد. این که مخاطبان در هر نوبت از میان شش تک گویی یکی را انتخاب می‌کنند. این که مرزی میان جای بازیگر و جای تماشاگران نیست. این که تک گوهای هر نوبت جسته و گریخته مخاطبانی را مورد خطاب مستقیم قرار می‌دهند و گاهی از ایشان چیزی می‌پرسند (که متاسفانه اغلب بی‌جواب می‌ماند) و این که در پایان یکی از مخاطبان به صورت تصادفی در میانه‌ی صحنه نشانده می‌شود همگی تجربیاتی‌ است که طی هفته‌های گذشته در اجراها رقم ... دیدن ادامه ›› خورده.
در عین حال به یاد داشته باشید که هرگز از مخاطبان خواسته نشده که چیزی نگویند یا کاری نکنند؛ بلکه همه جا در گفت و گوها و شروح کار تاکید شده است که کار تعاملی است و گروه هم چشم انتظار «عمل» مخاطبان؛ این عمل می‌تواند گفتاری یا رفتاری باشد. به تجربه‌ی پانزده سال گذشته که بیش از ۱۰۰ نوبت اجرای تعاملی کار کرده‌ام باید بگویم که مخاطبان سرزمین ما از وارد شدن به بازی دو نفره با اجراگران می‌پرهیزند.
به خاطر داشته باشید که تعامل به معنای «کنش دو سویه» است. و یک سوی این کنش، مخاطب است. خاطرم هست که در نزدیک به سی و اندی اجرای «مرثیه‌ای برای کتابسوزی‌ها» شاید تنها دو مخاطب با بازیگران وارد گفت و گو شدند. و به محض آغاز این گفت و گو، اجراگران که در مراحل تمرین خود را برای چنین تعاملاتی آماده کرده‌ بودند؛ مسیرهای تمرین‌ شده را در پیش گرفتند.
امیدوارم در سال‌های آینده مخاطبانی جسورتر داشته باشیم.
باز هم از ابراز نظر شما سپاسگزارم و اگر کار را نپسندیدید از شما پوزش می‌خواهم. شادکام و پیروز باشید.
۳۱ شهریور ۱۳۹۹
محمد مجللی
جناب اتحاد گرانقدر اول اینکه بهتون خداقوت میگم برای کار در این شرایط نامساعد و اینکه حتما قصد دارم به تماشای کار بیام. متن تون به موضوعی اشاره کرد که همیشه برام سواله. در اجرای تعاملی، مخاطب ...
حق با شماست. گاهی این مسیر پیچیده می‌شود. درست به همین دلیل معمولا پیش از اجرا یا شفاها توضیحاتی به مخاطبان می‌دهم و یا در نمونه‌هایی که پیش‌تر تجربه‌ کردم برگه‌هایی حاوی قوانین اجرا در اختیار مخاطبان قرار می‌دهم. اجرای «شب سیصد و شصت و ششم»‌ اما جزء آن اجراهایی است که محدودیتی ندارد. اگر چیزی مخل مسیر اجرا باشد اجراگران از پیش می‌دانند که چطور آن عنصر «مخل» را بدل به بخشی از اجرا کنند. اجراگر «میزبان» در اجرای «شب سیصد و شصت وششم» مطلقا آزاد است که چگونه به تعامل مخاطبان پاسخ دهد. شیوه‌ی کار من آموزش میزانسن خطی تئاتر نیست. بلکه گروه سیصد و شصت و شش، طی ماه‌ها تمرین، کار داینامیک را آموخته و حالا هر جایی که بر رود به شکل آن مکان در خواهد آمد و همین‌طور آماده‌ی تعامل با یک یک مخاطبان است. تا آن جا که حتی ما کار بین شصت تا نود دقیقه در نظر گرفته‌ایم.
۳۱ شهریور ۱۳۹۹
علی اتحاد
حق با شماست. گاهی این مسیر پیچیده می‌شود. درست به همین دلیل معمولا پیش از اجرا یا شفاها توضیحاتی به مخاطبان می‌دهم و یا در نمونه‌هایی که پیش‌تر تجربه‌ کردم برگه‌هایی حاوی قوانین اجرا در اختیار ...
به به
چه جذاب
پس تمام تلاشم رو دو هفته ی دیگه برای به چالش کشیدن انجام میدم :)
۳۱ شهریور ۱۳۹۹
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید